Óvatosabban ment a Black Friday

Hírek Hőnyi Gyula
A csomagszállítási kihívások ellenére a 2020-as közel 50 százalékos bevételnövekedés után 2021 novemberében 20 százalékkal, 140 milliárd forintra nőhetett az előzetes becslések szerint az e-kereskedelem volumene.

A korábban legfeljebb 3-4 napos kiszállítási határidők ismét hetekre nőttek az e-kereskedelmben, de alapesetben is 6-8 napot tettek ki novemberben. Még a raktáron lévő termékeknél is nőtt a kiszállítási határidő. Súlyosabb rendszer-összeomlás vagy fennakadás nem volt ugyan, de a mukkerőhiányos futár szakmában már a karácsonyi nagy dömpinget megelőzően is csúcsra járt a rendszer, dacára annak, hogy darabszámot tekintve nem nőtt a kiszállítások volumene, így a nagy e-kereskedők a tavalyinál erősebb decemberre számítanak.

Az e-kereskedelmi szoftvereket fejlesztő LogiNet és a Reacty Digital közös, reprezentatív felmérése szerint

tavalyhoz képest 6 000 forinttal kevesebbet, mintegy 34 000 forintot költhettünk el Black Friday akciók keretében.

Fokozott volt az érdeklődés a barkács és kerti áruk, valamint a háztartási- és vegyi-áruk iránt, de a többi szegmens inkább stagnált vagy csökkent.

Óriási kedvezményeket inkább Amerikában lehet látni, idehaza mérsékeltebb kedvezményt jelentett a novemberi dömping: az Árukereső.hu és a GKI Digital kutatása szerint

az átlagosan kedvezmény-szint 17 százalék körül alakult.

Fotó: Getty Images

Leginkább a világszerte tapasztalható áruhiány és az ütemes infláció zavart be idén, a forgalom növekedése így részben a növekvő áraknak tudhatók be. Hiszen a hiánycikkek és a dráguló termékek (a forint is gyengült, különösen a dollárral szemben) okán a megakciózott termékek köre és mennyisége is csökkent. A legnagyobb kihívást pedig idén a szezont kiszolgálni tudó, megfelelő raktárkészlet biztosítása jelentette

Egyébiránt az Árukereső.hu és a GKI Digital e-kereskedők körében végzett, már idézett, kutatása szerint idén az online áruházak közel kétharmada (64 százaléka) tartott rövidebb-hosszabb Black Friday-t és ezek fele legalább egy egész hétvégén át akciózott. A kereskedők negyede pedig 5-7 napig, azaz egy egész héten át tartó akciózást választott; illetve akadtak akik a hónap során többször, külön-külön időben újra és újra akcióztak.

A teljes cikk a Figyelő hetilap legfrissebb számában olvasható.

Black Friday: az adathalászok is örülhetnek

(Borítókép: Amerikai dömping Fekete Pénteken Fotó: Shutterstock)