Mi pörgeti fel a Black Friday-t?

Hírek Sz. H.
A cross-dock, másnéven a raktárközi szállítás és a csomagolásmentes kézbesítés új trendek az e-kereskedelemben: ezek gyorsítják fel a rendelések teljesítését és határozzák meg a Black Friday-t.

Az aznapi kiszállítás, valamint a környezettudatosság fogyasztói elvárássá vált, amely új kihívások elé állítja az e-kereskedelem szereplőit is. A webes rendelések csúcsidőszaka a novemberi Black Friday akciókkal kezdődik, főszezonja pedig a karácsonyi ünnepek előtti hetekre tehető. A házhoz szállítások terén idén két új trend elterjedésére számít a DODO, a Magyarországon is innovatív kézbesítési szolgáltatásokat nyújtó nemzetközi logisztikai vállalat, amely alkalmazza is már ezeket.

Az egyik a cross-dock

Másnéven raktárközi kiszállítás, egy rendkívül hatékony, gyors, és a logisztikai folyamatokat lényegesen leegyszerűsítő szállítási metódus. A kézbesítésre váró csomagok az értékesítő partnerektől a kiszállítást végző szolgáltató raktárába kerülnek, ahonnan szortírozás után a futárok kézbesítik a vásárlók megrendeléseit. Az értékesítő partnerek és e-kereskedelmi vállalatok számára a raktárközi kiszállítás optimális megoldást jelent, hiszen nincs szükség nagy raktárterületre, csökken az árucikkek tárolási ideje és az anyagmozgatás mennyisége, ezáltal pedig garantált a termékek minőségének megőrzése. Az utolsó kilométeres városi logisztika alapjául szolgáló, mesterséges intelligencia alapú adatelemzés során figyelembe veszik a forgalmi helyzet aktuális alakulását, a megrendelések térbeli eloszlását, valamint a futárkapacitás leterheltségét. A kiértékelt adatok révén a legoptimálisabb flottakapacitás érhető el, amely lehetővé teszi a csomagok aznapi kiszállítását, vagyis a vásárlók már a rendelés napján kézhez vehetik az online beszerzett termékeket, a kereskedők pedig a lehető legrövidebb idő alatt érhetik el ügyfeleiket.

A másik a dobozmentesség

Az online vásárlások számának növekedésével párhuzamosan a kiszállítások során felhasznált csomagolóanyagok mennyisége is növekszik, amely jelentős környezeti terhelést jelent. A Canopy erdővédelmi csoport 2021-2022-es éves jelentése szerint évente 3 milliárd fát vágnak ki csomagolóanyag-gyártás céljából, amely jelentős hulladékképződéshez vezet. A depós logisztikát alkalmazó cégek a termékek gyári csomagolásán túl, általában további csomagolóanyaggal látják el az árut a raktárakba történő beérkezést követően. A fenntarthatósági törekvések újabb lépése lehet az úgynevezett dobozolásmentes szállítást, amelynek lényege, hogy az áru a gyártótól vagy a forgalmazótól az eredeti gyári csomagolásban érkezik meg a vásárlóhoz, további dobozolás nélkül – akár hűthető – ládákban szállítják a futárok. A partnerek egyéni igényeitől függően lehetséges a termékek papírtáskába vagy fóliába történő csomagolása is, azonban mindkét eljárás alacsonyabb csomagolási költséggel és környezeti lábnyommal jár, mint a bedobozolás.

Kép: Getty Images

Ezek is érdekelhetnek

További híreink