Vidéki gigantika

Való Világ
A Modern városok program összesen 3400 milliárd forintos támogatásból valósul meg. Többek között megépül 690 kilométer autópálya, 270 kilométer kerékpárút, továbbá öt repülőteret is fejlesztenek.

Több mint két év és két hónap alatt látogatta sorra a 23 megyei jogú várost Orbán Viktor a Modern városok program keretében. Ez idő alatt 3575 kilométert tett meg e célból a kormányfő – derül ki abból a videóból, amelyet közösségi oldalán tett közzé a miniszterelnök. Összesen 3400 milliárd forint értékű fejlesztési csomagról van szó. A megvalósítandó feladatok közül említést érdemel, hogy megépül 690 kilométer autópálya, 270 kilométer kerékpárút, fejlesztenek öt repülőteret, 16 városrekonstrukciót is bejelentettek, továbbá legalább 1600 hektárnyi ipari park jöhet létre. 

Ha a főbb összegeket megnézzük, a kormányfővel kötött polgármesteri megállapodásokat követően a 2016-os, illetve az idei év tervezésekkel telt, illetve telik. Ezekre a munkálatokra tavaly 52 milliárd forintot adott a büdzséből a kormány. Ebben az esztendőben a költségvetésből már minimum 152 milliárdos hazai forrást biztosítanak, míg a tervek szerint 2019 végéig az évi 1000 milliárdot is eléri a támogatások mértéke. Kiemelendő, hogy összesen 170 milliárd jut sportra és egészségügyre is, 109 milliárd pedig oktatásra. 

A 2022-ig tartó Modern városok program más, mint az eddigi fejlesztési projektek, hiszen nem Budapest felől közelíti meg a dolgokat, hanem fordítva, továbbá igyekszik kiegyenlíteni a vidéki Magyarország, valamint a főváros és Pest megye között fennálló fejlődésbeli különbségeket. Így még nagyobb fellendülés kezdődhet a településeken és a térségükben. A megállapodások alapját az önkormányzatok adósságkonszolidációja jelentette, az összes helységet illetően 1369 milliárd forintnyi tartozást vettek le a vállukról. Lapunk a teljesség igénye nélkül válogatott a legérdekesebb, legnagyobb mértékű, illetve a legfontosabb programok közül.

Miután Győrben hatalmas a forgalom, be kell fejezni a körgyűrűt, s felújítják a 8311-es számú utat. Erre hárommilliárdot szán a kormány. A belső elkerülő úton új hídra van szükség a Mosoni-Duna felett, erre hétmilliárd forint áll majd rendelkezésre, a kivitelezésnek 2019-ben kell elkezdődnie. A kultúrára is jut: ütemezetten újulhat meg a Győri Nemzeti Színház és környéke húszmilliárd forintból. Új mentőállomást hoznak létre a kórháznál, és az intézmény parkolóját is kibővítik hárommilliárdból.

Salgótarján helyzete például azért érdekes, mert a kormány a város szocialista vezetőjével hatalmas beruházásokról állapodott meg: a legfontosabbak közé tartozik az országhatárig érő, a települést elkerülő négysávos út kialakítása 40-50 milliárdos költséggel. Az ipar és a gazdaság fejlesztése érdekében tízmilliárd forintból a város összes, 40-45 hektárnyi barnamezős rozsdafoltját felszámolják, és amit lehet, új ipari park formájában vonnak be a termelésbe, rengeteg munkahelyet teremtve. Az oktatásfejlesztésre hárommilliárd jut. 

Szeged is ellenzéki vezetésű, ám itt is nagy beruházások lesznek: az összeg elérheti a hetvenmilliárd forintot. Olyan észak–déli közlekedési tengely jön létre, amely Szegedet Debrecenen keresztül összeköti Miskolccal. Új uszoda is épül, hétmilliárdért. 

Mint régi ipartelepülést, Dunaújvárost is modernizálják. Egészségügyi, sport- és közlekedési, ipari beruházások lesznek, itt is milliárdokkal segítik a fejlesztést. Miután a városban nincs szálloda, csupán erre hárommilliárdot szánnak.

Megújul a veszprémi Petőfi Színház, 2,5 milliárd forintból korszerűsítik az állatkertet, 762 millió jut a zeneiskola renoválására. 280 millióból megépül a csopak–alsóörsi, 500 millióból a zirci, 600 millióból a somlói kerékpárút.

Több mint 30 milliárd forint értékű fejlesztés valósulhat meg Békéscsabán: nyomdaipari tudás- és képzőközpont lesz, ami azért érdekes, mert a város bocsátja ki évente a végzős nyomdász szakemberek negyedét. A vásárcsarnok bővítésére 5,2 milliárdot kért a polgármester, így itt lehet hazánk legnagyobb vásártere.

Tatabánya vasútállomása igen rossz állapotban van, ezért azt tízmilliárdból fejlesztik az úthálózattal, épületekkel együtt. Az Árpád Gimnáziumot reálgimnázium-má alakítják, s másfél milliárd forintos költséggel átépítik. Érdekesség, hogy a bányászhagyományok őrzéséhez mintegy 1,5-2 milliárddal támogatják a városi tulajdonba került Bányatiszti Kaszinó eredeti állapotba történő helyreállítását.

Huszonötmilliárd forintot kap Kecskemét, hogy a város létrehozhasson egy gazdaságfejlesztési alapot: ebből a közlekedési korszerűsítések között a városi körgyűrű utolsó szakaszának a megépítése a legfontosabb, közel 20 milliárd forintból. A világhírű Kodály Intézet fejlesztését és egy új 250 fős koncertterem építését 3 milliárdból oldják meg.

Nyíregyházán 320 hektáros ipari parkot hoznak létre, a nyugati elkerülő útszakaszokat 18 milliárd forintból kötik össze. Megállapodás született a településen lévő nagyobb közlekedési csomópontok átépítéséről, valamint 41 városi elektromos busz beszerzéséről, egy négycsillagos, kétszáz ágyas sóstói szálloda felépítéséről, valamint a sóstógyógyfürdői múzeumfalu másfél milliárd forint értékű felújításáról is.

Egerben szintén sok fejlesztés lesz. Majdnem ötvenmilliárdos finanszírozásról van szó: épül az autóút, megújul az uszoda és a vár, azonkívül ipartelepet is létrehoznak.

Érd sem marad forrás nélkül; a program keretében a szolgáltatások színvonalát szeretnék emelni abból a 26 milliárd forintos fejlesztési támogatásból, amelyet az odaítélt 64 milliárdból eddig megkaptak. Ipari, egészségügyi és oktatási intézményeket korszerűsítenek itt. 

Nagykanizsa az ország egyik „csak-rá-ja”: itt a projekt részeként új ipari területet hoznak létre, 2018-ig kétszer két sávosra bővítik a szlovén határhoz vezető M70-es utat, és megépítik a Nagykanizsát elkerülő út első részét. Emellett felépül egy nagyjából háromezer ember befogadására alkalmas multifunkcionális sport- és rendezvénycsarnok, valamint egy ötvenméteres fedett uszoda – mindezekre több mint tízmilliárd forintot szán a kormány.

Ami Szolnokot illeti, itt 2018–19-ig állami forrásból megépül a négysávos autó-út Budapest és a város közötti szakasza. Ez alaphangon több tízmilliárdba kerül. Az együttműködés részeként a sporttelepet is fejlesztik; erre 529 millió forintot adott a kormány korábban, amelyet további egymilliárddal egészítenek ki a strandfürdő fejlesztése érdekében. Fontos, hogy a művésztelep fejlesztésére egymilliárd forintot, a tiszaligeti strandfürdő korszerűsítésére hárommilliárdot, a kikötőfejlesztési programra egymilliárdot ítéltek meg. Mindezekből jól látszik: a kormányzat gigantikus -összeget különített el a büdzsében a városok, a megyeszékhelyek -fejlesztésére. Sok helyen ennek már látványos eredményei is vannak, ám a beruházások legnagyobb része csak most következik.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink