Totálkáros az autó! Most mi lesz?

Való Világ
Fontos tudni, hogy a biztosítók a kártérítésre vállalnak kötelezettséget, nem pedig a jármű megjavítására.

Csak tavaly több mint 16 000 közúti baleset történt. A szabályok betartásával sok incidenst el lehetne kerülni. De ha már megtörtént a baj és összetört az autó, vajon hogyan fizet a biztosító? Nos, a károsultak két lehetőség közül választhatnak: vagy számlára javíttatják meg a kocsijukat, s a biztosító ezt egyenlíti ki, vagy a kárfelvételi jegyzőkönyv alapján kikalkulált összegről egyezséget kötnek vele. Utóbbinál eldönthetik, hogy a kapott pénzt mire fordítják.

Ha a javítás költsége meghaladja az egyezségi kárrendezés összegét, a számla alapján kérhetik a különbözet megtérítését. Ha a korrekció indokolt, akkor a biztosítók nyitottak szoktak lenni a megegyezésre, sokszor még ahhoz sem ragaszkodnak, hogy meglegyen az egyezségi szerződés megtámadásához szükséges feltűnő aránytalanság.

Sajátos a helyzet viszont akkor, ha a balesetben totálkárosra tört a kocsi. Előfordulhat műszaki totálkár, amikor a járművet kivonják a forgalomból. Ilyenkor a biztosító megtéríti az autó balesetkori forgalmi értékét, viszont levonják belőle a gépkocsi roncsértékét.

De van egy másik típusa is a totálkárnak: a gazdasági. Amikor a járművet ugyan még meg lehetne javítani, de ez a roncsértékkel kiegészítve többe kerülne a balesetkori forgalmi értéknél. Ilyenkor javítás esetén a tulajdonos a megítélt kártérítési összegen felüli többletkiadásait nem terhelheti a károkozóra vagy annak biztosítójára.

Ha a megjavított autó nagyobb értéket képviselne, mint amennyit a baleset pillanatában, akkor a károsult az incidens miatt gazdagodna. Márpedig a káron szerzés tilalma a polgári törvénykönyvben is szerepel. Másrészt, ha a javítási költségek emiatt drasztikusan megemelkednének, aligha maradhatnának a magyar  kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási díjak Európában a legalacsonyabbak között.

Jelenleg pedig ez a helyzet. A 2014-es összehasonlító adatok szerint abszolút értékben és vásárlóerő-paritáson számolva is csak a balti országokban voltak kisebbek az átlagdíjak. Közben viszont a magyarországi alkatrészárak európai szintűek, és a javítási munkadíjak is folyamatosan emelkednek. 

A totálkár egyébként különösen a hitelbe vásárolt gépkocsiknál okozhat problémát a tulajdonosoknak. „Ilyenkor ugyanis a kártérítés nem terjed ki a hitelezésből eredő veszteségekre” – mondta el Szombat Tamás, a MABISZ Gépjármű-biztosítási Tagozatának az elnöke. A hitelre vásárolt autók kapcsán a hitelszerződés gyakran azt is kimondja, hogy ha a jármű totálkárossá válik, abban az esetben a lízingelő pénzintézet akár azonnali hatállyal, egyoldalúan szerződést is bonthat. Ilyenkor a még nem törlesztett hitelösszeget a hitelező pénzintézet egy összegben jogosan visszakövetelheti. Ennek a problémának a részbeni kikü­szö­bö­lé­sé­re létezik egy kiegészítő megoldás, nevezetesen a pénzügyi veszteségekre kötött biztosítás.  

Ezek is érdekelhetnek

További híreink