Jelentjük, a szabályozás eredményes volt: a taxik jól látható UV-sárgák, az autók állapota egyre jobb, az Uber sem zavar be a képbe, de – és itt jön a nagy de. Egy kocsit hívni hónapok óta mind nagyobb frusztrációt jelent. Az ünnepek alatt tanácsos volt napokkal előbb előjegyezni a fuvart, vagy beletörődni, hogy akár fél órát (!) is várni kell a régebben 5, legfeljebb 10 perc alatt előálló taxira. Lapunk érdeklődött a Főpolgármesteri Hivatalnál, de hivatalos választ lapzártánkig nem kaptunk arra nézve, hogy a kissé zűrzavaros helyzeten tud-e, akar-e változtatni a szabályozó. Háttér-információink szerint azonban a Fővárosi Közgyűlés akár már a februári ülésén napirendre tűzheti az előírások módosítását, pontosítását. A BKK-nál viszont lapunknak azt mondták: nincs tudomásuk arról, hogy változna a budapesti taxirendelet.
Mindenesetre egy friss fejlemény mindenképp akad: január elsejétől ugyanis tíz évnél régebbi járművel nem lehet személyszállítási szolgáltatást végezni. Horváth Csaba, a Budapest Taxi korábbi tulajdonosa elmondta: a nagy társaságoknak egyáltalán nem probléma az idézett regula betartása, mert erre már hosszú ideje készülnek. Ugyanakkor annál súlyosabb problémának nevezte az illegálisan működő szolgáltatók burjánzását. Ezek sokszor különféle közösségi oldalakon, például a Viberen szerveződnek. Ami döbbenet, hogy a szabályozásokat megkerülő „taxisok” néha már nyilvános rendezvényeken, például konferenciákon is meg szoktak jelenni.
Ráadásul, mint Horváth Csaba mondja, a hatóságoknak sajnos nincs elég emberük, erőforrásuk, hogy az ilyen „földalatti mozgalmakkal” foglalkozzanak. Mintha az Uber kitiltásával ezt az ügyet nagyjából lezártnak tekintenék. Talán néha hatósági emberek is találkoznak visszaélésekkel, de nem vállalják be az eljárással járó papírmunkát, holott a nagyvilágban sok helyütt az illegális szolgáltatóknak lebukás esetén még az autójukat is elkobozzák. Azonban nálunk, ha el is kapnak egy-egy szabályszegőt, akkor is enyhe büntetést rónak ki rá, ami nem bír igazán visszatartó erővel – vélik a fuvarszervezői szakmában.
Na de mi a helyzet a taxihiánnyal? Nos, a BKK-nál a Figyelőnek azt mondták: ha a járművek számáról van szó, Budapest nem marad el más nagyvárosoktól, sőt, a korábbi években nyilvántartott mintegy 5000-hez képest tavaly körülbelül 5500 taxi volt a magyar fővárosban. Hozzátették: a jelenlegi szabályozási környezetben a piaci szereplők képesek úgy alakítani a belső szabályaikat, illetve a személytaxi-szolgáltatókkal fennálló szerződéses jogviszonyaikat, hogy a közvetítői és szervezői feladatuknak eleget tudjanak tenni. Az biztos, hogy a téli helyzet rendhagyó: ilyenkor a szokottnál nagyobb a forgalom. Vannak társaságok, amelyeknél az év ezen időszakában a munkamennyiség mintegy 15 százalékkal is megnő. A turizmus erősödése mellett a télre szervezett céges rendezvények miatt is a szokottnál több hívás érkezik az utazásszervezőkhöz.
Ráadásul a sok társaság miatt elaprózódott a budapesti piac. Azaz ha valaki egy vagy legfeljebb két-három vállalattól próbál autót rendelni, nem mindig jut majd könnyen taxihoz. Annak ellenére sem, hogy egy negyedik vagy ötödik cég autója lehet, hogy ott várakozik a közelében. Horváth Csaba ezért felvetette: egy központi fuvarelosztó rendszerrel esetleg enyhíthető ez a szervezési jellegű probléma.
Ez persze szintén lehet szabályozói kérdés is, de elképzelhető: mégis inkább az a gond a fővárosban, hogy nincs elég jól felkészült sofőr. Sok a panasz ugyanis a frissen munkába álló, számos esetben vidékről vagy a határon túli magyarlakta régiókból érkező vezetőkre. Ők sajnos közel sem ismerik olyan jól Budapestet, mint egy sok éve itt dolgozó kolléga, így ez is rontja a szolgáltatás általános színvonalát.
Most mindenesetre reménykedjünk abban, hogy rövidesen újra a fővárosi döntéshozók elé kerül a szabályozás kérdése, és születik olyan javaslat, amelynek révén mi, végfelhasználók, azaz a szolgáltatást igénybe vevők végre nem csupán szép sárga és újabb, jobb minőségű autókat kapunk, ha el akarunk jutni valahová. Hanem olyanokat, amelyek 5-10 percen belül megérkeznek a kért címre, a sofőr pedig nemcsak udvarias, de nagyobb nehézség nélkül oda is talál a kért címre.
TAXI LETT AZ UBER
Az Európai Unió Bíróságának decemberi ítélete szerint az Uber hagyományos közlekedési vállalatnak minősül, vagyis az amerikai startupra is az a szabályozás vonatkozik, mint a taxitársaságokra. Ez komoly előrelépés, ugyanis korábban a tengerentúli cég igyekezett kivonni magát a szigorú előírások alól.
Borítófotó: Hatósági ellenőrzés 1983-ban. A hivatalos szervek jelenleg erőforráshiánnyal küszködnek (Fortepan)