Döbbenetes találmányra próbál védettséget szerezni újabban az Amazon. Egy okos karkötőről van szó, amely ultrahanggal képes monitorozni, hogy pontosan hol találhatók a dolgozók. Sőt, rezgésekkel irányítani tudja a raktári munkásokat, ha úgy „látja”, hogy azok nem jó helyen kószálnak! E digitális bilincshez hasonlót eddig csak a házi őrizeteknél használtak, ám a mamutcég úgy véli, ezzel csak segítené az alkalmazottak munkáját. Például a hatalmas raktárakban sokat kutatják a megfelelő tárgyakat, és hosszú időbe telik akár kódolvasókkal is azonosítani a keresett árukat. Ám ez a kütyü figyeli a raktáros csuklójának a helyzetét, és összehasonlítja a sorban következő csomag pozíciójával, tehát észleli, ha a munkás rossz irányban kutat a kezével. Szép új világ – jó példa rá a cégnek az a tesztboltja is, ahol pénztáros sincs, csak ki kell sétálni a termékekkel, s a digitális kapuk figyelik, mit viszünk át rajtuk, majd automatikusan levonják a telefonunkról az egyenleget.
E futurisztikus, az embereket megosztó fejlesztések azonban csak a jéghegy csúcsát jelentik, ugyanis az alapüzlet is hasít az Amazonnál. Február elején jelentették be: elképesztően jól sikerült a cég utolsó negyedéve. Nem kevesebb mint 38 százalékkal ugrott meg a 2016-os azonos időszakhoz képest a globális bevétel. A seattle-i bázisú vállalatcsoport a csúcsnegyedben 60,5 milliárd dollárosra nőtt. Ez pedig a zöldhasú gyengélkedése ellenére is közel 15 000 milliárd forintot jelent! E hatalmas értékesítési bevétel hatvan százalékát az észak-amerikai piac adja. Érdekes, hogy a szerveralapú felhőszolgáltatások is immár a forgalom tizedét jelentik. A profit közel hetven százalékkal nőtt, és immár 2,13 milliárd dollárt tett ki. Ez jó jel, hiszen a cég korábban rendszerint a profitszint rovására gyarapodott, mivel erőteljesen visszaforgatta nyereségét. Bár február másodikán hat százalékot esett a részvényárfolyamuk, csupán a túlfűtöttség kis korrekciójáról volt szó. Egy hónapja ugyanis még 1200, november elején pedig 1100 dolláros volt a most 1450 dollárt érő papír, amely egy éve lépte át a 800, két esztendeje pedig az 500 dolláros szintet.
A hosszú távon megfigyelhető jelentős árugrás néhány olyan tényezőnek köszönhető, amely messze a versenytársak fölé emeli az innovációiról elhíresült online kereskedelmi óriást. Ilyen például az Echo készülékcsalád, amely hangutasításra is képes intézni a bevásárlást, pontosabban a neten lerendezni a házhoz szállítást. Ilyen intelligens asszisztens tavaly már a wifivel ellátott amerikai háztartások 11 százalékában volt megtalálható!
Az áruházlánc 2017-ben egy hatalmas akvizícióval is nevezetessé vált: 13,7 milliárd dollárért vette meg a Whole Foods bio-élelmiszerláncot augusztusban. Az Amazon hatalmas szerverparkja pedig felhőalapú szolgáltatásokkal látja el többek közt a Disney-t, az NFL-t és az Expediát is, ezek számára üzleti okosasszisztenst fejlesztettek Alexa for Business márkanéven.
Emellett tavaly Hollandiára és Szingapúrra is kiterjesztették a Prime nevű, külön díjba kerülő „törzsvásárlói” programjukat, amely többek közt ingyenes házhoz szállítást és korlátlan videóletöltést kínál a hatalmas filmválasztékból. Ezzel is igyekeznek minél több vásárlót a céghez láncolni. Lehet, hogy előbb-utóbb a vevők is rezgő okos karperecet kapnak?
Borítófotó: Amazon Go élelmiszerbolt Amerikában. A Whole Foods láncot is bekebelezték