Rabláncon az alkalmazottak?

Való Világ
Az e-kereskedelmi innovációk éllovasa igen sikeres negyedéves számokat jelentett be. Ám az is kiderült, hogy ha sikerről van szó, az Amazon nem válogat az eszközökben.

Döbbenetes találmányra próbál védettséget szerezni újabban az Amazon. Egy okos karkötőről van szó, amely ultrahanggal képes monitorozni, hogy pontosan hol találhatók a dolgozók. Sőt, rezgésekkel irányítani tudja a raktári munkásokat, ha úgy „látja”, hogy azok nem jó helyen kószálnak! E digitális bilincshez hasonlót eddig csak a házi őrizeteknél használtak, ám a mamutcég úgy véli, ezzel csak segítené az alkalmazottak munkáját. Például a hatalmas raktárakban sokat kutatják a megfelelő tárgyakat, és hosszú időbe telik akár kódolvasókkal is azonosítani a keresett árukat. Ám ez a kütyü figyeli a raktáros csuklójának a helyzetét, és összehasonlítja a sorban következő csomag pozíciójával, tehát észleli, ha a munkás rossz irányban kutat a kezével. Szép új világ – jó példa rá a cégnek az a tesztboltja is, ahol pénztáros sincs, csak ki kell sétálni a termékekkel, s a digitális kapuk figyelik, mit viszünk át rajtuk, majd automatikusan levonják a telefonunkról az egyenleget.

E futurisztikus, az embereket megosztó fejlesztések azonban csak a jéghegy csúcsát jelentik, ugyanis az alapüzlet is hasít az Amazonnál. Február elején jelentették be: elképesztően jól sikerült a cég utolsó negyedéve. Nem kevesebb mint 38 százalékkal ugrott meg a 2016-os azonos időszakhoz képest a globális bevétel. A seattle-i bázisú vállalatcsoport a csúcsnegyedben 60,5 milliárd dollárosra nőtt. Ez pedig a zöldhasú gyengélkedése ellenére is közel 15 000 milliárd forintot jelent! E hatalmas értékesítési bevétel hatvan százalékát az észak-amerikai piac adja. Érdekes, hogy a szerveralapú felhőszolgáltatások is immár a forgalom tizedét jelentik. A profit közel hetven százalékkal nőtt, és immár 2,13 milliárd dollárt tett ki. Ez jó jel, hiszen a cég korábban rendszerint a profitszint rovására gyarapodott, mivel erőteljesen visszaforgatta nyereségét. Bár február másodikán hat százalékot esett a részvényárfolyamuk, csupán a túlfűtöttség kis korrekciójáról volt szó. Egy hónapja ugyanis még 1200, november elején pedig 1100 dolláros volt a most 1450 dollárt érő papír, amely egy éve lépte át a 800, két esztendeje pedig az 500 dolláros szintet.

A hosszú távon megfigyelhető jelentős árugrás néhány olyan tényezőnek köszönhető, amely messze a versenytársak fölé emeli az innovációiról elhíresült online kereskedelmi óriást. Ilyen például az Echo készülékcsalád, amely hangutasításra is képes intézni a bevásárlást, pontosabban a neten lerendezni a házhoz szállítást. Ilyen intelligens asszisztens tavaly már a wifivel ellátott amerikai háztartások 11 százalékában volt megtalálható!

Az áruházlánc 2017-ben egy hatalmas akvizícióval is nevezetessé vált: 13,7 milliárd dollárért vette meg a Whole Foods bio-élelmiszerláncot augusztusban. Az Amazon hatalmas szerverparkja pedig felhőalapú szolgáltatásokkal látja el többek közt a Disney-t, az NFL-t és az Expediát is, ezek számára üzleti okosasszisztenst fejlesztettek Alexa for Business márkanéven.

Emellett tavaly Hollandiára és Szingapúrra is kiterjesztették a Prime nevű, külön díjba kerülő „törzsvásárlói” programjukat, amely többek közt ingyenes házhoz szállítást és korlátlan videóletöltést kínál a hatalmas filmválasztékból. Ezzel is igyekeznek minél több vásárlót a céghez láncolni. Lehet, hogy előbb-utóbb a vevők is rezgő okos karperecet kapnak?

Borítófotó: Amazon Go élelmiszerbolt Amerikában. A Whole Foods láncot is bekebelezték

Ezek is érdekelhetnek

További híreink