Nem fogynak eléggé a tévék?

Való Világ

 

 

NEHÉZSÉGEK A MEDIA MARKTNÁL  | A meleg nyárral indokolták, hogy jelentősen alulmúlta a profitvárakozásokat
a Media Marktot és a Saturn-láncot is tulajdonló Ceconomy.
A német cég részvényei újra nagyot estek, így szakértők szerint ideje lenne még jobban erősíteni az online értékesítést.

 

 

Még a válságot követő nehéz években is sikerült húsz euró feletti részvényárfolyamot produkálnia a Metro, a Media Markt és a Saturn áruházairól ismert, de jó ideig a Kaufhofot is birtokló, német központú Ceconomy AG-nek. A mai 4,41 euró már igen súlyos bajokat jelez. Annál is inkább, mert még ez év januárjában 13 felett is volt az árfolyam. Bár ez utóbbi, a múlt esztendő végén kezdődött emelkedés érdekes módon jobbára azért következett be, mert 2017 karácsonyán, 78 éves korában elhunyt Erich Kellerhals, a Media Markt alapítója. A tőzsdei befektetők pedig ebben lehetőséget láttak. Kellerhals ugyanis 21 százalékos tulajdonosként a fő kerékkötője volt annak, hogy a cégcsoport jelentősen megerősítse online jelenlétét.

Azt pedig, hogy az internetes kereskedelem mennyire lényeges egy vezető európai kereskedelmi lánc életében is, mi sem mutatja jobban, mint az elmúlt hónapok, sőt napok fejleményei. A vállalat történetében a múlt héten két fontos mérföldkő is elkövetkezett: egyrészt jelentősen visszaesett a nyereség, másrészt, részben ettől nem függetlenül, hazai vonatkozású hír is érkezett. Ez utóbbi szerint tíz Tescóba költözik be eladótérrel a magyar Media Markt. A Tesco-Global Áruházak Zrt. ugyanis a legerősebb ünnepi szezon előtt hosszú távú bérleti szerződést kötött a Media Markt Retail Cooperation Kereskedelmi Kft.-vel eladótéren belüli, azaz úgynevezett shop-in-shop, műszaki fogyasztási cikkeket értékesítő üzletek tíz helyszínen történő üzemeltetésére. Az együttműködés nem példa nélküli, hiszen korábban már a veszprémi és a győri Tescóban is alakítottak ki Media Markt eladótereket.

Fontos persze az offline jelenlét, de furcsa, hogy a Media Markt, illetve a Ceconomy AG nemzetközi szinten korábban nem volt eléggé aktív, nem volt gyors és agilis az online stratégiák terén. Pedig az utóbbi időben a hatalmas nemzetközi láncok – a Walmart, a Tesco és társaik – nem csupán a felvásárlásokban, de a webvilágban is megindultak.

Gondoljunk csak bele, hogy az elektronikai és más fogyasztási cikkek kereskedelme milyen nagy mértékben terelődött az online térbe. A Media Markt üzletei sokszor csak „bemutatóteremként” funkcionálnak, miután az árérzékeny vásárlók ott megnézik, majd weben, akár a telefonjukon a helyszínen ellenőrzik, melyik bolt kínálja a legjobb árat, sőt lehet, hogy meg is rendelik a cikket a konkurens áruházban.

Ehhez az „ellenszélhez” azonban nem volt korábban hozzászokva a Ceconomy AG, ahogy más nagyobb kiskereskedelmi láncok sem. Nem is meglepő, hogy az utóbbi hónapok kifejezetten rosszul sikerültek a számukra.

A viszonylag szerény online jelenléttel bíró társaság jelenleg tehát Európa legnagyobb fogyasztási elektronikai cikkeket forgalmazó kiskereskedelmi vállalata ugyan, de a szeptember utolsó napján véget ért 2017/18-as pénzügyi éve a vártnál rosszabbul zárult. Persze veszteséget nem termeltek, de a cégvezetés egy hónappal ezelőtti 680–710 millió eurós éves EBITDA- (adózás, kamatok és értékcsökkenési leírás előtti eredmény) várakozásainál jelentősen kevesebb, összesen 630 milliós nyereséget tudtak csak elérni. Persze az EBIT (kamatok és adólevonások előtti eredmény) sem volt kedvező, a 2016/17-es pénzügyi esztendő 494 milliós szintjéről mostanra 400 millió euróra zuhant.

A cég várakozásait is alulmúló számok pedig főként a Media Markt és a Saturn gyenge értékesítési adatai miatt alakultak így. A társaság magyarázata szerint azért, mert a szokatlanul meleg nyár következtében megváltoztak a fogyasztási szokások, melyek azután kedvezőtlenül hatottak a televíziókészülékek és más elektronikai cikkek értékesítésére. Érdekes elmélet, de sokkal valószínűbb, hogy az agilis internetes konkurensek erős ár- és szolgáltatási versenyben körözték le vetélytársukat sok helyütt Európa-szerte.

Bár pénzügyi katasztrófa nem történt, mégis, október 8. után jelentős esést produkáltak a részvényeik. Nagyon úgy tűnik tehát, hogy a befektetők sokkal erőteljesebb online stratégiát, valamint az eladások és a profit látványos javítását várják a társaságtól.

 

 

KÜTYÜBOLT-TÖRTÉNELEM

A Ceconomy AG nevű csoport Európa legnagyobb elektronikai kiskereskedelmi hálózata. A cég nemzetközi szinten két üzletláncból, a Saturnból és a Media Marktból áll. Nálunk először 1997. március 11-én jelentek meg, a Shopmarkban található Media Markt egységének a megnyitásával. 2004. november 11-én a Saturn márkanév is megjelent hazánkban. Egy érdekes marketinghúzás nyomán a két vállalat egymás konkurensének tűnt, eléggé keresetlenül „ekézték” a másikat reklámjaikban, dacára annak, hogy egy cégcsoportba tartoztak. A Saturn itthon az Europarkban kialakított Media Markt átépítésével, valamint a Mammutban létrehozott új bolttal lépett színre. A nemzetközi átalakításoknak megfelelően azután ez a „konkurens” eltűnt a színről: 2012 novemberétől az itteni Saturn áruházakat egységesen Media Markt néven üzemelteti a tulajdonos.

A Saturn nem volt mindig a Ceconomy része. Az első üzletet Friedrich Wilhelm és Anni Waffenschmidt nyitotta 1961-ben, Saturn-Hansa néven, Kölnben. Aztán 1969-ben a Saturn megnyitotta első hifibemutató termét, ahol az egyes műszaki cikkek összehasonlítására is volt lehetőség. Három évvel később a Saturn megnyitotta lemezjátszóosztályát, itt újdonság volt az önkiszolgálás. 1975-ben a lánc már napi hatvanezer lemezt értékesített, majd 1981-ben nyitották meg az NSZK legnagyobb videós üzletét, ahol kamerákat, kazettákat és más kiegészítőket kínáltak. Végül, 1990-ben a későbbi Media Markt-Saturn-Holding GmbH felvásárolta a Saturn-Hansa Handels GmbH-t. Innentől két márkanéven folytatták, egymás kvázi konkurenseként, a már említett kétmárkás modellben.

Media markt-reklámfilm. az egyre provokatívabb marketing nem pótolja az online jelenlétet

Ezek is érdekelhetnek

További híreink