Budapesti projektcsomag

Való Világ
A meg-valósult és a folyamatban lévő beruházásokat is lajstromba szedi a Főpolgármesteri Hivatal által összeállított, 439 tételes dokumentum. Ez kvázi Tarlós István „ajánlata” az őszi választásra.

BŐSÉGES KÍNÁLAT

Kétszáztizennyolc tételes listát állított össze a Főpolgármesteri Hivatal a 2010 és 2018 között megvalósult budapesti fejlesztésekről. Ez a lajstrom ráadásul csak a saját beruházásokat foglalja össze, mindezt kiegészítik az állami és a közös projektek, továbbá a megvalósulás szakaszában lévő tételek. A négy összeállítás együtt 439 tételt foglal magában. Ezzel a „csomaggal” indul tehát Tarlós István főpolgármester az őszi önkormányzati választáson, ráadásul számos olyan, a fővárosiak életét érdemben befolyásoló, már belengetett intézkedésre is lehet számítani, amely nem kapott helyet a felsorolásban. A kínálat tehát több mint bőséges.


Futóverseny a lánchídon. hamarosan megkezdődik a híd és a várhegy-alagút rekonstrukciója.

ÁTALAKULÓ KÖZTEREK

Mindazonáltal a dokumentum jelenleg is folyamatban lévő, tehát le nem zárt projekteket áttekintő részeiből egyebek mellett kiderül: mintegy 6,2 milliárd forintból valósul meg a Fővárosi Önkormányzat intézményei épületeinek az energetikai korszerűsítése, számos szennyvízcsatorna-fejlesztésre is sor kerül, de összesen több mint húszmilliárd jut a hulladékgazdálkodási rendszer megújítására, részben az újrahasznosítás arányának növelése érdekében.

Kiemelkedő projektnek számít a Lánchíd és a Várhegy-alagút felújítása, ami több soron is szerepel. Budapest saját forrásból 23 milliárd forintot szán a munkálatokra, például a híd alatti villamos-aluljáróra. Korábbi bejelentések szerint ezt az összeget egészíti ki a kormány hatmilliárddal, a Széchenyi lánchíd és kapcsolódó kivitelezések megnevezésű projekt ajánlati felhívása pedig a napokban meg is jelent. Az ajánlatokat egyébként augusztus 21-ig várják, vagyis a munkálatok várhatóan október vagy november környékén kezdődhetnek.

A híd felújításával teljesen elbontják és újjáépítik a meglévő közúti pályalemezt, elvégzik a megmaradó acélszerkezetek javítását és korrózióvédelmét, valamint a gyalogoskorlátok műemléki felújítását. Megújulnak a hídtartozékok, a kezelőjárdák, a budai oldali szellőzőfelépítmények és a lehorgonyzó kamrák, valamint ezek árvízi védekezési rendszere is. Átépítik és kiszélesítik a hídfőkben lévő gyalogos-aluljárókat, de restaurálják többek között a kőoroszlánokat is.


felújítják a lehel téri templom előtti teret. forgalomtechnikai újítások is várhatók

A BKK részére történő tervek leszállítását követően írhatják ki a Blaha Lujza tér rekonstrukciójának a kivitelezéséhez kapcsolódó közbeszerzési eljárást — tájékoztat az iromány. A procedúra lefolytatása után a kivitelezés várhatóan 2019 végén kezdődhet meg – olvasható a dokumentumban. A tervek szerint 2021 végére megvalósuló projektet támogatja a kormány, az összesen több mint négymilliárdos keretből rendbe teszik az aluljárót is. Számos tér újul majd meg, többek között a Széna tér, a XXII. kerületi Városház tér vagy a csepeli városközpont.

Összességében több milliárd jut kerékpáros fejlesztésekre. Ezek között szerepel a Zuglót is érintő Rákos-patak menti ökoturisztikai folyosó kialakítása, amelynek egyik célja „a közlekedésbiztonság megteremtése kerületi szinten”. Ugyancsak megvalósul a Duna másik oldalán a Csillaghegyi-öblözet és az Aranyhegyi-patak árvízvédelme, továbbá a pesti rakpart újabb szakaszának a rendezése. Vagy legalább annak előkészítése, ugyanis továbbra is négy koncepció van az asztalon, az engedélyeztetésről pedig még folynak az egyeztetések.

 

KÖZLEKEDÉSI MEGÚJULÁS

Több száz millió forintból újul meg a Lehel téri templom előtti terület, a munkálatok jelenleg is zajlanak, megvalósul számos forgalomtechnikai fejlesztés is. Csaknem egymilliárd forint jut például a Crocodile 2.0_HU nevű projektre, melynek része egyebek mellett a terepi forgalomirányítási, monitoring- és közúti tájékoztató eszközök telepítése, továbbá a kommunikációs hálózat fejlesztése. A számos út- és egyéb felújítások, továbbá fürdős beruházások mellett a dokumentum szerint az év végéig a Budapest Közút Zrt. 23 P+R parkolót vesz üzemeltetésbe, ezeket pedig biztonsági kamerákkal szerelik fel, de számos új ilyen szolgáltatói kapacitás is létesül, például Békásmegyeren és Csepelen.

A főváros tervei között szerepel s egyelőre előkészítési fázisban van a 2-es metróvonal és a gödöllői HÉV összekötése, valamint a rákoskeresztúri szárnyvonal kialakítása. A számítások szerint a projekt akár negyvenezer új utast is képes lenne bevonni a közösségi közlekedésbe. A teljes vonal felújítása már javában zajlik, jelenleg éppen a második ütem, ám „régi ismerős” a 3-as metró Káposztásmegyerig történő meghosszabbításának az elképzelése — akárcsak a földalatti, a 2-es villamos és a fogaskerekű rekonstrukciója. Ezek tervezése és előkészítése is megkezdődött, ugyanez igaz az újpalotai villamosvonal megtervezésére.


a Thököly úton is átalakulhat a közlekedés. újraindulhat az egykor népszerű villamos.

A Thököly úton hajdan járt villamos, újraindítása pedig néhány évente mindig felmerül. Csakhogy az eredetileg hosszabbra tervezett 4-es metró ezeket rendre zárójelbe tette. Forrás egyelőre nincs rá, ám a főváros lakossági igényekre hivatkozva továbbra is indokoltnak tartja a beruházást.

Kiemelkedő és az érintettek számára is fontos fejlesztés a régóta húzódó elektronikus jegyrendszer bevezetése, amely végül úgy valósul meg, hogy Budapest is csatlakozik a Nemzeti Elektronikus Jegyrendszer Platformhoz. A korábbi ígéretek szerint hamarosan lehet majd mobiltelefonon is jegyet és bérletet venni. Egyelőre a reptéri buszos utazás árát lehet az applikáción keresztül leszurkolni, az időalapú jegyeket azonban várhatóan csak 2021 elején vezetik be.

 

ÁLLAMI SZINTEK

Mindezeken felül számos, kizárólag állami pénzből megvalósuló nagyberuházás is „elfért” a lajstromban. A teljesség igénye nélkül: a Liget Budapest Projekt, a Budai Irgalmasrendi Kórház bővítése, a Testnevelési Egyetem fejlesztése, az Operaház rekonstrukciója, új birkózócsarnok, a Puskás Ferenc Stadion újjáépítése, a Széllkapu-projekt a Millenárison, a MOME egyetemi campus és tudáspark, továbbá új székház a TIBEK-nek. Ugyan még csak a tervezőasztalon szerepelnek, vagy még ott sem, de a következő években akár két új Duna-híd is épülhet Budapesten.

 

Borítófotó: villamossín-felújítás a nagykörúton. A Blaha Lujza tér nemsokára megszépül