Autó gránátvetővel eladó!

Való Világ
A bűnözési hullám következtében alaposan felszökött Latin-Amerikában a páncélozott járművek eladási mutatója. A feltuningolt négykerekűek ráadásul Hollywoodban is egyre népszerűbbek.

A nyáron volt, hogy 36 óra leforgása alatt Mexikóban 48 ember lett bérgyilkosság áldozata. Volt, akinek a holttestére egy híd alatt találtak rá, másokat a nyílt utcán lőttek le, de az áldozatok közül kettő is akadt, akit a saját kocsijában végeztek ki. 

Mindezek fényében aligha meglepő, hogy a golyóálló autók Közép- és Dél-Amerikában komoly népszerűségnek örvendenek. Mivel a bűnözési statisztikákban a gyilkosságok száma évek óta újabb és újabb rekordokat dönt, természetesen a kereslet is megugrott. A vásárlók között persze ott találjuk a politikusokat is: a mexikói kormány az elmúlt években 57,2 millió dollárt költött páncélozott gépkocsikra. A decemberben hivatalba lépő új elnök, a baloldali Andrés Manuel López Obrador a választási győzelme után viszont azt mondta: „Engem a nép fog megvédeni.” Akik szeretnek a sorok között olvasni, ezt máris úgy értelmezték, hogy a biztonsági kiadások és a kormányzati rendelések vissza fognak esni. De még ha így is lenne, az iparágnak nem kell félnie: az új elnökkel szemben ugyanis az ország pénzemberei, ha a biztonságukról van szó, nem ennyire optimisták. Miattuk az idén tíz százalékkal is bővülhet a piac Mexikóban, az eladott páncélozott autók száma a 3200-at is túllépheti. A kormányzat és a milliárdosok mellett a vevők közt ott találunk néhány multinacionális vállalatot is, így például a Procter & Gamble-t vagy az Unilevert.

A helyzet azonban, ha lehet, Brazíliában még kritikusabb. Épp a napokban történt, hogy Pernambuco szövetségi államban egy csapat fegyveres bűnöző, miután kirabolt egy bankot, több lövést is leadva hajtott el kocsijával a bűntett színhelyéről. Amikor a rendőrség körbevette a házukat, a felszólításra, hogy adják meg magukat, puskatűzzel válaszoltak. Végül 11 ember halt meg a lövöldözésben, melynek során minden rablót megöltek. Az ehhez hasonló vadnyugati jelenetekből bőven akad Brazíliában. Ezek közül az egyik leghíresebb egy 2010-es eset volt, amikor Jenson Button Formula–1-es pilóta kis híján meghalt São Paulóban, miután a város nyomornegyedén áthajtva gépfegyveresek tűz alá vették a kocsiját. Csak a páncélozott autójának és a többi jármű tetején áthajtó exrendőr sofőrjének köszönheti, hogy életben maradt. Mindenesetre jelenleg ebben az országban történik a legtöbb gyilkosság a világon (a pontos statisztikákról lásd Számláló rovatunkat a 9. oldalon). Így nem csoda, hogy a golyóálló gépjárművekből is itt fogy a legtöbb: évente több mint tizenötezret adnak el belőlük.

A helyi ágazati szervezet, a Brazilian Armour Association vezetője, Marcelo Latorre Christiansen szerint bizonyos tehetősebb körökben a páncélozott járgányok egyfajta státusszimbólummá váltak. Ebben a szegmensben egyébként különböző kategóriák vannak: az olcsóbbak, így például a B4-esek csak pisztolyok ellen védenek, a B5-ösök viszont már egy gépfegyversorozatnak is ellenállnak (egy részüket a mexikói Salvatierra városában, Ak–47-esekkel tesztelik). A B6-osok már szinte az összes létező kézifegyverrel el tudnak bánni, a B7-es besorolású autók pedig bombamerényletektől is meg tudják védeni az utasokat. 

A hirdetések szerint néhány kocsit pár extrával is felszerelnek: így például van, amelyiknél az utastérből könnygázgránátot is ki lehet lőni a támadókra. A biztonsági kiegészítőket a járművek általában már azután kapják meg, hogy legördültek a gyártósorról (a „tuningolt” autók árusításával például a belga Carat Duchatelet is foglalkozik, vagy az olyan német vállalatok, mint az ASC és a Friederichs).

De mivel mind nagyobb rájuk az igény, ezért erre a területre a nagy gyártók is egyre jobban rámozdulnak. Az Audi a Q5-öse páncélozott verzióját a mexikói Pueblában még 2017 derekán kezdte el gyártani, főleg a brazil és az argentin piacot megcélozva. Árban jóval a „tuningcégek” alá mentek: míg máshol 95 ezer dollárba is kerülhet egy extrabiztonságos Q5-ös, addig náluk ezek a modellek „csak” 87 ezer dollárt (átváltva 24,7 millió forintot) kóstálnak.

A Mercedes-Benz és a BMW Mexikóban viszont már évek óta gyárt golyóálló járműveket.

A probléma csak az, hogy a túlzottan kirívó járgányok felkelthetik a bűnözők érdeklődését (érdekességképp érdemes megjegyezni, hogy a texasi Harris megyében 2013 és 2016 között az FBI adatai szerint összesen harminc alkalommal támadtak rá páncélozott pénzszállító autókra). Épp ezért sok milliárdos és diplomata inkább régebbi, átalakított Audi A8-asokban vagy a kicsit korosabb Volvo S80-asokban utazik. 

Viszont a technológia fejlődésének hála a páncélozott kocsik egyre kevésbé lógnak ki a többi autó közül: a Diamond Glass például ma már 22 milliméteres golyóálló ablaküvegeket gyárt, feleakkorákat, mint tíz évvel ezelőtt. 

„Nem az a kérdés, hogy rád fognak-e támadni, hanem hogy mikor” – mondja Craig Bavington, egy brazil turisztikai ügynökség vezetője, aki azután szerzett be egy golyóálló négykerekűt magának, miután kétszer is veszélybe került az élete. De ezeket a modelleket nem csak azok veszik, akik kétes hírű környéken élnek: Amerikában a celebek körében a beszerzésük egyfajta divattá vált. Ezt a trendet sokak szerint annak idején Arnold Schwarzenegger indította be. Ma már pedig Kanye West vagy Jamie Foxx mellett olyan leszerepelt sztárok, mint Steven Seagal, szintén ilyen kocsikkal járnak.

 

Borítófotó: Egy fegyenc rokona nekimegy egy rabszállító autónak Mexikóban. A bűnbandák miatt az országban sok helyen kritikus a helyzet

Ezek is érdekelhetnek

További híreink