A Meki kimegy a divatból?

Való Világ
Elképesztő átalakuláson megy keresztül a világ és Magyarország gyorséttermi kultúrája. A mai, városi életforma igényli ezt az egyszerű és valóban gyors lehetőséget, ugyanakkor a vevők egyre igényesebbek. Sőt, lassan elválik egymástól a tömeggyorsétterem és az elegánsabb gyorskajálda.

Valaha, nem is olyan régen, még nálunk is sikk volt vasárnaponként vagy egy pihenősebb napon beülni egy ismert nemzetközi gyorsétterem hazai egységébe. Ezzel szemben ma sokszor „ciki” ilyen helyen megenni a vasárnapi családi ebédet. Ez a trend a fejlettebb országokban már évekkel korábban jól látható volt, különösen a nyugat-európai vagy amerikai nagyvárosokban. Ezekre a helyekre a középosztály tagjai is csak reggelire, vagy hétköznap egy tényleg tízperces gyorsan „bedobok valamit” kitérőre mentek be, vagy autóval kanyarodtak a kiszolgálóablakhoz. Hiába szépülnek tehát ezek az egységek, hiába nő a választék és mondjuk nyílik kávézósarok, bizonyos szint felett nálunk is egyre kevésbé keresik fel az ilyen típusú falatozókat az emberek. 

Még a kicsik csak-csak behúznák a felnőtteket, de a főváros elegánsabb kerületeiben vagy külvárosaiban ma már nagyon ritka, hogy akár egy kisgyerek is ilyen helyen szeretné tartani a szülinapját. A trendet a plázák ételudvarai, azaz a food-courtok némileg enyhítik, hiszen bevásárlás közben kevéssé ciki bedobni egy hamburgert.

 

HOL VAN MÁR A DIXIE?

A gasztroforradalom korában a konkurencia viszont egyre duzzad. A „Meki”, a Burger King vagy a KFC modelljét nem az egykori City Grill, Dixie Chicken, Paprika vagy effélék támadják, hanem a legkülönfélébb új láncok, kis éttermek, menüztető elegánsabb helyek, ebéd-házhozszállítók, utcai árusok és a csilli-villi irodaházi menzák. A gazdasági növekedés hozadékaként és az otthoni főzés visszaszorulása miatt tehát nálunk is gombamód szaporodnak az étkezőhelyek, mind darabszámukat, mind választékukat tekintve – különösen a nagyvárosokban. 

A leglátványosabb és egyben a legdivatosabb a street food. Ez nem is klasszikus gyorséttermi trend, a belvárosi vagy a nagyobb fiatalos rendezvényeken (például a Szigeten és más fesztiválokon) hódít, mint ahogy a food truck. Ez lényegében a régi, lakókocsis lángossütők és hamburgeresek modern változata. Egy jól felszerelt kisteherautó kínál például hamburgerkölteményeket igényes körítéssel, és persze a gyorséttermi akciós ajánlatoknál magasabb áron – ám ezzel is „betámadva” ezt az iparágat. 

Persze a pesti bulinegyedből indult ez a „szupertrendi” fiatalos szubkultúra, ahol relatíve drágább és igényesebb (de mégis lényegében gyors-) étkeztetés folyik, ráadásul jellemzően a szabad ég alatt. Ilyen hely például a Karaván Bar, a Paneer, a Lángos Máshogy, a Nyakleves, a Green Paradise, a Vespa Rossa, a The Street Buffet vagy a Kobe Sausages – és még sorolhatnánk. Azután ott vannak a nemzeties étkezdék láncai (Padthai Wokbar, Hummus Bar) és az egyre népszerűbb burgerezők is, mint például a Bamba Marha, a Zing vagy a Kajahu. Az olaszos (pizzás-tésztás), a törökös vendéglők, a kínai kis éttermek vagy a magyaros étkezdék soráról, avagy az egyre igényesebb irodaházi „menzákról”, valamint a házhoz jövő ételfutárok már emlegetett, de eddig sosem látott bőségéről ne is beszéljünk.

Talán ez is az oka annak, hogy az elmúlt években pár McDonald’s bezárt nálunk, a Burger King-lánc is csak lassan növekszik, és szakmai berkekben eléggé erőltetettnek, kevéssé rentábilisnak tartják a KFC/Pizza Hut/Starbucks-hálózat gyors terjeszkedését. 

 

GLOBÁLIS VESZTESÉGEK

De – talán épp a fent emlegetett kihívások okán – a hagyományos gyorsétteremláncok is nagy változásokon mennek keresztül. Érdekes például, hogy a McDonald’s globálisan hatalmas veszteséget jelentett, főként mert Amerikában olcsóbb, 1-2-3 dolláros menüket vezetett be újra, sok év szünet után. Az óriási reklámkampány ellenére egyfelől rosszul fogynak ezek az újdonságok, de amúgy sem lehet nagy profitmarzsot elérni rajtuk. Ráadásul a munkaerő ott is extrém módon megdrágult. Igaz, a McDonald’s modellje különleges, mert számos éttermet maga tulajdonol, s nemcsak franchise típusú, hanem bérleti díjakat is szed. Ám mivel a munkaerőhiány a fejlett világban is jelentős manapság, nagy a béremelési nyomás, miközben az olcsó menük rendesen „megrágják” a profitot. Nem csoda, ha a „Meki” részvényeinek az ára hatalmas zuhanást produkált: az öt hete még 180 dollár közelében is jegyzett papír a rossz negyedéves adatokat követően mintegy tíz százalékot esett négy nap alatt, és jelenleg is éppen visszakapaszkodott 150 dollár fölé. Azaz másfél hónap alatt 16 százalékos mínuszt hozott össze és a tavaly májusi árszinten van, miközben e tíz hónap alatt a piacot jól tükröző Dow Jones tőzsdeindex közel 20 százalékot nőtt!

 

HAZAI KÜLÖNLEGESSÉGEK

De a legnagyobbak – mint például a McDonald’s, a Burger King vagy a KFC – piacát nemcsak az utcai teherautósok vagy a fent felsorolt, gombamód szaporodó alternatívák fenyegetik, hanem a hozzájuk hasonló, franchise-rendszerben működő igényesebb gyorséttermek is. Ilyen például a belga BestFrit, amely külföldön, így nálunk is BelFrit néven terjeszkedik. Németh Balázs, több hazai BelFrit étterem tulajdonosa szerint fontos trend az is, hogy az igényesebb gyorsétkeztetés képes besegíteni a modern, városi életforma sajátosságai miatt felgyorsult életet élő, otthon egyre kevesebbet főző családok mindennapjaiba. Úgy véli, azok az étteremláncok, amelyek ezt felismerték, jobban talpon tudnak maradni. A BelFrit-láncnál bő egy évtizede kiemelt stratégia, hogy olyan széles választékot tartsanak, amellyel a család minden tagja jóllakik, sőt akár haza is viheti az ételt. Mivel pedig igazi minőségi színfoltot képviselnek a gyorsétkeztetésben, így tavaly is két számjegyű növekedést értek el. A franchise-láncnak pedig immár hét egysége van a főváros nagyobb bevásárlóközpontjainak éttermi udvarain. Németh Balázs szerint az is nehezíti a nagy láncok helyzetét, hogy öldöklő árversenyben vannak évek óta a pár száz forintos kategóriában. Ennyiért azonban lehetetlen minőséget adni. Arra alkalmasak az olcsó menük, hogy egy-két órára elvegyék az éhségérzetet, de arra nem, hogy az otthon nem vagy ritkán főző családok megváltozott szokásait kielégítsék. 

Ezek is érdekelhetnek

További híreink