Ki volt Thomas Cook?

Szerintem
Mindannyian szeretjük a biztonságot, a kiszámíthatóságot. Ha utazunk, akkor különös, izgalommal kevert stressz uralkodik el sokunkon. Nem csoda, hogy ha egyre kevesebben is, de még mindig rengetegen választják az utazási irodákat. Jó néhány embert ért azonban meglepetés azok közül, akik – a biztonságot is szem előtt tartva – az egyik legnagyobb, talán legismertebb irodát, a Neckermannt választották. A minap akadt olyan ismerősöm, akitől a reptéren újra elkérték a repülőjegyek árát (később feltehetően visszakapja az illető), más esetben a szállodához érkezve akadtak fizetési, bizalmi gondok. Egy ilyen helyzetben mit tehet egy cég? A válságkommunikációs tankönyvek gyakorlatát követve megnyugtat mindenkit, válaszol minden kérdésre, igyekszik nem eltitkolni a bajokat. E téren azt kell mondjam, kifejezetten jól vizsgáztak a Neckermann kommunikátorai.

Mindenki felvetésére villámgyorsan reagáltak, a legmodernebb, leggyorsabb csatornát, a trollok (kötekedők) uralta Facebookot és más csatornákat is ügyesen használva. Az anyacég bajait és az azokból eredő bizalomvesztést persze nem kerülhették el, de a rossz helyzetből – úgy tűnik egyelőre – sikerült viszonylag kis vérveszteséggel kikeveredniük. A jövő ettől persze még nem lesz holtbiztosan pozitív.

Ám nem csupán egy nagy társaság iránti bizalom ingott most meg, hanem a teljes utazási irodai szektor átalakulása is a nyakunkon van. Ebből a szempontból teljesen mindegy, hogy az utazási irodák, a szervezett utak mai rendszerét Thomas Cook brit vállalkozó „találta-e fel” az 1840-es években, vagy sem.

Az viszont nagyon úgy tűnik, hogy a nevével fémjelzett nemzetközi turisztikai mamutvállalat bedőlése egy korszak, egy rendszer végét is jelzi egyben. A régies utazási irodák helyett jöhetnek a mindent egy helyen kínáló, költséghatékony, ár-összehasonlításban erős utazási site-ok, vagy az olyan fapados cégek, ahol a szállás, a transzfer, a bérautó, a biztosítás és a helyi programok egyaránt pár kattintással lefoglalhatók. A kérdés csak az, hogy mennyire kapcsoljuk majd ki az emberi tényezőt. Mert egy erős irodamárka, egy segítőkész, kedves munkatárs, egy helyismerettel és nyelvismerettel bíró jó idegenvezető vagy egy jól megszervezett, biztonságot adó reptéri transzfer sokaknak a jövőben is elengedhetetlen lesz, ha bátortalanul elindulnak felfedezni a világot.