Végérvényesen megdőlni látszanak azok a sztereotípiát, amelyeket a világ az e-kereskedelemről megfogalmazott magának – véli az egyik fővárosi marketingügynökség munkatársa. Nagyon sokan emlékezhetnek arra, hogy a gazdasági válságot követő években neves amerikai lapok folyamatosan cikkeztek a plázák haláláról, amit egyértelműen az e-piac rovására írtak.
Mára bebizonyosodott, hogy a valóság egészen más, mint amit akkor elképzeltünk… A gazdasági válság valóban csökkentette a plázák forgalmát, de ezt nem lehetett az e-kereskedelem rovására írni. A Z-generáció már nem csupán a vásárlás helyszíneként tekint a plázákra; oda járnak szórakozni, enni, találkozni, emellett a plázák fontos szerepet töltenek be a vásárlói élmény tekintetében is.
Gyakran online választunk terméket, de magát a vásárlást már fizikai üzletben fejezzük be.
Kevés olyan szektor említhető, ami annyit változott az utóbbi években, mint az e-kereskedelem. Teljes iparágak alakultak köré, elég csak a logisztikára vagy a digitális szolgáltatásokra gondolni. A gyors növekedés lefoglalta a szereplőket, mindeközben a közép-kelet-európai régióért is egyre nagyobb versengés folyik a lokális, a régiós és a globális szereplők között.
A globális kereskedelmi óriások (Amazon, Alibaba, eBay, Wish) térnyerése fenyegetést jelent a lokális piacokra nézve. Ezek a kereskedők már ma is a magyar piac mintegy felét képesek uralni. A probléma persze nem csak Magyarországot érinti, a fejlettebb e-kereskedelemmel, illetve nagyobb lélekszámmal rendelkező európai országok is éppúgy hasonló problémákkal néznek szembe. A nyugat-európai országokban és a CEE-régióban is komoly figyelmet kapnak a terjeszkedő világméretű kereskedők. Nemrégiben a német Real.de, a francia CDiscount, az olasz ePrice és a román eMAG jelentette be, hogy közös platformot épít a piacok védelme érdekében.
Emellett a kormányzatok is kiveszik a részüket a piac védelmében; korábban Franciaországban, most pedig Olaszországban röppent fel a hír, miszerint 2020-ban egy úgynevezett webadó kivetését tervezik.
A hazai piac védelmét igyekszik szolgálni a magyarországi eMAG és az Extreme Digital fúziója is, aminek eredményeként olyan erős szereplő jöhet létre, ami a tulajdonosok reménye szerint képes lesz felvenni a versenyt a legnagyobb globális szereplőkkel is.
Mindezek ellenére a kis szereplők is egyre inkább törekszenek függetleníteni magukat a piac hatásaitól. A hazai szektorban tapasztalható erős árverseny miatt egyre több e-kereskedő a külföldi piacnyitásban látja a hosszútávú megoldás kulcsát. Szakértők szerint megfelelő exportterv, erős marketing és megbízható logisztikai szolgáltatások birtokában a hazai szereplők sikeresek lehetnek a szomszédos országokban, ugyanakkor egyelőre kevés példát láthatunk erre. Reményeink szerint ez jelentős mértékben változhat, a hazai szereplők egyre nagyobb számban lesznek képesek megerősödni a külpiacokon.
.
Borítókép: Pra Chid, PuzzlePix/Shutterstock