Bárki által véleményezhető az új adóeljárási törvény tervezete, amely a jelentős egyszerűsítés mellett egyre több szolgáltatást biztosít az adózóknak. A véleményezésre három hét áll rendelkezésre. Ez nem tűnik hosszúnak, de az RSM Hungary Adótanácsadó és Pénzügyi Szolgáltató Zrt. szerint nagy tolongásra sem kell számítani. Mint azt a Figyelőnek Fekete Zoltán Titusz, a vállalat adómenedzsere kifejtette, a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) számos szolgáltatását a tervezet még tovább bővíti, ez pedig előrelépést jelent. Az egyik új, lényeges elem lenne a mentorálás, vagyis a szakmai segítségnyújtás, amelyet minden kezdő vállalkozásnak érdemes lesz kihasználnia. Külföldön erre már van példa, ám ahhoz hogy ez nálunk is hatékony legyen, a szakértő szerint egészen biztos, hogy újabb dolgozókat kell felvenni a NAV-hoz, vagy belső erőforrás-átcsoportosításra lehet szükség. Ami a részleteket illeti, az adóhivatal szóban vagy írásban tájékoztatást nyújt a kezdő vállalkozás adókötelezettségeiről, az azok teljesítését segítő információk elérhetőségéről. A kapcsolatfelvételt követően pedig fél éven keresztül személyre szabott segítséget nyújt.
Az ország versenyképességét is növeli és a vállalkozóvá válást szintén segíti az ügyfélbarát adóhivatal a kezdők támogatásával. A tervezet szerint megszűnnek az egy évnél több ideig tartó ellenőrzések, ugyanis egyetlen vállalkozást sem lehet kitenni ilyen hosszú revíziónak – ez szintén könnyítést jelenthet. A változás természetesen nem érinti a magánszemélyeket, az egyéni vállalkozókat és a megbízható adózókat, mert esetükben – éppen úgy, ahogyan most is – a revizoroknak 180 napon belül be kell fejezniük a vizsgálatot.
A bürokráciacsökkentés az adóeljárást is érinti, így számos bonyolult jogintézmény megszűnhet a jövőben. A tervezet szerint például nem lesz fokozott adóhatósági felügyelet, amely többek között formalizáltsága miatt is rendkívül nagy adminisztrációs terhet ró az érintett vállalkozókra. Erre a szigorú felügyeletre gyakorlatilag nincs is szükség, hiszen az adóeltitkolókat, adócsalókat – az egyre szélesebb körű adatbázisának és hatékony kockázatelemzésének köszönhetően – azonnal kiszűri a NAV.
Szintén újdonság, hogy megszűnik az adószám felfüggesztése, éppúgy, mint ahogy számos (a háztartási alkalmazott bejelentésének elmulasztása vagy a jogszerűtlen adóelőleg-mérséklés miatti, illetve az üzletlezárást helyettesítő) bírság kiszabásának alapjául szolgáló tényállás.
Szintén hatásos lehet majd Fekete szerint a szándékos adóeltitkolás esetén kiszabható – jelenleg 200 százalékos – bírság mértékének a felére csökkentése. A könnyítés mellett talán alkalmas a pusztán időhúzás miatt benyújtott fellebbezések visszaszorítására is az az új szabály, amely szerint ha az adózó lemond a fellebbezésről, és az esedékességig megfizeti a határozatban előírt adókülönbözetet, mentesül a kiszabott bírság 50 százalékának a megfizetése alól.
Az egyes jogintézmények mellett a szabályozás is jelentősen egyszerűsödött. Ezt bizonyítja, hogy az adóigazgatási rendtartásról szóló törvény, amely az általános eljárási szabályokat foglalja magában, mindössze 39 oldal. Az adózói jogokhoz és kötelezettségekhez kapcsolódó speciális részletszabályokat az adózás rendjéről szóló törvény tartalmazza. Gyakorlatilag így több törvénnyel is számolhatunk, amely az adózással kapcsolatos. Fekete szerint mindenképpen látszik a NAV igyekezete, ám úgy véli, teljes mértékben az új törvény sem váltja majd ki az elvárt hatást.
Az adóügyek sajátos igazságára szolgál példával az állami bevételekről szóló friss adatsor, melyet Tállai András, a nemzetgazdasági tárca parlamenti és adóügyekért felelős államtitkára ismertetett a Magyar Időkkel. A számokból az derül ki, hogy bizonyos esetekben nagyon is megéri csökkenteni az adókat, a kisebb közterheket ugyanis inkább befizetik a szereplők, mint a nagyobb tételeket.
Az esztendő első hat hónapjának a statisztikája szerint az öt legnagyobb adótípusból – vagyis a társasági és a jövedéki adóból, az áfából, a járulékokból és az szja-ból – összesen 5505 milliárd forint folyt be. Az összeg hatalmas, egyszerű adófizetőként alig-alig felfogható, a summa azonban még markánsabbnak tűnik, ha 2016 első felének értékeivel hasonlítjuk össze. Tavaly hat hónap alatt az együttes adóbevétel 5365 milliárd volt, tehát 140 milliárdos pluszt regisztráltak az idén.