Olcsó almát tessék!

Pénz beszél
Az indiai piacból szeretne most egy óriásit kiharapni az Apple, ehhez  egyedi taktikát választott: összeszerelő üzemet hoz létre a hatalmas országban.

Az Apple közel sem csak egy egyszerű árversenybe megy bele: helyette inkább „Made in India” felirattal látja el a legolcsóbb iPhone modelljét, az SE-t. Azaz Bengaluru (2014 novembere előtt: Bangalor) városában fog a kis, olcsóbb modell összeszerelésébe. A gyártást partnere, a tajvani Wistron koordinálja. Az első indiai iPhone-okat a napokban már ki is viszik a gyárkapukon.

Az Apple, amely jelenleg a világ legértékesebb vállalata, e merész lépéssel próbálja felkelteni az érdeklődést a második legnépesebb gazdaságban a készülékei és persze a szolgáltatásai iránt. Tim Cook cégvezér mintegy másfél éve ugyanis igen nagy csinnadrattával jelentette be a befektetőknek, hogy a fejlődő piacok – így India is – jobban a radarra kerülnek. Ám a tényleges számok közel sem ezt bizonyítják, így végre-valahára a mamutnak is tennie kellett valamit.

Bővülési gondok

Hiába dobták ugyanis piacra már tavaly április elején az említett, relatíve olcsó, százezer forint körüli áron kapható SE modellt, Indiában ma is mindössze kétszázalékos hányad jut rájuk a szegmensben. A teljes ottani okostelefon-értékesítés több mint felét ugyanis az agresszíven, pimaszul alacsony árakkal és egyre jobb minőséggel terjeszkedő kínai gyártók viszik el. A pozícióját ugyan még őrzi a legendásan erős koreai Samsung, ám a vállalatnak a 2013–14 táján még jellemző egyharmados piaci részesedése 25 százalékig esett vissza a múlt év utolsó negyedére. Méghozzá úgy, hogy közben gyakorlatilag mérhetetlenné zsugorodtak olyan nagy márkák, mint a Sony vagy a Nokia, melyek még 3-5 éve is egyenként 5-6 százalékos szeletet birtokoltak a lakosságszámot tekintve az Egyesült Államoknál négyszerte nagyobb indiai piacon.

Persze az egy főre jutó, vásárlóerő-paritáson mért GDP a szubkontinensen bő hétezer dollár, miközben az USA-ban ennek éppen a nyolcszorosa. Ugyanakkor a részvényesek számára imponáló növekedési számok felmutatására Tim Cooknak nagyobb esélye van egy kialakuló-forrongó fejlődő piacon, mint „odahaza”, ahol már fél-egy százalékos további piaci részesedéshez is drága hozzájutni. Vagy épp Kínában, ahol a bővülési ütem lassulása mellett a helyi gyártók sokkal nagyobb piaci erejével és kiemelkedő helyismeretével, valamint a protekcionizmussal kell szembenézni.

Az Apple-nek persze nemcsak a készülékei egyediek, de az üzleti modellje is. Prémiumgyártóként mindeddig eléggé nagy sikerrel tartotta távol magát attól, hogy belemenjen az igazi árversenybe. Inkább olyan zseniális húzásokkal operált, mint a kifutott 5-ös modell SE névvel fémjelzett újracsomagolása. Bár – mint fentebb szó volt róla – a pár ezer forintos készülékek hazájában még a 400 dolláros SE sem bizonyult sikernek – legalábbis egyelőre. Most viszont jön a helyi gyártás, amelytől a Wall Street Journalnek név nélkül nyilatkozó helyi döntéshozók árcsökkenést is várnak. E szerint a modell nagykereskedelmi ára (ami most 320 dollárt kóstál) száz dollárral is eshet, hála a költséghatékonyabb lokális összeszerelésnek.

Mítoszőrzés

A hír talán – innen, Európából nézve – nem tűnhet túl jelentősnek, ám mégis kiemelkedően fontossá teszi az almás vállalat elképesztő mérete. Ha az Apple Inc. ország lenne, akkor a világ tizenhetedik legnagyobb gazdasága lenne, miután tőkepiaci értékével az eddig a legtöbbre értékelt vállalat lett pár hete, május elején. Az elért 800 milliárd dolláros piaci kapitalizáció mintegy 220 000 milliárd forintot jelent, ami mintegy hat és félszerese Magyarország tavalyi GDP-termelésének! Az a pénzmennyiség is elképesztő, amelyen a gigavállalat „ücsörög”. Nem kevesebb mint 215 milliárd dollárról van szó. Ez közel 59 000 milliárd forint.

Az Apple sikere azonban nem csak a fapados indiai modell ottani gyártásának az eredményén múlik. Sokkal inkább azon, hogy meg tudják-e őrizni a leginnovatívabb nagyvállalat mítoszát a következő években. A társaság nem csupán túl nagy, hanem kellően jól is „ki van találva” ahhoz, hogy nyeregben maradjon, ám mégis sok múlik a következő iPhone-generáció fogadtatásán. A tavaly szep­tember végén véget ért 2016-os pénzügyi évében ugyanis közel 212 millió iPhone-t adott el az Apple, amely a szolgáltatásokkal együtt az igazi fejőstehén a gigacég számára. A növekedésről szóló világunkban azonban már az is két százalékkal lenyomta a részvényárat, amikor május elején kiderült: a vállalat majdnem egy százalékkal kevesebb iPhone-t értékesített, mint egy évvel korábban. Most persze lehet azzal magyarázni a dolgot, hogy a tömegek a márka bemutatásának tizedik évfordulójára, szeptemberben érkező vadonatúj telefonokra várnak. De mi lesz, ha az újdonság mégsem szól akkorát, és az Apple egy-két év múlva elindul azon a lejtőn, amelyen a Nokia, a Sony, a Motorola vagy épp a BlackBerry már le is száguldott az elmúlt években?

Ezek is érdekelhetnek

További híreink