Hiába áll minden idők talán legsikeresebb elektromos autójával, a Model 3-assal épp a startvonalnál a Tesla Motors, hiába vannak lekötve hosszú hónapokra az előrendelésekkel a kapacitások, Elon Muskot látványosan büntették a részvényesek az elmúlt napokban. A papírok értéke a 370-380 dolláros magasságból szinte példátlan sebességgel 300 közelébe zuhant, ez mintegy 20 százalékos csökkenés. Lapzártánk idejére azért újra megjelentek a vevők, így az árfolyam 320 dollár körül stabilizálódott. A – nem feltétlenül átmeneti – bizalomvesztés azonban nemcsak a Teslát birtokló kisrészvényesek, de akár a hazai gazdaság számára is rossz hír lehet. Ugyanis elképzelhető, hogy a vállalatnak vissza kell vennie elképesztően ambiciózus növekedési terveiből, így akár jelentős csúszást is szenvedhet a hatalmasra nőtt e-autó-mogul Európába tervezett gyártóbázisának tényleges megvalósítása.
MAGYAR ESÉLYEK
Persze van már egy végső összeszerelést végző üzem a hollandiai Tilburgban, ám Musk tavaly ősszel egy német mérnökcéget (Grohmann Engineering) vett meg, hogy az évi 80 ezer körüli amerikai autógyári kapacitást probléma nélkül tudják 2018-ra félmilliósra felfuttatni. Bár még az első Tesla-óriásüzem (Gigafactory) is csak most nyílik meg az Egyesült Államokban, Reno mellett, Musk már nagy mellénnyel belengette azt is, hogy Európába hozná a következő hatalmas gyárat.
Rá is mozdult erre szinte minden ország az öreg kontinensen. Bár hivatalosan csak a francia, a finn, a spanyol, a portugál, a svéd és a litván ajánlatokról lehet tudni, nyilván Hollandia, Németország, Lengyelország is versenyben van.
És persze Magyarország, ahol az elektromobilitás, valamint az önvezető autós tesztkörnyezet kialakítása prioritás, azonkívül jelentős autóipari fejlesztőközpontja van itt a ThyssenKruppnak és a Boschnak is, nem szólva arról, hogy rövidesen termelni kezd a Samsung e-gépkocsi-akkukat gyártó gödi üzeme.
A tét óriási, hiszen a tervezett beruházás értéke mintegy 5 milliárd euró
(1550 milliárd forint) körül lehet, s közvetlenül, illetve közvetve 17 ezer embernek adna munkát. Összehasonlításul: a kecskeméti Mercedes-gyár első üteme 0,8 milliárd euróból valósult meg, s 3,5 ezer főnek adhat munkát; igaz, már bejelentették, hogy további egymilliárd euróból épül ugyanott egy másik Daimler-üzem is.
Visszakanyarodva a Teslához, nyilván a termelés megkezdése előtt legalább 3-4 évvel meg kell határozni a helyszínt, így a színfalak mögött már most is óriási a tülekedés az országok közt. Ha azonban a Model 3 (és a másik két típuscsalád) gyártása jövőre jelentősen alulmúlja a tervezett félmilliós darabszámot, akkor az is lehetséges, hogy évekkel kitolódik a Tesla megaüzemével kapcsolatos beruházás, és legfeljebb a holland végszerelési kapacitásokat bővítik.
Sajnos a konkrét tárgyalásokról lényegében semmi sem szivárog ki. Emlékszünk, hogy a végül Kecskemétre érkező Daimler-gyárat részben azért bukták el a románok, mert idő előtt kitudódtak a Mercedes tervei, lassan egy évtizede. Ha azonban az idén és jövőre végül is bejönnek Musk számításai, akkor könnyen eldőlhet, hogy hol épül az elképesztő méretű gyártóbázis. Ezzel mi még akkor is jól járnánk, ha hozzánk közeli helyen lenne, hiszen a beszállítói iparunk akár egy határon túli, de nem messze lévő óriásüzemből is profitálhatna.
RÖVID TÁVÚ BAJOK
A közeljövőt tekintve ugyanakkor azért szoríthatnak most a Tesla-részvényesek, hogy csillapodjanak a piac aggályai. A Wall Street elemzői azt vetik a vállalat szemére, hogy túl gyorsan vezeti be a jóval olcsóbb, 35 ezer dolláros Model 3-ast, így hamar a 7 százalékos szint alá esik a tőkearányos nyereségmutató. Hiába nőtt tehát a legutóbbi negyedévben nem kevesebb mint 53 százalékot az értékesítés volumene, a papír olyannyira túlzott értékelési szintek mellett forgott, hogy talán ideje is volt némi kijózanodásnak. Ha ugyanis megnézzük a klasszikus árfolyam/egy részvényre jutó nyereség (P/E) mutatót, akkor az nem is értelmezhető, mert a következő években még a hatalmas expanzió veszteségeket hoz a cégnél. A befektetők inkább azt a reményt veszik most meg, hogy egyszer globálisan is tényleg vezető autómárka lehet a Tesla, méghozzá a jövőt jelentő e-autók világában. (A szakmában nagy figyelmet keltett, hogy a Volvo márka kínai tulajdonosa a minap jelentette be: 2019 után csak hibrid vagy teljesen elektromos kocsikat fejlesztenek, legfeljebb az addig kialakított típusok maradnak még 6-7 évig gyártásban.)
Visszatérve a Teslára, az is érdekes, hogy részvényeinek ára fél év alatt duplázódott meg, így a kisebb globális tőzsdei korrekció a legjobban sztárolt vállalatot büntette most. Nagy kérdés persze, hogy akár befektetőként, akár vásárlóként érdemes-e a cégre tenni. Nyilván egy ilyen vétel az átlagnál kockázatosabb, de persze nagyobb nyereséggel is kecsegtet. Még ha magasnak tűnik is a részvényárfolyam szintje, azért azt remélnünk kell, hogy gazdaságunknak lesz köze az európai óriás Tesla-gyárhoz.