Exportra sarkallnak

Pénz beszél
Erősíti magyarországi jelenlétét az eBay globális online áruház. A cég terveiről a feltörekvő piacokért és Oroszországért felelős igazgatót kérdeztük.

– Milyen lehetőségeket lát az eBay a magyar online kereskedelmi piacon, ahol olyan jól bejáratott márkák vannak már, mint a Vatera vagy a Jófogás?

– Tevékenységünk fejlesztését Magyarországon is megkezdjük. Jelenleg igyekszünk növelni az értékesítők és a vásárlók számát a platformunkon. Emellett cégünk infrastruktúráját is folyamatosan fejlesztjük. Hiszünk abban, hogy az eBay segíteni tud a magyar vállalatoknak a határon túli eladások növelésében. Elvégre a rendszerünkben több mint 167 millió vevőhöz kapnak hozzáférést a magyar kkv-k.

– Ma már nemcsak a magánszemélyek, hanem a cégek közti kereskedelem is egyre inkább online színtereken zajlik. Ez a piac mennyire lesz fontos a jövőben?

– Sokan gondolják, hogy az eBay egy fogyasztókat összekötő platform. Valóban így indultunk 20 évvel ezelőtt, amikor az emberek a régi, megunt dolgaikat kezdték árulni, leginkább online árveréseken. Mára azonban nagyban -megváltozott a vállalat. Összesen 1,1 milliárd termék érhető el a rendszerünkben, és ezeknek a 81 százaléka új. Ráadásul az eBay már a kis- és a nagyvállalatok körében is igen népszerű. -Amikor Budapestre látogattunk, több olyan céggel is találkoztunk, amely sikeres az online piacterünkön. Úgy gondoljuk, a jövőben a B2C területe lesz a legérdekesebb. (Vagyis az adásvételek azon ága, amelynél a cégek az áruikat közvetlenül a vevőknek értékesítik – a szerző megj.)

– Az online kereskedelemben a fekete- és a szürkegazdaság még mindig gyakran felüti a fejét. A weben például sokan igyekeznek megkerülni az adókat és a vámokat. Mit lehet kezdeni ezzel a jelenséggel?

– Az online kiskereskedelem dinamikusan növekszik világszerte. Magyarországon még mindig viszonylag új ez a terület, a kkv-knak csak a 11 százaléka árusít a neten, és a weben keresztül csupán 4 százalékuk exportál külföldre. A jövőbeli fejlődés érdekében fontos a megfelelő párbeszéd kialakítása az értékesítők, a szabályozók, valamint a legfontosabb iparági szereplők között. Ezeknek a diskurzusoknak mindig is fontos részesei voltunk, hisz azt szeretnénk, hogy a kkv-k, a postavállalatok, a futárszolgálatok és a szabályozók is mind együtt dolgozzanak egy közös célért, a helyi gazdaság növekedéséért.

– A fogyasztói elvárások sokszor rendkívül nagyok. A felhasználók minél kevesebb kattintással szeretnék letudni a vásárlást, a kiszemelt árukat pedig a lehető leggyorsabban kézhez akarják kapni. Ezen a fronton várható valamilyen fejlesztés? Esetleg akár egy klikkel is lehet majd rendelni?

– Azt látjuk, hogy világszerte egyre többen vásárolnak az okostelefonjukkal. A teljes bevételünk 59 százaléka a mobilos rendelésekből származik, és 11 milliónál is több terméket -telefonról töltöttek fel az oldalunkra. A mobil-alkalmazásunkat csak 2016-ban 348 milliószor szedték le. A vásárlásban egyre nagyobb szerepet kapnak az okoseszközök, és ez alól Magyarország sem kivétel.

– A PayPal és az ehhez hasonló online fizetési megoldások szerepe mennyire fontos a bizalom kiépítésében? Itt lehet számítani újdonságokra?

– A rendszerünkben csak PayPallel lehet fizetni, ez garantálja a gördülékeny, megbízható, biztonságos tranzakciókat a vevők és az értékesítők között. Így tudjuk garantálni, hogy aki mégsem kapja meg, amit vásárolt, az visszakapja a pénzét. Mivel elégedettek vagyunk a rendszerrel, nem tervezünk változásokat.

– Hogyan alakul az online piacterek jövője? Nem félő, hogy a nagyvállalatok webáruházai veszik át a piacot? És mekkora veszélyt jelentenek Donald Trump amerikai elnök globalizációellenes tervei?

– Úgy látjuk, hogy az online kereskedelem minden területen és formában növekszik majd. Ami az utóbbit illeti, politikai kérdéseket nem kommentálunk.

 

Névjegy

  • A marketingben egy évtizedes ta-pasztalata van.
  • Dolgozott a Marsnál és a Google-nál is.
  • 2013 után az eBaynél felelt a vállalati kommunikációért.
  • 2016 novemberében nevezték ki a cég feltörekvő piacokért és Oroszországért felelős igazgatójának.
  • Marketinget oktat a moszkvai RMA Business Schoolban.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink