Díjjal ismerik el az ötleteket

Pénz beszél
A magyar útdíjfizetési rendszer a világon egyedülálló, és jóval korszerűbb, mint bármi más. Leginkább azért, mert a fiatal struktúrába a legmodernebb megoldásokat és technikákat építették.

Mostantól Közlekedési Innovációs Díjra is pályázhatnak azok a fiatalok, akiknek a közlekedés területén vagy ahhoz kapcsolódóan szabadalmuk, találmányuk, fejlesztési stádiumban levő ötletük vagy akár valamilyen tudományos eredményük van. A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató (NÚSZ) Zrt. a Közlekedéstudományi Egyesülettel (KTE) karöltve, hagyományőrző jelleggel, egymillió forintos elnyerhető összeggel alapította meg az elismerést. A szolgáltató cég előre kifizette a következő öt évre felmerülő, a díjjal kapcsolatos költségeket.

Bartal Tamás, a NÚSZ vezérigazgatója szerint ez az elismerés azért fontos, mert Magyarország élen jár az útdíjhoz és az útrendszerekhez kapcsolódó szolgáltatások innovációjában. Ezért is lényeges, hogy a közlekedéssel kapcsolatos minden lehetséges ötletre, találmányra kíváncsiak, mert menet közben bármit be lehet építeni az útdíjfizetési szolgáltatásokba. Például az útterhelés figyelésére létrehozott rendszerüket igazából nem is erre a célra fejlesztették ki, ám kiderült: arra is jól alkalmazható, hogy a tehergépjárműveket megállítás és súlymérés nélkül ellenőrizzék a tekintetben, hogy a súlyuknak megfelelő díjat fizetnek-e az úthasználatért.

Ennél természetesen messzebb mutat a magyar szisztéma, ugyanis az innováció számszerűsíthető előnyöket is jelent. Míg Horvátországban bevételarányosan 30 százalékos a szolgáltatás költsége, ugyanez Csehországban 20 százalék körül mozog, addig itthon ez 10 százalék. Mindez annak köszönhető, hogy a rendelkezésre álló legmodernebb megoldásokat építették a honi rendszerbe, és azt rendkívül hatékonyan is használják.

A horvát példa egyébként nem véletlen: az ország egyik fő bevételi forrása az úthasználatból származik. A globalizáció, a mobilitás és a kelet-közép-európai gazdaságok (ezzel együtt a fogyasztók) erősödése cél- és tranzitországként egyaránt jelentősen növeli az áruforgalmat, továbbá a személyszállítást és ehhez kapcsolódóan a személyforgalmat. Így az úthasználatból származó bevételek igen fontosak itthon és a környező államokban.

Az úthálózat fontosságára Fónagy János, a nemzeti vagyonnal kapcsolatos ügyekért felelős államtitkár világított rá. Tavaly itthon 7,5 millió ember utazott naponta a helyi és helyközi közlekedésben. A vasúti forgalom egész éves mérlege 150 millió utas volt, az autóbuszokat 480 millióan vették igénybe, a rendszereket pedig mindössze 100 ezer ember tartja fenn. Fónagy szerint a díj egyben elismerése annak a komoly háttérnek, amely lehetővé teszi az ágazatban dolgozók minőségi munkáját.

 

Borítófotó: Közlekedésben jeles. Minden ötletre kíváncsiak, ami fejleszti az infrastruktúrát