Digitalizáció a szépségápolásban

Pénz beszél
Már van olyan speciális UV-tapasz, amely méri a bőrt érő napsugárzást, valamint azt is, mikor kentük be magunkat fényvédővel – meséli a L’Oréal hét nyelven beszélő ügyvezető elnökhelyettese, akivel többek közt az új innovációkról beszélgettünk.

– Nem ez az első alkalom, hogy Budapesten jár. Mikor volt korábban a magyar fővárosban?

– Édesapám orosz származású. 1975-ben autóval elmentünk a Szovjetunióba, és visszafelé megálltunk Budapesten. Jól emlékszem, hogy az átszelt szocialista országok közül láthatóan Magyarország volt a „legnyugatiasabb”. Később, 2005-ben már a L’Oréalnak köszönhetően jártam itt, majd a jelenlegi pozíciómban legutóbb két éve, s most, 2017 júniusában.

– Jó rálátása van a kozmetikai szektorra globálisan, regionálisan és lokálisan is. Ezen a terepen milyen trendeket lát?

– Rendkívül szerencsések vagyunk, hogy a szépségiparban dolgozhatunk, mert ez az ágazat hosszú évek óta növekedési pályán van. Évente nagyjából 4 százalékos bővülést tapasztalunk. Világszerte látjuk a középosztály megerősödését. Ahogy fejlődik ez a társadalmi csoport, úgy nő a hozzáférése az egészség- és szépségtermékekhez. Közvetlenül a piacunkon pedig a dekorkozmetikai kategória növekszik robbanásszerűen.

 – Ezt az itteni számok is megerősítik: Magyarországon az összesített dekorkozmetikum-piac értékben 16, mennyiségben 14 százalékkal nőtt. Van elképzelése arról, hogy minek köszönhető ez a felfutás?

– A mai fiatalabb generációk képeket osztanak meg magukról a közösségi médiás oldalakon. Természetes, hogy a lehető legjobban akarnak kinézni! Mások pedig a kreativitásukat szeretnék megmutatni. Tehát a digitalizációnak és a közösségi médiának köszönhetjük ezt a hihetetlen make-up hullámot. A másik összefüggés, amit említettem, hogy az erősödő középosztály jobban megengedheti magának ezeket a termékeket. A NYX Professional Makeup márka, melyet három éve vásároltunk meg, kizárólag a közösségi médián keresztül kommunikál. De például luxusmárkáinkon is érzékeljük ezt a hihetetlen felfutást, tehát valóban globális a most érzékelhető make-up boom.

 – Mit gondol, amióta a L’Oréalnál van, hogyan változott meg a kozmetikai piac? 

– Nagyon sokáig nem változott jelentősen, majd beköszöntött a digitális forradalom, amely az életünk minden területét és az iparágunkat is alapjaiban változtatta meg. Nekünk, a szépségiparnak ez egy hatalmas, egyben izgalmas változás. A mi filozófiánk az, hogy figyelni kell és meg kell ragadni, ami épp elkezdődik. A szépség és a digitalizáció pedig tökéletes párosítás. Vegyük például a sminket. Az internet és a közösségi média segítségével ma már bárki hozzáférhet a „how to” oktató videókhoz, blogokhoz és vlogokhoz, ellesheti a legújabb trendeket, sminktippeket, Los Angelesben éppúgy, mint Budapesten. Ez a digitális forradalom lenyűgöz, és a legnagyobb változás azóta, hogy csaknem harminc éve csatlakoztam a vállalathoz. Hihetetlen teret ad a kreativitásnak, új távlatokat, lehetőségeket nyit abban, hogy közvetlenül kommunikáljunk fogyasztóinkkal és visszajelzéseket kaphassunk tőlük – valós időben.

– Hogyan alakította át a digitalizáció a L’Oréal mindennapjait? 

– A cég vezérigazgatója, Jean-Paul Agon már 2010-et a digitalizáció évének nyilvánította, és már 2014 márciusában, hangsúlyozva annak fontosságát, a csoport digitalizációjáért felelős vezetőt nevezett ki az ügyvezető testületbe Lubomira Rochet személyében. Ambi-ciózus programot tűztünk ki magunk elé, amely a fogyasztókkal való kommunikációt, az online értékesítést és a munkatársak digitális fejlesztését foglalja magában. Egy jó példa a vevőkkel való újfajta kommunikációra a Make-up in the City websorozat, melyet több országban elindítottunk Kelet-Európában. A sorozatban helyi hírességek osztják meg a saját sminkelési szokásaikat, tippjeiket, ami közelebb hozza a márkát, ugyanakkor segít abban, hogy még szélesebb körben megismerjék a termékeinket.

 – Említette, hogy fontos célkitűzés a munkatársak fejlesztése a digitális területen. Mit jelent ez a gyakorlatban?

– Nagy hangsúlyt fordítunk arra, hogy mindenki minden szinten és területen digitálisan naprakész tudással és készségekkel rendelkezzen. Jellemző a fordított mentorálás. Engem is mentorált kolléga a fiatalabb korosztályból, amelynek a tagjai sokkal inkább tisztában vannak a ma eszközeivel. Hozzáteszem, számomra a saját gyerekeim adják a legjobb fordított mentorálást. Mi magunk, az ügyvezető testület tagjai 2015-ben felvettük a kapcsolatot az összes jelentős szereplővel a San Francisco Bay Area régióban, ahol a Google, a Facebook, az Uber és a Pinterest is székel. Nagyon érdekes volt ezekben a „laboratóriumokban” látni a jövőt. A munkaerő-felvételnél törekszünk rá, hogy digitális területen képzett embereket alkalmazzunk, ezért például van is olyan felvételi tesztünk, amely ezt a fajta felkészültséget méri. Az állandó fejlődést segíti például a „social room” (közösségimédia-szoba), ahol valós időben lehet nyomon követni a közösségi médiában a posztokat, fogyasztói kommenteket, visszajelzéseket a termékekről.

– Azt is ellenőrzik, hogy egy munkatárs képes-e online rendelni, vagy például bankkártyával fizetni?

– Inkább a másik oldal az érdekes. Amikor egy országba ellátogatok, akkor minden alkalommal van hagyományos boltszemle, amikor azt ellenőrizzük, hogy milyen a jelenlétünk az üzletekben. De most már van webshoplátogatás is. Ezeknél azt vizsgáljuk, hogy milyen a checkout rendszer, a fizetés és így tovább, hogyan néz ki a csomag, amelyet kézhez kapok.

– Úgy tudom, a fenntarthatóságra is sokat áldoznak.

– Igen, 2016-ban 67 százalékkal csökkentettük a CO2-kibocsátásunkat, miközben a gyártásunk 29 százalékkal növekedett (2005-höz képest). Emellett üzemeinkben újrahasznosítjuk a vizet, zöldenergiát használunk. Lépésről lépésre haladunk, hogy a szemléletünket ebben az irányban fejlesszük. Sokat teszünk a közösségekért is, különböző programokkal, segítségnyújtással. A beszállítóinknak ezekben a kérdésekben hasonló standardokat kell követniük, mint nekünk.

– Afrika mennyiben tér el? Ott is jellemzők az imént elmondott trendek?

– Afrikában mind többen használnak okostelefont, és a sminkpiac iránti érdeklődés is egyre erősebb. A fejlesztéseinkkel számításba kell vennünk a más bőrtónust, a klíma miatt kialakult eltérő viszonyokat: Közép-Afrikában két évszak van, egy száraz és egy csapadékos. Ha Dél-Afrikát nézzük, akkor pedig újra négy évszakot találunk, ami a fogyasztók megértése miatt fontos. Az általános trendek itt is ugyanazok, viszont például a sminknek sokkal intenzívebbnek kell lennie, hogy látható legyen a sötétebb bőrön. Tavaly éppen ezen eltérések és igények miatt, s mert felismertük a további lehetőségeket, megnyitottuk az első afrikai kutatási és innovációs központunkat Dél-Afrikában, Johannesburgban. Ilyen centrumokat nyitottunk a világban több helyen, hogy még inkább felmérjük a fogyasztóink igényeit. Eredetileg Párizsban kezdtük, majd az USA-ban, Japánban, Kínában, Brazíliában, Indiában is megnyitottuk kutatás-fejlesztési központjainkat. Ez lehetővé teszi számunkra, hogy megragadjuk, mi zajlik körülöttünk. 

– Említene néhány friss innovatív fejlesztést?

– Az egyik ilyen egy speciális UV-tapasz, amely méri a bőrt érő napsugárzást, valamint azt is, mikor kentük be magunkat fényvédővel. Felragasztva nyaralás közben egy mobilapplikáció segítségével – amelybe előzőleg betápláltuk bőrünk jellemzőit – figyelmeztet minket, hogy mikor ismételjük meg. Egyes fényvédő termékeink mellé csomagolva Magyarországon is elérhető, és már az egész világon bevezettük. Még egy tech újdonságot említenék, az okoshajkefénket. Különböző beépített szenzorokkal fésülés közben méri meg a haj állapotát, és szintén mobilapplikáció segítségével tájékoztatja a használót arról, hogy pontosan milyen kezelést igényel. Várhatóan még az év vége előtt ez is elérhető lesz Magyarországon.

NÉVJEGY

A L’Oréal Kelet-Európáért, Afrikáért és a Közel-Keletért felelős ügyvezető elnökhelyettese

55 éves 

A Lyon Business Schoolon (EMLyon) szerezte a diplomáját

Hét nyelven beszél

Három gyermeke van: fiai 20 és 25 évesek, lánya 23 esztendős

Kedvencek
Könyv » Yuval Noah Harari: Homo Deus
– A holnap rövid története
Zene » London Grammar, Agnes Obel
Hobbi » sportol, hetente háromszor bokszol személyi trénerével

Ezek is érdekelhetnek

További híreink