BKK-botrány: óriásit hibáztak?

Pénz beszél
Az e-jegy körüli balhékat a Budapesti Közlekedési Központ és a T-Systems könnyen el tudta volna kerülni – véli egy lapunknak nyilatkozó informatikus.

Hogy lehet úgy bevezetni egy online jegyértékesítő rendszert, hogy azon még óriási biztonsági rések éktelenkednek? A BKK-botrány kipattanása óta bizonyára sokan feltették már maguknak ezt a kérdést. A Figyelőnek egy neve elhallgatását kérő informatikus – aki már több hasonló projekten is dolgozott – azt mondta: a tömegfelhasználásra szánt informatikai fejlesztések élesítése előtt rendszerint készül egy jelentés, amely számba veszi a lehetséges biztonsági réseket és a sérülékenységi problémákat. Az szinte elképzelhetetlen, hogy ne szülessen egy ilyen dokumentum. „A jelek szerint valaki hozott egy rossz döntést, és figyelmen kívül hagyhatta az elé tett elemzést” – véli lapunk forrása.

Komoly hibákból rögtön több is akadt: a BKK-nál volt, hogy a jegyvásárló rendszer leállása miatt a sofőröknek utasításba adták: ingyen engedjenek fel mindenkit, aki a mobilos bérletre hivatkozik. Egy nappal az élesítés után pedig az is kiderült, hogy a megvett bérletekért mindenki annyit fizet, amennyit akar. A lavinát egy 18 éves fiú indította el, aki 50 forintért vett egyet, s a problémát jelezte a BKK-nak. Ami ezután következett, azt a PR-szakma mint negatív példát bizonyára még sokat emlegeti majd: az említett vidéki tanulót rabosították, miután a rendszert fejlesztő T-Systems feljelentést tett ismeretlen tettes ellen. A vállalat közleménye szerint nem tehettek mást, mivel náluk előírás, hogy ha egy esemény elér egy adott szintet, akkor ezt kötelességük megtenni. „Külső szemlélőként nehéz megítélni, hogy a szabályok mekkora mozgásteret hagytak a T-Systemsnek. Annyi viszont biztos, hogy ha valaki a mi rendszerünket törné fel, majd jelezne nekünk egy hibát, akkor először felmérnénk, hogy a bejelentő tényleg segítő szándékkal járt-e el, és ha igen, akkor megköszönnénk a közreműködését” – jegyzi meg a Figyelőnek nyilatkozó IT-szakember.

Időközben, hogy tisztázza a kialakult helyzetet, Tarlós István főpolgármester vizsgálatot rendelt el. A T-Systems vezérigazgatója, Kaszás Zoltán pedig, bár kicsit megkésve, de bocsánatot kért a Facebookon. Közleményben a rabosított diákra utalva megjegyzi: „A T-Systems Magyarország vezetőjeként, amennyiben bebizonyosodik etikus magatartása, szeretném felajánlani a jövőbeli együttműködés lehetőségét számára, ha Ő erre nyitott.” Dabóczi Kálmán, a BKK Zrt. vezérigazgatója pedig azt mondta: kompenzálni fogják azokat az utasokat, akiket a felmerült problémák miatt kellemetlenségek és esetleges egyéb hátrányok értek.

Az emlegetett 18 éves diákért július 24-én egyébként még tüntetést is tartottak a BKK Rumbach Sebestyén utcai székháza előtt, viszont az eseményen csak pár százan jelentek meg.

 

Ezek is érdekelhetnek

További híreink