Beindul a nyaralóhajózási program

Pénz beszél
Régi piaci űrt tölt be a nyaralóhajózási program révén a Mahart: a Tisza-tavon, a Felső-Tiszán és a Bodrogon lehet majd bérelni a vízi járműveket. A közbeszerzési eljáráson nyertes francia Nicols cég gyártja és szállítja a lakossági naszádokat.

FEJLESZTÉSEK

Európában már ötvenéves múltra tekint vissza a nyaralóhajózás: a Lajtán túl elképesztően népszerű a konstrukció, elsősorban a családosok körében. Tudniillik ezek a vízi járművek Nyugat-Európában egy félórás képzés után, vezetői engedély nélkül is vezethetők. Például Franciaországban vagy Angliában lakóhajó- vagy csatornahajó-turizmusként emlegetett ágazatnak nagy hagyományai vannak, óriási irántuk az igény. Nem lehet nem szeretni a lakossági naszádokat, amelyek általában 15 méternél nem hosszabbak, 4–12 személyesek, és legfeljebb 8 kilométer per órával haladnak – ezért helyezhetők üzembe jogosítvány nélkül is. A magyar kormány szintén belevágott a nyaralóhajózási programba, méghozzá ott, ahol a legnagyobb szükség van a fejlesztésre. 

Magyarországnak turisztikailag „alulhasznosított” természetes vízfolyásai közé tartozik a Tisza és a Bodrog, ahol sem kikötők, sem töltőállomások nem állnak a hajósok rendelkezésére. Ezek a folyók a Tisza-tóval és a Keleti-főcsatornával együtt ideálisak viszont a nyaralóhajózás számára, nem véletlen tehát, hogy itt indul el a projekt. Úgy alakítják majd ki az infrastruktúrát, hogy az érintett folyószakaszon épülő kikötőkből a turisták kerékpárral el tudják érni a húsz-harminc kilométeres körzetben található látványosságokat, így a fejlesztés a folyók tágabb környezetére is kedvező hatással lesz. A tervek szerint hazánkban is vezetői engedély nélkül lehet majd a naszádokat vezetni. Ugyanakkor a bérléshez még különböző hajózási szabályzatok módosítása szükséges.


a francia nicols szállítja az új hajókat. két ütemben zajlik a beszerzésük

A MAHART, AZ ÜZEMELTETŐ

A nyaralóhajókat a százszázalékos állami tulajdonban levő Mahart Zrt. üzemelteti. Tájékoztatásuk alapján a nyaralóhajózási programban az idén összesen tíz ilyen vízi jármű érkezik Magyarországra. A következő évben pedig további tíz hajó jön a hazai felségvizekre. Az idén megérkező első tíz közül négy négyszemélyes, kettő hatszemélyes és négy nyolc férőhelyes lesz. Mindegyikben kétágyas kabinokat alakítanak ki, a fedélzeten kompletten berendezett konyha és fürdőszoba lesz, s a fedélzetről 360 fokos panorámát élvezhetnek az utasok. Közben megkezdődött a Tiszán tizenkét kikötő építése is, és heteken belül lezárul a kiskörei központ építésének a közbeszerzése. Utóbbi kapcsán azt is megtudtuk, hogy a bázis egy téli tárolásra és szervizközpontnak alkalmas csarnokból, valamint az utasok kiszolgálását és a tiszai vízi rendőrség központi bázisát szolgáló épületcsoportból áll majd. De fejlesztés alatt áll a hajózáshoz kapcsolódó informatikai rendszer is.

 

FRANCIA KAPCSOLAT

A közbeszerzési eljáráson nyertes francia Nicols cég gyártja és szállítja a magyarországi nyaralóhajókat. A társaság a nyugat-európai piacokon ismert, a termékei népszerűek. Olyannyira, hogy a Constructions Nautiques Nicol’s Yacht az elmúlt évtizedekben több mint hatszáz speciális nyaralóhajót gyártott az európai vizekre. S az elvárt nemzetközi üzemeltetői tapasztalatuk is megvan. Mivel a Nicols a saját értékesítési hálózatán keresztül külföldön is népszerűsíti a magyarországi lehetőségeket, a projekt bekapcsolódik a nemzetközi turizmus vérkeringésébe is – a cég kiválasztásánál ez is fontos szempont volt. Ami az előzményeket illeti: a nyaralóhajók beszerzése nyitott részvételű volt, s a tárgyalásos közbeszerzés kiírására a múlt év tavaszán került sor.  Két ütemben zajlik a szállítás a hozzájuk kapcsolódó turisztikai és marketingszolgáltatásokkal együtt. Összességében a teljes program költségvetése 4,66 milliárd forintot tesz ki, ez a hajók beszerzése mellett a kikötők és a báziskikötő építését, valamint a hajózáshoz szükséges technológiai fejlesztéseket is magában foglalja. Csakúgy, mint a projektiroda működtetését, a hajók szállítását és tesztüzemi üzemeltetését. 

 

TAVASZTÓL ŐSZIG A VÍZEN

Megkérdezésünkre a Mahartnál elárulták: a program tartja a tervezett pénzügyi ütemezését. A hajók pedig 2020. május 1-jétől lesznek bérelhetők. Az ezzel kapcsolatos foglalási időszak már ősszel elindul a nyaralohajozas.hu oldalon, Európa-szerte pedig a Nicols hálózatában és mintegy ötszáz utazási irodában. Májustól október végéig hajózhatunk – ezen keretek közt. Egyébként az első évben, vagyis jövőre a tiszalöki zsilip felújítása miatt két útvonalon indul el a program. Az egyiket Kisköre és Tiszalök között, a másikat pedig Tiszalök fölött, Tokaj központtal, a Bodrogot is magában foglalóan alakítják ki.

 

vasmacska a Tiszánál. Hazánk turisztikailag „alulhasznosított” természetes vízfolyásai közé tartozik a szőke folyó