A támogatás is online érkezik

Pénz beszél
A hazai cégek nem eléggé fejlettek digitálisan. A kkv-knak csak a 12 százaléka értékesít a neten. Pedig most többféle program és támogatás is elérhető a témában.

A családi vállalkozásból indult Escada Virágküldő Szolgálat 2001-ben, az elsők közt indította el a webshopját. Mivel itthon nem voltak bevált receptek, a saját tapasztalataikból és hibáikból kellett tanulniuk. „Alapjaiban kellett megreformálni az emberek hozzáállását egy ilyen típusú vásárláshoz” – emlékszik vissza Benyó Balázs, az Escada pénzügyi vezetője. Jellemző, hogy a honlapjuknak már akkor is volt bankkártyás fizetőrendszere, amikor sokaknak még bankkártyájuk sem volt. Viszont „akinek volt, sem használta túl nagy bizalommal online felületen” – meséli Benyó Balázs. Az azóta eltelt időszak persze már őket igazolja: az oldal üzemeltetője, a Flora­wesome Kft. az Opten.hu adatai alapján 2013 után például két év alatt majdnem a duplájára növelte a forgalmát. Mint a vezető elárulta, az online reklámtevékenységüknek köszönhetően szép lassan átalakult a bevételeik aránya. Forgalmuk legnagyobb része most az internetes vásárlásból származik. Jó lenne, ha azt mondhatnánk, hogy hazánk bővelkedik az ehhez hasonló történetekben, de a statisztikák azt mutatják, hogy az itteni kkv-k még mindig komoly lemaradásban vannak, ha a digitalizációról van szó. A probléma egyik gyökere, hogy sok kisvállalkozásnál a cég felépítése egy emberhez köthető, aki, miután az ötletével már megvetette a lábát a saját piacán, nem szívesen változtat a társaság működésén. Hogy mindez mit jelent a számok nyelvén? 

„A magyar kis- és középvállalkozások csupán 12 százaléka értékesít online, azon belül pedig csak 4,5 százalékuk ad el a weben más uniós tagállamba. Pedig a digitális technológiák és képességek adaptálásával a kis- és középvállalkozások nemcsak csökkenthetik a kiadásaikat, de növelhetik a hatékonyságukat, és eredményesebben érhetik el vásárlóikat, dolgozhatnak együtt partnereikkel, beszállítóikkal – hívta fel rá a figyelmet Heal Edina, a Google magyarországi irányítója.

Átvilágítás

Pont azért, hogy felnyissák a hazai cégvezetők szemét, az Európai Unió és a magyar kormányzat támogatásával még tavaly elindult a Modern vállalkozások programja (MVP). A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, a Kormányzati Informatikai Fejlesztési Ügynökség (KIFÜ) és az Infotér Egyesület által útjára indított, a vidéki kkv-k digitális kompetenciafejlesztését célzó programra már 9000 vállalkozás regisztrált. Az MVP keretében a területi IKT- (infokommunikációs technológiai) tanácsadók megvizsgálják az adott vállalkozás külső és belső működési folyamatait, hardver- és üzletiszoftver-eszközeit, online jelenlétét, adatvédelmi és egyéb IT-szabályozásait, valamint segítenek a megfelelő fejlesztési stratégia kidolgozásában.

Azok a cégek, amelyek részt vesznek a programban, megkapják a „digitálisan felkészült vállalkozás” (DFV) minősítést. Ezt a titulust egyelőre 3400 kis- és középvállalkozás szerezte meg.

Mint a szervezők elárulták: a megkérdezettek 15 százaléka használ az üzleti működését támogató vállalatirányítási szoftvert, negyedük pedig tervezi annak bevezetését. A felmérésben részt vett kkv-k több mint 40 százaléka kíván pályázni valamilyen infokommunikációs eszközre. És hogy mely területeken lépnek rá a legtöbben a digitalizáció útjára? Ezen a téren a kis- és nagykereskedelmi, az infokommunikációs, illetve az adminisztratív, szolgáltató ágazatokban tevékenykedő cégek a legerősebbek. 

Koleszár Péter, a Modern vállalkozások programjának szakmai vezetőhelyettese egyébként elárulta, hogy a minősítést szerzett cégek a Vállalati komplex infokommunikációs és mobilfejlesztések, felhőalapú online üzleti szolgáltatások terjesztésének támogatása megnevezésű pályázatban meghirdetett 35 százalék mellett 5 százaléknyi többlettámogatást is igényelhetnek, illetve magasabb bírálati pontszámot szerezhetnek. 

Segítő partnerek

A digitális gazdaság és társadalom fejlettségét mérő mutató (DESI) alapján az EU 28 tagállama között Magyarország egyébként a 21. helyen áll. „Öt területen mérték a digitális fejlődés mértékét, ezek közül a 2017-es riport szerint az üzleti digitalizáció és az elektronikus kereskedelem teljesített a legrosszabbul” – nyilatkozta Heal Edina. A helyzeten tehát lenne mit javítani. A Google tavaly épp ezért indította el a Digital Workshopját, amely hasonlít is a Modern vállalkozások programjához. „A két projekt szinergiában működik: tanácsadói hálózataink kiegészítik egymást területileg és kompetenciában egyaránt” – tette hozzá Koleszár Péter. A Digital Workshop egy ingyenes képzés és oktatási anyag. Az online platform az idén a kkv-k igényeire fókuszáló díjmentes – a keresőoptimalizálás, a mobilmarketing és a közösségi csatornák használatának témáit is körüljáró – előadásokkal és személyes konzultációval bővül ki. A tervezett program szerint a kkv-k az év végéig összesen 17 városban hallgathatnak meg a növekedésüket célzó előadásokat, és több mint 30 településen akár személyes konzultációra is jelentkezhetnek.

 

 

A CÉGEK EGYÜTT TANULNAK

A hazai kkv-k több mint fele, összesen 59 százaléka online kereséssel, 54 százaléka blogok és fórumok olvasásával, 49 százaléka pedig más cégek gyakorlatainak a tanulmányozásával tesz szert új, üzleti életében hasznosítható információra – derült ki a Facebook, az OECD és a Világbank együttműködésével készült Future of Business felmérés legfrissebb kiadásából.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink