Zuglói parkolás

Mátrix
Zugló tavaly 67 milliós szerződést kötött egy külsős céggel a fizetős parkolás üzemeltetésére. A fővárosban kiugróan magasnak számító kerületi parkolási költségek jövőre emelkednek, hiszen tovább bővítik a fizetős parkolás területét. Az egykori Centrum Parkolót tulajdonló Kupper András érdekeltsége ismét jól járhat.

EGYRE NAGYOBB KIADÁSOK

Súlyos csapásokat szenvedett el 2018-ban a Karácsony Gergely polgármester (MSZP–P-s politikus, a szövetség miniszterelnök- és feltehetően jövő évi főpolgármester-jelöltje) vezette XIV. kerület parkolási rendszere. 

A kerületi önkormányzat azzal számolt, hogy a hétvégéken a családok által benépesített Városligetben jó bevételre lehet szert tenni a parkolódíjakkal. Azonban tavaly ősszel a Fővárosi Közgyűlés – Tarlós István főpolgármester kezdeményezésére – megszüntette a hétvégi és munkaszüneti napokon a parkolási díj fizetését a Városligetben. A hétvégi díjfizetést megszüntető fővárosi határozat miatt az előre tervezett zuglói költségvetési számokhoz képest jelentős bevételkiesés keletkezett. 

 

SZAPORODÓ GONDOK

Tetézte a bajokat, hogy a Városliget felújításának elkezdett munkálatai miatt kb. 1500 parkolóhelyet szüntettek meg a 10 automatával együtt. Ez az egész kerületi parkolási rendszer egyhatodát jelenti. Ráadásul ezek a városligeti területek a legmagasabb díjkategóriába estek. Emellett a Fővárosi Közgyűlés rendelete az idén júliustól hatályos változtatásai megszüntették az 525 és a 440 forintos parkolási óradíjakat is a Ligetben, így már csak 265 és 350 forintos óradíjas területek maradtak. 

E változások természetesen kihatottak a befolyt parkolási díjakra, valamint a pótdíjakra is: a korábbi időszakhoz képest 30-35 százalékos bevételkiesés volt tapasztalható. 

Sajnos a konkrét pénzügyi adatokhoz – a transzparenciára büszke polgármester szavai ellenére – igen nehéz hozzájutni. Sem a költségvetés tervezete, sem az év végi beszámoló nem érhető el a nyilvános önkormányzati és a parkolást ténylegesen végző Zuglói Közbiztonsági Non-profit Kft. (ZKNP) adatbázisából. Magyarul nincs arról adat, hogy a parkolási rendszerrel kapcsolatban milyen kiadások jelentkeztek 2017-ben, illetve milyen kiadási és bevételi oldallal kalkuláltak az idén. A kerület sajtóosztálya közölte, hogy 2017-ben a kiadások összege 1,35 milliárd forint volt, idén a költségvetés 1,43 milliárdos kiadással és a 1,37 milliárd forint bevétellel kalkulált. A helyzetet közelebbről ismerők véleménye szerint ténylegesen 3-400 milliós veszteséget is termelhet a mostani rendszer. Igazi „baloldali köd” telepszik tehát a zuglói parkolásra. 

ÚJABB 400 MILLIÓ A PARKOLÁSRA?

Forrásaink szerint most az lenne a felelősségteljes döntés, hogy végiggondolják a méregdrága működtetési szerződés felmondását, és saját kézbe kellene venni a parkolórendszer üzemeltetését. De nem ez fog történni. Lapunk februárban már foglalkozott a zuglói parkolás üzemeltetésével. Megírtuk: a 2017 nyarán – a harmadszorra kiírt – pályázat győztese nem meglepő módon a C-Ware és a SissParking konzorciuma lett. Ezt a kiváló MSZP-s kapcsolatokkal rendelkező Kupper András – a volt fideszes képviselő nagybátyja – nyerte el. Övé volt a Centrum Parkoló Kft., amit minden budapesti autós ismerhetett, hiszen a Demszky-érában egyeduralkodó volt a budapesti parkolásüzemeltetésben.

A győztesek parkolóhelyenként havonta 7556 forintos összeget szabtak meg az üzemeltetésre. Hogy ez nagyon drága mulatság, az bizonyítja, hogy Zuglóban akkor összesen 8937 parkolóhely volt, tehát havonta 67 millió 527 ezer forintot fizetett a kerület ezért a tevékenységért. Ez a díj például a Ferencvárosban sokkal olcsóbb, egy parkolóhelyre számítva 7125 forint. Azt is jeleztük, hogy Zuglóban a kerékbilincselést, a telefonos ügyfélszolgálatot és a parkolóőrök ellenőrzését nem a cég, hanem az önkormányzat végzi. Ezek a feladatok szakértők szerint parkolóhelyenként legalább 2000-2500 forintos többletterhet jelenthetnek a helyhatóságnak, tehát havonta több mint hetvenmilliós tételt jelenthet a parkolóhelyek üzemeltetése.

De most mégsem arról van szó, hogy a baloldali többségű önkormányzat bármit is változtatna az elképzelésein. 2019 elején 4400 parkolási férőhelyet létesítenek és 76 automatát állítanak fel. Mindezt természetesen a jelenlegi, Kupper András érdekeltségébe tartozó céggel kötött szerződés kibővítésével. Az automaták beszerzésére forrásaink szerint négyszázmillió forintot kívánnak betervezni a kerület költségvetésébe, ami két és félszerese a normál piaci áraknak. A hevület talán nem független attól, hogy jövőre európai uniós és önkormányzati választások lesznek.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink