Véget ért a török csoda

Mátrix
Ankara belföldön adósságválság rémével, külföldön legfontosabb szövetségesei elhidegülésével szembesül.  

Ezelőtt jó három esztendővel Törökország gazdasági növekedési tempójával az élvonalba tartozott, és „török csodáról” lehetett hallani. Azóta egyenetlenebb teljesítményt mutat. A negatív fordulat 2015-ben következett be, amikor az ország GDP-je dollárban kifejezve csaknem tíz százalékot zuhant az előző évhez mérten. Aztán jött a 2016-os elvetélt államcsínykísérlet, amely csak rontott a helyzeten, és a bruttó hazai termék további 0,8 százalékkal zsugorodott.

Döntő részben az alacsonyabb szintről indulás magyarázta a 2017 harmadik negyedében regisztrált igen nagy, évi 11 százalékot is meghaladó GDP-bővülést. A gazdaság megugrásában jelentős szerepük volt a könnyen elérhető hiteleknek. Ezeket azonban egyszer vissza is kell fizetni – és ez a török gazdasági helyzet egyik legérzékenyebb pontja. Ha tömegesen bedőlnek a törlesztésre képtelen kis- és középvállalkozások, az ország könnyen adósságválságba keveredhet.

 

ROMLÓ MAKROADATOK

A török központi bank, amelynek ilyen esetben a túlhevülést megakadályozva erőteljesen rá kellene lépnie a fékre, azaz radikálisan emelnie kellene az irányadó kamatot, tavaly decemberben csak óvatosan, mindössze fél százalékkal szigorított. Az alapkamat így is 13 százalék. Az infláció mértéke és a líra gyengülése azonban ennél jóval magasabb szintet indokolna.

Ezek az ellentmondásos folyamatok tükröződnek a török statisztikai hivatal legfrissebb adataiban is. Ez év februárjában mind a fogyasztói árindex, mind a munkanélküliségi ráta 10 százalék fölött volt. A gazdaságpolitika irányítói mindkét mutatót le akarják vinni 5 százalék alá. A külkereskedelmi deficit is felszökött, januárban a behozatal csaknem kétszeresen haladta meg a kivitelt.

A rossz makrogazdasági számok hátterében részben a puccskísérlet utáni hatalmas tisztogatási hullám áll. Ennek során csaknem hatvanezer embert börtönöztek be, s több százezerre becsülik azok számát, akik politikai okokból elvesztették az állásukat.

 

BÓVLIBAN

A Moody’s nemzetközi hitelminősítő ügynökség a közelmúltban Ba1-ről Ba2-re rontotta Ankara államadósság-besorolását, amelyhez viszont stabil kilátást csatolt. Ezzel Törökország visszaesett a befektetésre nem javasolt (bóvli) kategóriába. A Moody’s két okkal magyarázta a leminősítést. Szerintük gyenge a török intézményrendszer, és nem elég szigorú a monetáris politika. A második indok a folyó fizetési mérleg hiánya és a növekvő külső adósság. A fizetési mérleg deficitje egy esztendő alatt csaknem a harmadával nőtt, és ez év elején elérte a GDP 4,7 százalékát.

Ami az elemzőcég „stabil” besorolását illeti, elsősorban a robusztus, egészében véve is dinamikus török gazdaságnak köszönhető. Ugyanakkor Ankara újabb leminősítés elé nézhet, ha romlik a fizetési mérleg és tovább csökken a gyarapodás üteme.

Tavaly a török gazdaság – kihasználva az államfőtől megrettent, csak kozmetikai korrekciókig merészkedő jegybank tétlenségét, valamint a bőséges nemzetközi likviditást – tövig nyomta a gázpedált, fokozva az eladósodás mértékét. Ennek árát már 2018 elején kezdték megfizetni. Az általános világpiaci hitelbőség ellenére a külföldi befektetők – nagyrészt az Erdoğan köztársasági elnök által folytatott voluntarista politika kapcsán – visszafogták törökországi beruházásaikat. A közvetlen külföldi befektetések (FDI) az esztendő elején alig érték el az egy évtizede mért érték felét.

 

NŐTTEK A HADIKIADÁSOK

Ankara, hogy fedezni tudja határokon túli (iraki és szíriai) katonai-politikai beavatkozásának a költségeit, tavaly mintegy ötven százalékkal megnövelte katonai büdzséjét, ezzel tovább bővítette az amúgy is kritikus szinthez közelítő költségvetési hiányt. Ebből a nagyobb hadikiadásból fedezte az oroszoktól megvásárolni tervezett Sz–400-as lég- és rakétavédelmi rendszerre Moszkvának kifizetett előleget is – noha a vételi szerződés számos pontját, például a törököknek való technológiaátadást még nem tisztázták. A lépést, amely számos biztonsági kockázatot rejt nemcsak Törökország mint a NATO egyik katonailag legerősebb tagja, hanem az egész észak-atlanti szervezet számára is, mind Brüsszelben, mind Washingtonban keményen bírálták.

 

JÖNNEK A SZANKCIÓK?

A gazdasági kockázatokat felerősíti Erdoğannak a nyugati szövetségesei körében is fokozódóan autoriternek, kapkodónak tartott külpolitikája. Ankara egyre feszültebb viszonyt alakít ki két meghatározó szövetségesével, az Egyesült Államokkal és az Európai Unióval. Az Észak-Szíriába behatoló és a kurdokat támadó török csapatok hajszál híján fegyveres konfliktusba keveredtek legfőbb katonai partnerükkel, a kurdokat támogató amerikai hadsereggel. Washingtonban törvényhozók egy csoportja az Oroszországot sújtó szankciókhoz hasonló (emberek, vállalatok, intézmények elleni) intézkedések bevezetését követeli a törökökkel szemben.

A The Wall Street Journal értesülései szerint az USA egyik legnagyobb támaszpontján, a délkelet-törökországi İncirlikben ez év kezdetétől nagymértékben visszaesett a katonai aktivitás. Kivonták a légi közeltámogatás „igáslovait”, a félelmetes Varacskos Disznókat, az A–10-es csatarepülőket. Felvetődött annak a lehetősége is, hogy az Ankara és Washington közti feszültség miatt fokozatosan leépítik a törökországi jelenlétet.

 

MOSZKVAI MOSOLYOFFENZÍVA

Mindennek a tetejébe Ankara Oroszországgal kialakított kapcsolatrendszere is erősen inog. A törökök Szíriába való betörése Moszkva számára szintén kockázatokat hordoz. Az offenzíva ki nem mondott célja a szíriai kurd erők felmorzsolása és a határ mentén, a szír oldalon, a hagyományosan kurdok lakta részeken egy több száz kilométer hosszú, 30-50 kilométer széles, török felségterületnek tekintett övezet létrehozása. Ez a húzás összeveszejtheti a két felet, mert az oroszok Aszad elnök pártját fogják, aki országa szuverenitása súlyos megsértésének tekinti a török ütközőzóna megteremtésének a terveit.

Ankara, felismerve, hogy könnyen két szék között a pad alá eshet, március közepén tűzoltási céllal Moszkvába küldte egyik kulcsemberét, Mevlüt Çavuşoğlu külügyminisztert. A diplomata mosolyoffenzívába kezdett, méltatta a tavalyi rekordszámú, ötmillió orosz turistát a török tengerpartokon, a tervezett (Paks II.-hez hasonló) orosz építésű, első török atomerőművet (Akkuyu), valamint a Török Áramlat gázvezetéket. Kijátszotta az ászt is: hazája az áprilisi Ankara–Moszkva–Teherán-csúcstalálkozón támogathatja Oroszországot mint kulcsszereplőt Szíria jövője elrendezésében.

 

Borítókép: Kirándulóhajó Isztambulban a Boszporusz szoroson. Víz alá kerülhet a török gazdaság
Fotó: Murad Sezer, Reuters

Ezek is érdekelhetnek

További híreink