Aki külföldi útjain is szeret vásárolni, szinte mindenhol látja a legforgalmasabb európai plázákban vagy a csillogó sétálóutcákban e brandek üzleteit, illetve testvérmárkáik, a lengyel LPP kereskedelmi hálózathoz tartozó House, Cropp, Esotiq és Promostars boltjainak a kirakatait, tágas helyiségeit, s meg is nyitja pénztárcáját, mert ki-ki megtalálja az anyagi helyzetének megfelelő ruhadarabot.
A tizenkilenc országban összesen mintegy 1700 üzletet fenntartó LPP (Lubianiec Piechocki i Partnerzy) SA tőzsdén jegyzett cég, Lengyelország vezető textilipari vállalkozása, amely világszerte 22 ezer munkahelyet biztosít irodáiban, boltjaiban, elosztóközpontjaiban.
A vállalat története a kilencvenes évek elején kezdődött. Akkor alapította meg a Mistral ruházati kereskedelmi céget Marek Piechocki és Jerzy Lubianiec, akik még a gdański műszaki egyetem hallgatóiként kötöttek barátságot. A két mérnök közül csak Piechocki dolgozott a rendszerváltás előtt rövid ideig a ruhaiparban, Lubianiec egy elektrotechnikai intézetet hagyott ott a vállalkozás kedvéért. Négy évvel később, 1995-ben a Mistral addigi üzleti partnereit, köztük szintén egykori gdański egyetemista kollégákat is bevonva hozták létre az LPP-t, egyelőre azzal a céllal, hogy Ázsiában varrott pólókkal lássák el a hipermarketeket. Mivel ez jól ment s bővülni szerettek volna, úgy döntöttek, hogy saját divatmárkát és bolthálózatot fejlesztenek, így 2000-ben megnyitották az első, fiatalos ruházati cikkeket árusító Reserved üzletet Lengyelországban. Bő egy év múlva pedig már huszonnégy üzemelt országszerte.
Előtte azonban, még 1997-ben az LPP irodát telepített Sanghajba. Az ott dolgozóknak a szállítás megszervezése, az áruminőség ellenőrzése és az előállítás különböző szakaszainak a felügyelete lett a feladatuk. Az LPP-nek a mai napig nincsenek saját üzemei, a gyártást külföldi, lengyel alapítású vállalatokkal, de főként ázsiai cégekkel, azok olcsó munkaerejével végezteti, akárcsak globális versenytársai. A keleti hídfőállás kiépítésével a társaság egy év múlva másfél millió eurós nyereséggel 25 milliós árbevételig jutott, 2001-ben pedig már képes volt belépni a lengyel értéktőzsdére, majd megjelent az európai pia-con. A Reserved címkés ruházati cikkek először Észtországban, Csehországban, Magyarországon, Oroszországban és Lettországban jelentek meg 2002-ben, utána már Litvániában, Szlovákiában és Ukrajnában is. Nemsokára újabb márkával jelentkeztek, a kifejezetten fiatalos Cropp Townnal, amely külföldön elsőként Oroszországban mutatkozott be, aztán kirajzott a Reservedöt már jól ismerő térségbeli piacokra. A sanghaji irodanyitás után alig egy évtizeddel az LPP már majdnem megtízszerezte árbevételét, átlépve az egymilliárd złotys bűvös határt. Ugyanakkor dobta piacra már Romániában is új márkáját, az Esotiq exklu-zív fehérneműt, 2008-ban pedig létrehozta Pruszcz Gdańskiban Közép- és Kelet-Európa legnagyobb és legmodernebb ruhaelosztó központját. Az igazi terjeszkedés még csak ezután jött. Bővült a márkaskála, először a Sinsayjel, s 2014-ben a Reserved Németországba is betört, majd amikor a vállalati nyereség meghaladta a 115 millió eurót, a közel-keleti régió következett (Katar, Kuvait, Szaúd-Arábia, Egyiptom). Ugyanakkor az LPP gondoskodik arról, hogy az európai presztízsövezetekben is jelen legyen. Így például nemrég jelentős anyagi ráfordítással üzletet nyitott a londoni Oxford Streeten, bár a részvénytársaság nyeresége a kínai minimálbér növekedése miatt 2016-ban visszaesett.
De az LPP immár egy óriási kereskedelmi hálózatot működtet, amely folyamatosan bővül lengyelországi és külföldi Reserved, Cropp Town, House, Mohito és Sinsay boltokkal. Stratégiája továbbra is a terjeszkedés, egyrészt azokban az országokban, ahol már jól ismerik a márkáit, másrészt új piacokat is meg akar hódítani. A cég arra is összpontosít, hogy megerősítse a legfelismerhetőbb és legelismertebb márkáját, a Reservedöt, emellett sok pénzt fektet az e-kereskedelem fejlesztésébe. Célja, hogy minden országban, ahol jelen van, internetes rendeléssel is hozzáférhessenek termékeihez a vásárlók. Az eddigi beruházásoknak köszönhetően az internetes eladás 100 százalékkal nőtt egy év alatt. Mára az LPP Lengyelország egyik legértékesebb cége lett. Mintegy kétmilliárd eurós-ra becsülte tavaly a Forbes, és természetesen a cég alapítói – Marek Piechocki (a vállalat elnöke) és Jerzy Lubianiec (a felügyelőbizottság elnöke) – a leggazdagabb lengyelek közé tartoznak.