Üzleti siker made in Poland

Mátrix
A Magyarországon is ismert, a fast fashion világában otthonosan mozgó vevők körében kedvelt Reserved, Sinsay vagy Mohito márkáról kevesen tudják, hogy jól csengő angol vagy latino nevük ellenére lengyel hátterűek.  

Aki külföldi útjain is szeret vásárolni, szinte mindenhol látja a legforgalmasabb európai plázákban vagy a csillogó sétálóutcákban e brandek üzleteit, illetve testvérmárkáik, a lengyel LPP kereskedelmi hálózathoz tartozó House, Cropp, Esotiq és Promostars boltjainak a kirakatait, tágas helyiségeit, s meg is nyitja pénztárcáját, mert ki-ki megtalálja az anyagi helyzetének megfelelő ruhadarabot. 

A tizenkilenc országban összesen mintegy 1700 üzletet fenntartó LPP (Lubianiec Piechocki i Partnerzy) SA tőzsdén jegyzett cég, Lengyelország vezető textilipari vállalkozása, amely világszerte 22 ezer munkahelyet biztosít irodáiban, boltjaiban, elosztóközpontjaiban.

A vállalat története a kilencvenes évek elején kezdődött. Akkor alapította meg a Mistral ruházati kereskedelmi céget Marek Piechocki és Jerzy Lubianiec, akik még a gdański műszaki egyetem hallgatóiként kötöttek barátságot. A két mérnök közül csak Piechocki dolgozott a rendszerváltás előtt rövid ideig a ruhaiparban, Lubianiec egy elektrotechnikai intézetet hagyott ott a vállalkozás kedvéért. Négy évvel később, 1995-ben a Mistral addigi üzleti partnereit, köztük szintén egykori gdański egyetemista kollégákat is bevonva hozták létre az LPP-t, egyelőre azzal a céllal, hogy Ázsiában varrott pólókkal lássák el a hipermarketeket. Mivel ez jól ment s bővülni szerettek volna, úgy döntöttek, hogy saját divatmárkát és bolthálózatot fejlesztenek, így 2000-ben megnyitották az első, fiatalos ruházati cikkeket árusító Reserved üzletet Lengyelországban. Bő egy év múlva pedig már huszonnégy üzemelt országszerte. 

Előtte azonban, még 1997-ben az LPP irodát telepített Sanghajba. Az ott dolgozóknak a szállítás megszervezése, az áruminőség ellenőrzése és az előállítás különböző szakaszainak a felügyelete lett a feladatuk. Az LPP-nek a mai napig nincsenek saját üzemei, a gyártást külföldi, lengyel alapítású vállalatokkal, de főként ázsiai cégekkel, azok olcsó munkaerejével végezteti, akárcsak globális versenytársai. A keleti hídfőállás kiépítésével a társaság egy év múlva másfél millió eurós nyereséggel 25 milliós árbevételig jutott, 2001-ben pedig már képes volt belépni a lengyel értéktőzsdére, majd megjelent az európai pia-con. A Reserved címkés ruházati cikkek először Észtországban, Csehországban, Magyarországon, Oroszországban és Lettországban jelentek meg 2002-ben, utána már Litvániában, Szlovákiában és Ukrajnában is. Nemsokára újabb márkával jelentkeztek, a kifejezetten fiatalos Cropp Townnal, amely külföldön elsőként Oroszországban mutatkozott be, aztán kirajzott a Reservedöt már jól ismerő térségbeli piacokra. A sanghaji irodanyitás után alig egy évtizeddel az LPP már majdnem megtízszerezte árbevételét, átlépve az egymilliárd złotys bűvös határt. Ugyanakkor dobta piacra már Romániában is új márkáját, az Esotiq exklu-zív fehérneműt, 2008-ban pedig létrehozta Pruszcz Gdańskiban Közép- és Kelet-Európa legnagyobb és legmodernebb ruhaelosztó központját. Az igazi terjeszkedés még csak ezután jött. Bővült a márkaskála, először a Sinsayjel, s 2014-ben a Reserved Németországba is betört, majd amikor a vállalati nyereség meghaladta a 115 millió eurót, a közel-keleti régió következett (Katar, Kuvait, Szaúd-Arábia, Egyiptom). Ugyanakkor az LPP gondoskodik arról, hogy az európai presztízsövezetekben is jelen legyen. Így például nemrég jelentős anyagi ráfordítással üzletet nyitott a londoni Oxford Streeten, bár a részvénytársaság nyeresége a kínai minimálbér növekedése miatt 2016-ban visszaesett.

De az LPP immár egy óriási kereskedelmi hálózatot működtet, amely folyamatosan bővül lengyelországi és külföldi Reserved, Cropp Town, House, Mohito és Sinsay boltokkal. Stratégiája továbbra is a terjeszkedés, egyrészt azokban az országokban, ahol már jól ismerik a márkáit, másrészt új piacokat is meg akar hódítani. A cég arra is összpontosít, hogy megerősítse a legfelismerhetőbb és legelismertebb márkáját, a Reservedöt, emellett sok pénzt fektet az e-kereskedelem fejlesztésébe. Célja, hogy minden országban, ahol jelen van, internetes rendeléssel is hozzáférhessenek termékeihez a vásárlók. Az eddigi beruházásoknak köszönhetően az internetes eladás 100 százalékkal nőtt egy év alatt. Mára az LPP Lengyelország egyik legértékesebb cége lett. Mintegy kétmilliárd eurós-ra becsülte tavaly a Forbes, és természetesen a cég alapítói – Marek Piechocki (a vállalat elnöke) és Jerzy Lubianiec (a felügyelőbizottság elnöke) – a leggazdagabb lengyelek közé tartoznak. 

Ezek is érdekelhetnek

További híreink