Szirénázó „maffiózók” Szerbiában

Mátrix
Hol a taxiórád, hékás? – hangzik el nap mint nap Belgrád utcáin, majd kölcsönös szitkozódás következik. Hónapok óta valóságos háború folyik a szerb fővárosban a taxira váró utasok megszerzéséért. A kormánynak nincs egységes álláspontja az ügyben. Van, aki a klasszikus fuvarozókkal tart, van, aki az újakkal.

TAXISOK ÉS FUVARMEGOSZTÓK

Szerbiában is munkához látott egy az Uberhez hasonló, internetes fuvarmegosztáson alapuló vállalat, a CarGo. Az utas a világhálón foglal gépkocsit, előre meghatározzák a fuvar árát és útvonalát, fizethet bankkártyával, mobiltelefonnal is.

 

KÉSZPÉNZESEK ÉS KÁRTYÁSOK

A hagyományos taxiszolgáltatásokat nyújtók azonnal rossz szemmel kezdtek nézni a „forradalmárokra”, maguk ugyanis egyelőre nem tudnak olyan interaktív lehetőségeket nyújtani az utasoknak, mint amilyeneket a CarGo kínál, s az esetek többségében a készpénz jelenti náluk az egyedüli fizetési lehetőséget. Az egyszerűbb megoldások pedig az új szolgáltatást igénybe vevő külföldieknek, de a hazaiaknak is meglehetősen elnyerték a tetszését – el is kezdték átcsábítani az okostelefonok világához szokott polgárokat a CarGo taxisai. Mivel azonban a szerb államban még nincsenek megfelelő törvények arra, hogyan is lehetne szabályozni ezt az újdonsült revolúciót, előfordultak olyan esetek, hogy – az érvényes jogszabállyal összhangban – a hatóságnak kellett közbelépnie, eleget téve a bejelentéseknek: a CarGo taxisai a szolgáltatás nyújtásához szükséges engedélyek és taxióra nélkül vezetnek, ezért aztán néhányuktól egyszerűen elkobozták a gépkocsit. Hogy a kavarodás még nagyobb legyen, a belgrádi kormány két tűz közé került: az aktuális előírásokat
be kellene tartani, így nem taxizhatna szabadon jelenlegi mivoltában a főváros utcáin a CarGo, viszont Ana Brnabić kabinetje éppen a digitalizációt próbálja elősegíteni. 

Az internetes szolgáltatásoknak az előtérbe helyezése mellett szállt síkra már az expozé ismertetése során is, így egyes miniszterek egyértelműen a fuvarmegosztó személyszállítók mellett foglaltak állást. Nem egyszerű tehát a helyzet, a törvények és a „megvalósult álmok” között kell mielőbb kidolgozni egy járható utat.
Amíg azonban ez az út meg nem épül, meglehetősen csúnya jelenetekre lehet számítani a szerb főváros utcáin, ahogyan a mögöttünk álló időszakban is számos példa bizonyította. Az már mindennapos jelenség, hogy egy hagyományos és egy új szolgáltatást nyújtó taxis között vita alakul ki, s az utca kettejük szitkozódásától válik hirtelen hangossá.

 

KI FIZET ITT ÁFÁT?

Folyamatosak a tüntetések is mindkét oldalon: a digitális taxizás képviselői munkájuk akadályozásával vádolják a régieket, utóbbiak meg saját megélhetésük ellehetetlenítésével az újakat. Az utcákon a taxistüntetések szirénáinak a zajkeltése nem ritka jelenség. A megmozdulásokon mindkét tábor rendre maffiának nevezi a másikat: a modern taxisok IT-maffia, az „elmaradottak” meg egyszerűen csak alvilági megnevezést kapnak. Ilyen „megtiszteltetésben” részesítették Aleksandar Bjelićet, a Szerbiai Taxisofőrök Szövetségének az elnökét is, aki dühösen mondta a közszolgálati televíziónak: majd meglátjuk, ki a maffia, a bíróság fogja eldönteni. Szerinte saját tábora teljesen jól teszi, amikor ugyanannak nevezi az ellenfelet; más névvel nem is illethetők az IT-maffia tagjai, hiszen olyan szolgáltatást kínálnak, amelyre nincs felhatalmazásuk, joguk – ez a bűnszövetkezetek jellemző vonása – mondta kategorikusan. Vuk Guberinić, a CarGo vezetője ugyanakkor nem lát semmi kivetnivalót a tevékenységükben, s elutasította azokat a vádakat, melyek szerint megkerülik az adófizetést.

„Mondja már meg nekem valaki, hogy elektronikus utalások esetében hogyan lehet elkerülni az áfa kifizetését? Az az ő bajuk igazából, hogy mi harminc százalékkal olcsóbbak vagyunk, egyszerűbb módon lehet nálunk foglalni és fizetni, s nincs drágább éjjeli díjszabásunk sem, mint nekik” – fogalmazott.
A taxisok egyesületei nem lojális konkurenciának tartják a CarGót, mert nem ugyanazok a szabályok vonatkoznak rájuk, nincs orvosi ellenőrzés, nincs taxióra. Belgrádban mintegy 6600 taxis van, elég nagy konkurenciát jelentenek számukra a hagyományos szolgáltatást nyújtók is. 

 

MEGOSZTJA A KORMÁNYT 

Már olyan elméletek is megjelentek, hogy a kormányon belül szintén megvan az egyik és a másik tábor támogatója: a feltételezés szerint Brnabić kormányfő az újak mellett áll, míg Zorana Mihajlović közlekedési és infrastrukturális miniszter a régieket pártolja. Így vagy úgy, egyesületként vagy taxicégként működtetve előbb-utóbb meg kell találni a végleges megoldást az új idők fuvarozóinak az esetében is. Nem sokat segít az ügyükön, hogy megalapított egyesületük új vezetőjét Aleksandar Vučićnak hívják – természetesen nem a szerb államfőről van szó.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink