A korábban szebb napokat látott Ungvári Nemzetközi Repülőtér 2016 nyarán fogadta az utolsó, Kijevből menetrend szerint érkező gépet. A légikikötő a város nyugati szélén található, a kifutópálya az ukrán–szlovák határtól alig 100 méterre ér véget. A gépek le- és felszálláskor így évtizedek óta a szomszédos ország légterét vették igénybe. Az ezt lehetővé tevő kétoldalú szerződés lejárt, ezért jelenleg csak charterjáratokat fogad és indít a reptér. Ehhez is a szlovák fél alkalmi jóváhagyása szükséges, mivel az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség (EASA) az ungvári légikikötő nemzetközi minősítési tanúsítványának a megszerzéséhez köti a légi irányítás biztosítását és a rendszeres légi forgalom engedélyezését.
Felvidék elcsatolása után, a trianoni békediktátumtól számítva éppen kilenc év elteltével, 1929-ben, az első Csehszlovák Köztársaság idején azért épült meg a repülőtér, hogy gyors összeköttetést biztosítson az akkori állam keleti pereme és Pozsony, valamint Prága között.
Kárpátalja 1939-es visszacsatolásával a légikikötőre települt az I. vadászrepülő-század, amelynek a gépeit bevetették az 1939. március végi magyar–szlovák harcokban. Később az ungvári repülőteret az 5. közelfelderítő ezred egyik századának a WM–21 Sólyom gépei használták, 1942 őszétől pedig a debreceni 2. repülődandár 4. közelfelderítő osztálya, tehát a világháború alatt a légikikötő végig magyar katonai reptérként üzemelt.
Kárpátalja szovjet megszállása után egy évvel, 1945 novemberében indult újra a polgári légi közlekedés a repülőtéren. A térség és vele együtt Ungvár lett a Szovjetunió nyugati pereme. Innen Moszkva, Kijev, Odessza, Riga és Minszk felé indítottak járatokat. A múlt század 70-es, 80-as éveiben napi két tucat gép szállt fel és le Ungváron.
A légikikötő a 90-es évek Ukrajnájának a gazdasági összeomlását is túlélte, nem utolsósorban annak köszönhetően, hogy megkapta a nemzetközi státuszt, és a külföldi charterjáratok mellett, ha rövid ideig is, de például Budapesttel szintén rendszeres légi járat kötötte össze.
Az utóbbi hónapokban Kárpátalja megye költségvetéséből felújították a kifutópályát, valamint az épületeket, és biztonságosan, a szabványoknak megfelelően körülkerítették az objektumot. A feltételek adottak ahhoz, hogy akár Boeing–737-es vagy Airbus A319-es típusú repülőgépek is leszállhassanak Ungváron. Jelenleg ez az egyetlen repülőtér az Ukrán-Kárpátok innenső oldalán. Kijev repülővel mintegy 2, míg vonattal 12-16 órára van a várostól, s a bel- és külföldi turizmus fellendítése miatt is stratégiai fontosságú lenne a légikikötő működése.
Az ukrán légi irányítás, az Ukraeroruh nemzetközi minősítése szükséges ahhoz, hogy az ország is csatlakozhasson a közös európai légtérhez. Ez rendkívül idő- és pénzigényes procedúra, ezért Kárpátalja megye vezetői jóval a szlovák légtér használatáról szóló államközi szerződés lejárta előtt tárgyalásokat kezdeményeztek az európai partnereikkel, akik rugalmasságot tanúsítottak és jelezték: készek az Ungvári Nemzetközi Repülőtér egyedi minősítésének elvégzésére. Kijev viszont nem mutatott hajlandóságot az európai repülésbiztonsági szervezettel való együttműködésre.
Időközben egy másik, életszerűbb elképzelés is nyilvánosságra került a mintegy 150 ezres magyar népességű Kárpátalján. A megye kormányzója, Hennagyij Moszkal meghívására 2017 májusában Debrecen polgármestere, Papp László vezetésével Ungvárra látogatott a Debrecen Airport szakembereinek küldöttsége. A távlati tervek szerint a magyar fél hosszú távú bérleti szerződés keretében üzemeltetné a repteret, így a légi forgalom elindításához nem lenne szükség az EASA engedélyére.
A tervnek ellenzői is vannak Kárpátalján, akik jellemzően az ukrán nacionalista szervezeteket képviselik. A gazdasági megfontolásokat félresöpörve a nemzetbiztonsági érdekek elárulásával vádolták meg a patthelyzetből kiutat kereső helyi politikusokat.
Nemrégiben azután a közlekedés kérdéseivel is foglalkozó infrastrukturális minisztérium bejelentette: kiutalja azt a közel 60 ezer eurót, amely a légikikötő nemzetközi minősítésének elvégzéséhez szükséges. Igaz, a reptér teljes értékű és gazdaságos működtetéséhez becslések szerint kb. 2 millió eurót kellene biztosítani, jelen állás szerint viszont Kárpátalja költségvetése képtelen ekkora összeget előteremteni.
Az Ungvárhoz legközelebb eső ukrajnai repülőtér a Kárpátok hágóin túl, Lvivben (Lembergben) található, ahová autóval négy-öt, vonattal pedig hat óra alatt lehet eljutni. Így a tehetősebb kárpátaljaiak egyelőre inkább vállalják az esetleges várakozást a határátkelőkön, s továbbra is a közeli Kassa, Debrecen és Budapest repülőtereit veszik igénybe utazásaikhoz, a potenciális belföldi utasokra pedig fittyet hánynak Kijevben. Ennyire számít egy 1,2 milliós ukrajnai megye az ország vezetésének.
Borítófotó: Régi szép idők az ungvári reptéren, 2012-ben reklámértéke volt a motoros repülős fesztiválnak. mára felújították, de nem működik