Spájzolnak a britek

Mátrix
Ellátási problémáktól tartanak a britek arra az esetre gondolva, ha bekövetkezik a megállapodás nélküli kilépés az EU-ból. 

BREXIT

Lavírozás az aknamezőn – így jellemezte a New York Times nemrég a brexithatáridő újabb tologatását. Az Európai Unió, amelynek nyomós érdeke egy puha, rendezett (vagy egyáltalán semmilyen) távozás, a lehetőségekhez mérten igyekszik alkalmazkodni a helyzethez – ez mutatkozik meg a halogatásban. A megállapodás nélküli kilépés Londonnak sem áll érdekében, mégis kénytelen számításba venni. Az erre való felkészülési folyamatnak az egyik állomása, hogy újra leporolták a hidegháborús terveket – vészforgatókönyv készül élelmiszerhiány esetére és monitorozzák a piacokat.

 

HARMINCEZER HÁZTARTÁST FIGYELNEK

A környezeti, élelmiszeripari és mezőgazdasági tárca (DEFRA) megbízott egy fogyasztói szokásokat elemző céget, hogy „részletes, heti gyakoriságú jelentéseket tegyen a magánháztartások élelmiszer- és italvásárlásra költött keretéről”. Ez a társaság, a Kantar Worldpanel a kormánnyal kötött szerződésben vállalta: biztosítja az ahhoz szükséges információt, hogy a hivatalos szervek felmérjék egy konszenzus nélküli brexit hatásait és a velük járó szükséghelyzeti reagálást.

Nagy-Britannia eddigi legnagyobb szabású fogyasztásanalizáló akciója május 6-ig tart. Ennek során harmincezer háztartást figyelnek. Londoni illetékesek nem zárják ki a program meghosszabbítását, hozzáillesztését a kilépési határidő esetleges ismételt kitolásához. Az adatokat a DEFRA két szervezete is megkapja: a mezőgazdasági-élelmiszeripari, valamint a távozással kapcsolatos felkészülés és gyors reagálás főigazgatósága.

 

GUMIKESZTYŰKÉSZLETEK

Persze nemcsak a lakosok, hanem a cégek is tartanak az áru- és alapanyaghiánytól. A készletfelhalmozás szinte a háborús időket idézi. Az IHS Markit piackutató cég szerint a brit feldolgozóipar a beszerzési statisztikák kezdete, 1992 óta nem látott mennyiségben spájzol. Az Airbus például, amely a Brit-szigeteken lévő gyárában szereli össze repülőgépeinek a szárnyait, arra utasította a beszállítóit, hogy egy hónapra elegendő alkatrészt hozzanak. Az Airbusnak és a Boeingnek egyaránt beszállító Meggitt ötmillió font értékű tartalékot halmozott fel. A szigetország légiipari ágazati szövetsége, az ADS Group szerint csak a szektorban egymilliárd dollár értékű készlet gyűlt össze a rendezetlen távozástól való félelem miatt. A londoni Heathrow, Európa legzsúfoltabb repülőtere még a biztonsági ellenőrzésekhez használatos gumikesztyűkből is kénytelen volt extra mennyiséget felhalmozni. A kormány maga is tart a hiánytól: a gyógyszercégek számára többletbeszerzéseket rendelt el a kritikus készítményekből. A német Adidas átszervezte logisztikai rendszerét: a brit piacot ezentúl nem Európából szolgálják ki. A BMW egy óriási Antonov repülőgépen foglalt állandó rakteret arra az esetre, ha szállítási nehézségei támadnának.

 

ÁLL A PÉNZ

Közgazdászok figyelmeztetnek arra, hogy a mostani felhalmozásnak még akkor is messzemenő és rossz hatása lesz, ha végül mégiscsak sikerül Londonnak a Brüsszellel kötött megállapodás alapján kilépni. A készletezés költségei hatalmasak és lassan térülnek meg. Az így lekötött pénz hiányzik majd a beruházásokból, a munkahelyteremtésből. 

 

Borítófotó: Brexitellenes tüntető egy brexitet támogató tábla mellett. A brit gazdaság mindenképpen veszíta