Metró Belgrádban

Mátrix
Bemutatták a szerb főváros első földalattiprojektjét. A kormány kínai kivitelezővel tárgyal a finanszírozás részleteiről.

FINISBEN AZ ELŐKÉSZÜLETEK

Ha pontosan kidolgozott projektként nem is, de elképzelésként, papírra fektetett ötletként már évtizedek óta létezik a belgrádi metró terve. A vágyaknál, a jövő tervezgetésénél azonban mindeddig nem sikerült messzebbre jutni: hol a pénz, hol a politikai szándék hiányzott a megvalósításhoz. A föld alatti tömegközlekedésnek óriási szerepe lesz az 1,3 milliós szerb fővárosban, jelentősen tehermentesíti majd a busz- és a villamosjáratokat, a belváros, a belgrádi kerületek túlzsúfolt sugárútjait, utcáit.

 

FRANCIÁK ÉS KÍNAIAK

Az önkormányzat pár éve a nemzetközi hálózattal rendelkező francia Egis-csoportot bízta meg az általános terv és a fenntarthatósági tanulmány elkészítésével. Ennek az Egis eleget is tett – közölte a minap Goran Tadič, a nemzetközi vállalat felelős mérnöke. Mindent figyelembe vettek: a 2016-ban kidolgozott belgrádi urbanisztikai fejlesztési koncepciót, valamint a meglévő közlekedési útvonalakkal való lehetséges érintkezési pontok megteremtését. A metrónak tökéletesen be kell tudnia illeszkedni a jelenlegi városi közlekedési rendszerbe.

Két vonalból fog állni. Az egyik délről keletre vezet majd 21,3 kilométer hosszan, a Železnik és a Mirijevo negyed között, s 23 megállója lesz. A másik nyugat–keleti irányban Zimony (Zemun) és Mirijevo városrészt fogja összekötni. Ez 19,2 kilométeres lesz, húsz állomással.
A két vonal kétszer metszi majd egymást: középen, a forgalmas Száva tér alatt, valamint Mirijevónál. A szerelvények szinte végig a föld alatt fognak közlekedni, csak a Makiško polje negyedben bújnak elő, s kaptatnak fel egy két méter magas töltésre. 

A projekt egy a Száva folyó alatt haladó alagutat is magában foglal, de ugyanezt az újbelgrádi szakaszt egy viadukttal is ki lehetne váltani – ismertette a részleteket Goran Tadić.
A kormány és a városvezetőség közlései, döntései azzal biztatnak, hogy nem kell sokat várni a munkálatok megkezdéséig. A kabinet létrehozott egy különálló munkacsoportot, amely tárgyalásokat folytat a Power Construction Corporation of China kínai nagyvállalattal a kivitelezésről. Nemrégiben pedig Aleksandar Vučć szerb államfő és Zorana Mihajlović infrastruktúraügyi miniszter is kijelentette, hogy intenzíven egyeztetnek a kínai partnerekkel a finanszírozásról. 

 

MÁR A HARMADIKRÓL ÁLMODNAK

A fővárosi önkormányzat már a metró megépítéséért felelős céget is létrehozta. Bejelentették, hogy a kivitelezés 3,6 milliárd euróba kerül majd összesen. Az első fázis, az egyes vonal Karaburma negyedig tartó szakaszának a megépítése ebből 1,3 milliárdot igényel. Az összkiadás a főváros közel négyéves költségvetésének felel meg. Az építés kivitelezőjét államközi szerződés alapján jelölik ki, tendert nem hirdetnek. Nem kizárt, hogy francia cégek is bekapcsolódnak, de kiválasztásukat a szerb állam a Power China vállalatra bízza. A kínaiak egyszerre látnának neki mind a két vonal építésének.

Derűlátó vélemények szerint is a munkálatok érdemi része csak bő egy év múlva kezdődhet el, de Goran Vesić polgármester-helyettes már egy harmadik metróvonal kiépítését is kilátásba helyezte. Ez azonban egyelőre nem szerepel a hivatalos tervekben. Utóbbi az elképzelés szerint Voždovacot kötné össze Újbelgráddal, tekintettel a Belgrád víziváros nevű projektre, amely egyesült arab emírségekbeli finanszírozással és kivitelezéssel valósul meg. 

A fővárosi elöljáró további részletekbe nem bocsátkozott, de annyit még hozzáfűzött: a harmadik vonal projektje akkor készül el, amikor az első kettő már épülőfélben lesz. Az első földalatti-utazást a polgárok 2025-re tervezhetik. 

De addig is valamivel könnyebb lesz a belgrádi tömegközlekedés, mert hamarosan elindul az elővárosi vasúti hálózat, a BG-rendszer fejlesztése, korszerűsítése, amelyre ötszázmillió eurót költenek.