A K-1 Engineering az egyetlen szlovák alapítású és tulajdonú vállalat, de csak megrendelésre és kis szériában állít elő sportautókat, valamint speciális rendeltetésű személygépkocsikat. A pozsonyi üzemben 1991-es alapítása óta alig száz jármű készült, s elsősorban különböző műszaki elképzeléseket és alternatív üzemanyagokat tesztelnek rajtuk.
A legnagyobb szlovákiai autógyár a Volkswagen Slovakia, amelynek Pozsonyban, Turócszentmártonban és Kassán van üzeme, telephelye. Az utóbbi időben az évente itt előállított gépkocsik száma megközelíti a négyszázezret, és a világon abban egyedülálló, hogy egyszerre öt márkát gyártanak (Volkswagen, Audi, Porsche, Škoda, SEAT). Alkalmazottainak a száma 10-11 ezer körül mozog.
A dél-koreai Kia Motors Corporation 2004 februárjában létrehozta a zsolnai székhelyű Kia Motors Slovakia vállalatot, amely mindmáig az egyetlen európai üzeme. 2006 végén kezdődött a sorozatgyártás, jelenleg évente mintegy 350 ezer személykocsit és több mint 600 ezer motort dobnak piacra. A gyárnak 3600 alkalmazottja van, átlagéletkoruk 35 év.
A PSA Peugeot Citroën francia cég 2003-ban alapította a nagyszombati PSA Peugeot Citroën Slovakia elnevezésű gyárát, ahol 2006-ban kezdődött a Peugeot 207 sorozatgyártása. 2009-ben jelent meg a piacon a Citroën C3 Picasso, amely kizárólag északi szomszédunkban készül, és egyre több fut belőlük az utakon. 2011-től a Peugeot 208-assal bővült a kínálat. A nagyszombati cégben három műszakban mintegy 3300 alkalmazott dolgozott 2016 végéig. Tavaly további nyolcszáz új munkahely jött létre, amikor beindult egy újabb Citroën típusú gépkocsi gyártása. Ez azonban azt is jelenti, hogy az üzemben a hét végén is folyik a munka.
A szlovákiai autógyártás jelenleg közel 126 ezer embert foglalkoztat, hiszen a közvetlenül a gyárakban dolgozó 18 ezer fő mellett a beszállító cégek 108 ezer alkalmazottjának is munkát ad.
Az utóbbi időben azonban egyre többen teszik fel a kérdést, hogy mennyire lehetnek versenyképesek az ország gyárai, hiszen már most is kevés a bővítéshez szükséges szakképzett munkaerő, a beígért infrastrukturális fejlesztések (elsősorban az úthálózat korszerűsítése, új utak építése) vontatottan haladnak, s ez bizonytalanná teszi a külföldi beruházókat. A kormány 2020-ra ígérte például a két nagyváros, Pozsony és Kassa közötti közvetlen autósztráda megépítését, amellyel a keleti régiók is jobban bekapcsolódhatnának az autógyártásba, de jelenleg úgy tűnik, hogy a befejezés kitolódik 2024-re.
A beszállítók elsősorban az ország nyugati részében találhatók (mintegy 280), a keleti régiókban csak Kassán és Eperjesen, valamint elszórtan még néhány helyen működnek ilyen cégek (alig 65). Ugyanakkor a termelés már kevésbé kifizetődő, miután az alkalmazottak egyre gyakrabban adnak hangot annak, hogy alacsonyabb fizetésért többet kell dolgozniuk, mint az anyacégek nyugat-európai üzemeiben foglalkoztatott munkavállalóknak, ezért az utóbbi időben a bérek lassan emelkedni kezdtek. A versenyképesség fokozása érdekében több szakképzett munkaerőre lenne szükség, ezért célszerű volna, ha a gyárak maguk is részt vennének a dolgozók átképzésében, valamint olyan, a termeléshez közel kialakítandó vállalkozások támogatásában is, amelyek különböző alkatrészek, műanyagból készült tartozékok stb. beszállítói lehetnének.
Az utóbbi időben azonban vészforgatókönyvek is megjelentek a médiában. Vannak, akik Detroit példáját emlegetik Szlovákiával kapcsolatban. Az amerikai autógyártás egykori fellegvárában a válság következtében a legtöbb gyár bezárt, és a város mára eléggé lepusztult hely lett. Elemzők szerint Nyugat-Európában 2030-ra rohamosan lecsökken a piacra kerülő autók száma (a jelenlegi 13 millióról 5 millióra), sok vállalat Ázsiába teszi majd át a telephelyét, mert ott jóval olcsóbb munkaerőt talál. Ez a folyamat fenyegeti Szlovákiát is, ezért elkerülhetetlen lesz a kormány és a cégek részéről, hogy nagyobb összegeket fektessenek be az átképzésbe és a mind modernebb technológiát ismerő szakemberek felkészítésébe. Másrészt a külföldi társaságok azt is elvárják, hogy csökkenjenek az adóterheik és egyéb kiadásaik, mivel 2004 óta – amikor Pozsony a külföldi autógyárak szlovákiai letelepedéséről döntött – az egymást követő kormányoknak nem sikerült jelentősen javítaniuk a vállalkozói környezetet.