Lengyel autógyártás

Mátrix
Egyre lejjebb csúszik Lengyelország közép-európai összehasonlításban a személygépkocsi-gyártás terén, pedig ez a legjelentősebb része autóiparának. Magyarország már az idén megelőzheti.

Tavaly összesen 571 ezer gépjármű hagyta el az üzemek szerelősorait, s ez drasztikus csökkenésnek számít a 2008-ban regisztrált 991 ezerhez viszonyítva – írja a Gazeta Wyborcza. Elemzéséből kiderül: míg az új évezred első évtizedében Lengyelország azért küzdött, hogy megtartsa a legnagyobb közép-európai autógyártó címet, a cseheknek már 2009-ben sikerült lekörözniük északi szomszédjukat, egy esztendővel később pedig beléptek a több mint egymillió gépkocsit előállító országok klubjába. Tavaly a csehországi gyárak teljesítménye elérte az 1,34 milliós darabszámot. Öt évvel ezelőtt a szlovákok is megelőzték a lengyeleket; tavaly összesen 1,04 millió kocsi készült náluk, az idén pedig a magyarországi is elhagyja a lengyel személygépkocsi-ipart.

 A múlt évben a magyarországi Audi-, Mercedes- és Suzuki-gyárat összesen 524 ezer autó hagyta el, de hamarosan jelentős növekedés várható. Jövőre az Audi Hungaria Zrt. elkezdi gyártani a Q3 terepjárómodellt, átvéve az összeszerelést a spanyolországi üzemektől. Az Audi a Volkswagen-csoport része, amely Magyarországon tartja fenn a legnagyobb motorgyárát, és bő egy év múlva itt állítja majd elő az elektromos gépkocsikba való motorokat. A Magyar Suzuki Zrt. is fejlődik: pár hónapja zárult a hároméves gyármodernizációs programja. Most már évi 300 ezer darabos a kapacitása, bár a jelenlegi tervek szerint 175 ezer járművel számolnak. Tavaly egyébként rekordéve volt a magyarországi Suzukinak, 211 ezer gépkocsi készült Esztergomban.

Lengyelországban június közepén indult a Mercedes-Benz -alsó-sziléziai motorgyártó üzemének az építése. A -beruházás értéke félmilliárd euró, ugyanakkor a Daimler konszern bejelentette, hogy még nagyobb invesztíciót tervez Magyarországon. A 2012-ben, mintegy egymilliárd eurós zöldmezős beru-házással létesült kecskeméti -Mercedes-gyár mellett 2019-ben újabb egymilliárd euróért épít a Daimler egy másik üzemet, amelyben évi 150 ezer járművet terveznek gyártani – írja a varsói lap.

 Lengyelország természetesen nem adja fel a törekvéseit. Az AutomotiveSuppliers.pl elemzőcég szerint tavaly először a történelemben a lengyel autóipari export meghaladta a 23 milliárd eurót. A Gazeta Wyborcza által közzétett becslések alapján a múlt évi magyarországi kivitel körülbelül 24 milliárdos volt. Talán ebben az esztendőben Lengyelország még megelőzi Magyarországot, de 2018-ban hazánk már jóval több otthon gyártott autót lesz képes exportálni.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink