Kínai vízi erőmű épül a Drinán

Mátrix
Sikeres tárgyalásokat zárt le Pekingben a boszniai Szerb Köztársaság kormányküldöttsége.  

A China National Aero-technology International Engineering Corporation (Avic-Eng) leányvállalata részt venne a Buk Bijela vízerőműprojekt kivitelezésében – számolt be a minap Kínából hazatérve Petar Đokić boszniai szerb ipari, energetikai és bányászati miniszter. A cég közreműködne a trebinjei repülőtér megépítésében is, de a légi közlekedés mellett a szárazföldi fejlesztésben is érdekelt, s partnervállalatként „segítené ki” a bijeljinai Orao és a Banja Luka-i Kosmos társaságot. Az utóbbi együttműködésekhez még szükség van a boszniai szerb vezetőség néhány jóváhagyására.

A megvalósításhoz kétségkívül a vízi erőmű projektje került a legközelebb. Foča község területén, a Drina felső szakaszán építenék meg az áramtermelőt. A tervek szerint 93,52 megawatt teljesítménnyel dolgozna a fočai Új hídtól mintegy tíz kilométernyi távolságra lévő létesítmény, a beruházás értéke 195,8 millió euró. Évente 332,3 gigawattóra villamos energiát állít majd elő, ami jelentős mértékben hozzájárul a boszniai szerb entitás energiaellátásának stabilitásához. Ez lesz a legjelentősebb vízerőmű a Drina folyón.

A bosnyák–horvát föderációtól külön gazdasági utakat járó entitás kormánya már korábban koncessziós szerződést kötött a leendő objektum használati jogáról, a boszniai szerb villamos művekre és a Drinai Vízerőművekre bízta azt a következő ötven évre. A miniszter elmondása szerint még az idén elindulnak az építési munkálatok, ám ezt megelőzően két fontos pénzügyi kérdést szükséges megoldani: hitelezőt kell találni, a hitelkonstrukciót pedig jóvá kell hagynia az entitás kormányának és parlamentjének. Kínai bankok és vállalatok már jelezték, hogy szavatolják a szükséges anyagi feltételeket. Petar Đokić elárulta, hogy a Kínai Ipari és Kereskedelmi Bankkal (ICBC), valamint a Kínai Exporthitel-biztosítóval (China Export and Credit Insurance Corporation – Sinosure) folynak a tárgyalások. Kifejtette: a tulajdonjog csakis a boszniai Szerb Köztársaságé lehet, a távol-keleti ország cégei kizárólag partnerként látják el az építési teendőket, illetve pénzelik a projektet. A finanszírozási modell kijelölése szerinte két hónapot vesz majd igénybe, ezt követik a jóváhagyások és a szerződések aláírásai. A kínai kivitelezők munkatempója miatt Đokić nem aggódik: úgy véli, az év közepén már elkezdődik a kivitelezés.

A trebinjei repülőtér 77 millió eurós projektje lehet a következő nagyobb falat a kooperációban, s bár egyesek megkérdőjelezik az elképzelés indokoltságát, a vezetőség szerint az Adriától 40 kilométernyire tervezett légikikötő jelentős hasznot hoz majd.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink