Hazavágta a légiipart a Boeing

Mátrix
Négy hónap telt el azóta, hogy a Boeing csúcsmodelljének számító 737 Max gépek balesetek, tragédiák és műszaki problémák miatt a földre kényszerültek. A fiaskó nemcsak az amerikai gyártó, de beszállító partnerei és vásárlói számára is komoly érvágást jelent.

BIZALOMVESZTÉS

Az Egyesült Államok légitársaságain túl az igazi nagy piac a feltörekvő országoké és a fapados cégeké, amelyek nagy tömegben építik ki, újítják meg a flottájukat. A 737-eseket márciusban tiltották el a repüléstől a hatóságok és a légivállalatok, miután műszaki problémák miatt Indonéziában és Etiópiában tragédiák történtek. 

 

SZERVEZÉSI NEHÉZSÉGEK

A Közel-Kelet legnagyobb vásárlója, a Flydubai például 251 Maxra adott le megrendelést, ebből 14-et már leszállított az amerikai gyártó. A légitársaság a 737-essel kapcsolatos problémák miatt járatainak a 17 százalékát volt kénytelen törölni. Az Oman Airnél öt gép kénytelen a földön maradni, további huszonötre van megrendelése, s nyolcszáz járatot törölt. Az egyik legnagyobb európai légi szállító, a Ryanair bejelentette, hogy az idei nyereségét rontja a Boeing hibája, s a 2020 nyarára várható utasforgalom-növekedést a felére, háromszázalékosra csökkentette. 

A kisebb légicégek nyereségét az emelkedő üzemanyagárak már így is rontották. A Max gépek használhatatlansága még nehezebbé teszi a kis flották rugalmas üzemeltetését. A világ leggyorsabban fejlődő légi szállítási piacán, Délkelet-Ázsiában a SilkAir nevű fapados szolgáltató jövőre háromszázalékos csökkenésre számít – jelentette be a társaság anyavállalata, a Singapore Airlines. A SilkAir hat Maxot üzemeltet(ne), további 31-re adott le megrendelést. 

 

KOMPENZÁCIÓ

A történetnek az európai Airbus, a Boeing legnagyobb riválisa lehet a haszonélvezője. A szaúdi Flyadeal harminc Maxra vonatkozó megrendelését mondta le, helyette ugyanennyi Airbus A320neo gépet vásárolnak. A Flydubai szintén tárgyalásokat kezdett az európai gyártóval a kieső légi járművek pótlására. A nagy légitársaságok közül a kínaiakat érinti a legérzékenyebben a Maxok kényszerszünete, összesen 96 ilyen gépük van. Az állami tulajdonú China Southern Airlines 24 repülőjét kénytelen régebbi típusokkal pótolni, és átszervezni járatait. Az Air China és a China Eastern Airlines, valamint a China Southern együttesen csatlakozott azokhoz a vállalatokhoz, amelyek kártérítést követelnek az amerikai gyártótól pénzügyi veszteségeikért. 

 

ZUHANÓ ELADÁSOK

A Boeing a közelmúltban jelentette be, hogy ilyen célokra ötmilliárd dollárt különít el. A repülőgépgyártó a júniussal végződő negyedévben csaknem hárommilliárd dolláros veszteséget mutatott ki az egy esztendővel korábbi 2,2 milliárdos profit után. Az eladások 35 százalékkal, 15,75 milliárd dollárra zuhantak, mindössze kilencven gépet értékesítettek.