Hazavágta a légiipart a Boeing

Mátrix
Négy hónap telt el azóta, hogy a Boeing csúcsmodelljének számító 737 Max gépek balesetek, tragédiák és műszaki problémák miatt a földre kényszerültek. A fiaskó nemcsak az amerikai gyártó, de beszállító partnerei és vásárlói számára is komoly érvágást jelent.

BIZALOMVESZTÉS

Az Egyesült Államok légitársaságain túl az igazi nagy piac a feltörekvő országoké és a fapados cégeké, amelyek nagy tömegben építik ki, újítják meg a flottájukat. A 737-eseket márciusban tiltották el a repüléstől a hatóságok és a légivállalatok, miután műszaki problémák miatt Indonéziában és Etiópiában tragédiák történtek. 

 

SZERVEZÉSI NEHÉZSÉGEK

A Közel-Kelet legnagyobb vásárlója, a Flydubai például 251 Maxra adott le megrendelést, ebből 14-et már leszállított az amerikai gyártó. A légitársaság a 737-essel kapcsolatos problémák miatt járatainak a 17 százalékát volt kénytelen törölni. Az Oman Airnél öt gép kénytelen a földön maradni, további huszonötre van megrendelése, s nyolcszáz járatot törölt. Az egyik legnagyobb európai légi szállító, a Ryanair bejelentette, hogy az idei nyereségét rontja a Boeing hibája, s a 2020 nyarára várható utasforgalom-növekedést a felére, háromszázalékosra csökkentette. 

A kisebb légicégek nyereségét az emelkedő üzemanyagárak már így is rontották. A Max gépek használhatatlansága még nehezebbé teszi a kis flották rugalmas üzemeltetését. A világ leggyorsabban fejlődő légi szállítási piacán, Délkelet-Ázsiában a SilkAir nevű fapados szolgáltató jövőre háromszázalékos csökkenésre számít – jelentette be a társaság anyavállalata, a Singapore Airlines. A SilkAir hat Maxot üzemeltet(ne), további 31-re adott le megrendelést. 

 

KOMPENZÁCIÓ

A történetnek az európai Airbus, a Boeing legnagyobb riválisa lehet a haszonélvezője. A szaúdi Flyadeal harminc Maxra vonatkozó megrendelését mondta le, helyette ugyanennyi Airbus A320neo gépet vásárolnak. A Flydubai szintén tárgyalásokat kezdett az európai gyártóval a kieső légi járművek pótlására. A nagy légitársaságok közül a kínaiakat érinti a legérzékenyebben a Maxok kényszerszünete, összesen 96 ilyen gépük van. Az állami tulajdonú China Southern Airlines 24 repülőjét kénytelen régebbi típusokkal pótolni, és átszervezni járatait. Az Air China és a China Eastern Airlines, valamint a China Southern együttesen csatlakozott azokhoz a vállalatokhoz, amelyek kártérítést követelnek az amerikai gyártótól pénzügyi veszteségeikért. 

 

ZUHANÓ ELADÁSOK

A Boeing a közelmúltban jelentette be, hogy ilyen célokra ötmilliárd dollárt különít el. A repülőgépgyártó a júniussal végződő negyedévben csaknem hárommilliárd dolláros veszteséget mutatott ki az egy esztendővel korábbi 2,2 milliárdos profit után. Az eladások 35 százalékkal, 15,75 milliárd dollárra zuhantak, mindössze kilencven gépet értékesítettek. 

Ezek is érdekelhetnek

További híreink