A dél-szerbiai Grdelica-szorosnál olykor éjjel is végzik a munkálatokat annak érdekében, hogy újév előtt megépüljön, majd január első napjaiban a forgalom előtt is megnyíljon a 10-es közúti folyosó ezen szakasza, a Macedónia felé haladó autópálya egyelőre befejezetlen szerb része. Zoran Babić, a Szerbiai Korridorok közvállalat igazgatója arról számolt be, hogy a feladatok 98,2 százalékát elvégezték, a szorosnál megmaradt rövid, de nehéz etapot pedig, ha kell, éjjeli munkával is megcsinálják szilveszterre.
A Pečenjevce dél-szerbiai település és a macedón határ közötti autópálya 130 kilométeres, hegyen-völgyön áthaladó szakaszán a Grdelica-szoros okozza a legnagyobb gondot. Már két alkalommal beomlott a hegy szélére épített támasztófal, ezt követően döntöttek úgy, hogy leradírozzák az akadályt. Zorana Mihajlović szerb építésügyi, infrastrukturális és közlekedési miniszter, a kormány alelnöke is közölte a komplikációk felmerülésekor, hogy az autóutat a nehézségek ellenére befejezik az idén. Háromszázötvenezer köbméternyi földtömeg elhordását kell megoldani, az utolsó hivatalos információk szerint egy hónappal ezelőtt a bő harmadánál tartottak. A napokban a teljes szaktárca ‒ miniszterestül, államtitkárostul ‒ kiköltözött a helyszínre, hogy közvetlenül felügyelje a munkát. A támasztófal azért dőlt be, mert az elsődleges kivitelező, a spanyol Azvi vállalat nem épített függőleges vízelvezetőket a falakon, a vízszintes akadályokkal pedig még inkább ellehetetlenítette a csapadék távozását. Az egyre gyűlő víz földcsuszamlást okozott, s összeomlott a hegy szélére emelt betonfal is. A kivitelezést a kétszeres balszerencse után egy boszniai szerb cég, az Integral inženjering vette át. Az államvezetőség azzal indokolta a döntést, hogy több tapasztalata van hasonló terepen ennek a vállalatnak.
Közben a sikertelen betonfalemelések után Belgrád intézkedéseket helyezett kilátásba a felelős személyek ellen. Arról is hallani lehetett, hogy visszavonják a projekt mérnökeinek a munkaengedélyét, akár öt évre. A Szerbiai Mérnöki Kamara Becsületbírósága el is indította az eljárást tizenhat ember ellen, akik részt vállaltak a tervezésben és a kivitelezésben. Ezzel egyidejűleg a kormány is feljelentést tett a mérnökök, a kivitelezők, a projekttervezők és a projektfelügyelők ellen.
Az érintettek azzal védekeznek, hogy ők az eredeti tervet írták alá, amelyen később mások változtattak, s ehhez már senki sem kérte a beleegyezésüket, így nem tekintik magukat felelősnek. Az ügyet, úgy tűnik, Aleksandar Vučić államfő zárta le, amikor nyilatkozatában a minisztérium álláspontjától eltérő véleményt közölt. Az a legkönnyebb, ha rögtön bűnbakokat keres mindenki ‒ közölte, s a vádaskodások és leszámolások helyett a terepmunka folytatására, a hegy mielőbbi eltüntetésére szólított fel.
A munka azóta folyamatosan zajlik, a hegy elhordásával egyidejűleg az autópálya is épül. Ha minden igaz, január első napjaiban már végig vezeték nélküli internettel és elektromos töltőállomásokkal is ellátott sztrádán vezethet Szerbián keresztül az, aki Magyarországról dél felé utazik.
Borítófotó: Zorana Mihajlović az év elején a kritikus szakasznál tájékozódik. Most oda is költözött pár napra