Donald Trump ragasztgató emberei

Mátrix
Az amerikai elnök speciális archiválási módszere átrendezte a Fehér Ház iratkezelési gyakorlatát.

ADATMENEDZSER

Solomon Lartey, a Fehér Ház egyik alkalmazottja immár hosszú hónapok óta dolgozik a Trump-adminisztrációban. Munkája néha egyszerű, néha viszont nagyon bonyolult: álldogál egy asztal felett, s széttépett papírfecniket ragasztgat össze. Beosztása: „speciális adatmenedzser”, éves fizetése 66 ezer dollár, ami nem is olyan sok, tekintve, hogy meglehetősen bizalmi állásban van.

Lartey csaknem harminc éve tagja a kormányzati adminisztrációnak, ilyen feladata azonban még soha nem volt. Az egyik kezében cellux, a másikban olló, és egymáshoz erősíti a gondosan összeillesztett darabokat.

Kollégáival mindennap úgy indítanak, hogy az asztalra öntött fecnikből álló hegyet szétválogatják, majd sziszifuszi munkával, mint egy puzzle-t, passzítják a részeket. Vannak kisebbek és nagyobbak, s néha egészen minimális, konfetti méretű cafatokat találnak. Ezek helyét nagyítóval keresik meg.

 

ARCHIVÁLNI KELL!

Munkájukra azért van szükség, mert a Fehér Ház adatkezelési szabályzata és Donald Trump iratkezelési szokásai között meglehetősen mély szakadék húzódik. Az amerikai szabályozás ugyanis előírja, hogy minden olyan iratot, amely az elnök elé került és amelyre jegyzetelt vagy amelyet a kézjegyével látott el, archiválni kell. Ez napi több száz, több ezer oldal is lehet. Előterjesztések, háttéranyagok, elemzések, piszkozatok, újságcikkek, amelyekben az ország első embere aláhúzott vagy bekeretezett valamit, meghívók, levelek. Trump még az üzleti világból hozta magával azt a szokást, hogy ami már nem kell, azt egyszerűen összetépi. (Szöges ellentétben Obamával, aki mindenféle papírt kínos alapossággal gyűjtött.) Így egy csomó felesleges papírtól szabadul meg, nem kell őket gyűjtögetni, rendszerezgetni. A Fehér Ház azonban más kávéház: ott egy elnök működésének minden apró rezdülését dokumentálni kell – részben az utókor miatt, de legfőképpen átláthatósági szempontok alapján: nyomon lehessen követni, hogy egy-egy ügyben milyen állásponton volt.

 

KÜLÖN STÁB

Az egész folyamatot egy külön erre a célra alkotott törvény szabályozza. Az elnöki stáb tagjai kezdetben megpróbálták rávenni Trumpot, hogy ne tépkedjen, és a szemeteskosár helyett az irattartóba tegye a már nem kellő papírokat. Aztán látták, hogy ez reménytelen, és a törvényszegés elkerülése érdekében inkább felállítottak egy külön stábot a helyzet kezelésére. Ennek a tagjai most gondos alapossággal gyűjtik az Ovális Irodából és az elnök magánlakrészéből a fecniket, majd átszállítják azokat Solomon Lartey és kollégái irodáiba, ahol aztán minden reggel kezdetét veszi a nagy kirakós játék.

 

Borítófotó: Donald Trump a Fehér Házban. Mindennapi kirakós

Ezek is érdekelhetnek

További híreink