Doromby Zoltán (Red Bull Air Race)
– Hogyan értelmezik Tarlós István főpolgármester szavait: lesz jövőre is verseny Budapesten?
– Nagyon tiszteljük a főpolgármestert, és nem tudjuk kommentálni az általa mondottakat. Nekünk az a feladatunk, hogy megszervezzük a rendezvényt, méghozzá a lehető legprofibban, és igyekszünk is ezt megtenni.
– Mi indokolja, hogy Budapest belvárosában kell megrendezni ezt a repülős versenyt?
– Így szól a szerződés, és ebből profitál a legtöbbet az ország is. 2004 óta szervezzük a Red Bull Air Race futamait Budapesten. A helyszín azóta ikonikussá vált, az összes év végi összefoglalóban a Lánchíd alatt átrepülő és a Parlament előtt manőverező repülőgépeket mutatják a legtöbbet. A versenyzők úgy nyilatkoztak: az Air Race mezőnye számára a budapesti futam olyan, mint a Formula–1-nek Monte-Carlo, amit egyrészt jó hallani, másrészt rávilágít a hasonlóságokra, hiszen a hercegség esetében is egy belvárosi futamról beszélünk, amelynek a létjogosultságát mégsem kérdőjelezi meg senki. Biztosak vagyunk benne, hogy Budapest nem tud annyi reklámfelületet vásárolni a nemzetközi médiában, mint amennyit az Air Race hoz a számára.
– Önök is tapasztalhatták az ott élők panaszaiból, hogy az embereket kifejezetten idegesíti a több napon keresztül hallgatott hatalmas zaj. Nem lenne jobb megoldás máshol megrendezni a futamot?
– A szerződésben ez a helyszín szerepel, s nem véletlenül. Idegenforgalmi és országimázsszempontból is akkor jó ez a rendezvény, ha történelmi belvárosunk legszebb részei láthatók a televíziós közvetítésekben. Kaptunk egyébként építő jellegű kritikákat, amelyekre legjobb tudásunk szerint reagálunk. Szó van például arról, hogy változtatnak a világbajnoki futam időpontján, s június vége helyett július közepén rendezik meg, így az előkészületi munkálatok sem érintenék a tanévet, és az esemény kevésbé terhelné a fővárosi közlekedést. Erről tárgyalni azonban a felelős miniszternek és a főpolgármesternek van kompetenciája.
– Mit szólnak a verseny elleni aláírásgyűjtéshez?
– Mi a kormányhatározatban ránk osztott feladatnak megfelelően világversenyeket rendezünk, s ezt igyekszünk a lehető legjobban megvalósítani.
– Mekkora bevételt és nézősereget vonz a rendezvény?
– A televízióban minden évben 17 millióan látják világszerte a budapesti futamot, a tudósítások reklámértéken számolva elérik a 15 millió eurót, és a rendőrség statisztikája szerint az idén a két nap alatt 135 ezren követték a programot a helyszínen. A hazai turizmus adatai nem lennének ennyire kiugrók olyan események nélkül, mint a vizes világbajnokság, az Air Race vagy a Formula–1 Magyar Nagydíj. Ami a bevételt illeti: egy korábbi hatásvizsgálat szerint a magyar államháztartás a rendezvényhez köthetően megközelítőleg 5–13 milliárd forintos adóösszeghez jut, a bruttó hazai össztermékhez (GDP) való hozzájárulása pedig megközelíti a húszmilliárdot. A háttérelemzés azzal számol, hogy a versenyre látogató külföldi vendégek hetven százaléka kimondottan az Air Race miatt érkezik hazánkba.
– Az állam mekkora összeggel támogatja az eseményt?
– A kormány 2018 és 2020 között legfeljebb évi hatmillió euróval támogatja a szervezést a költségvetésből. Meg kell említeni, hogy a jogdíj egy részét a Red Bull Air Race GmbH hazánkban költi el szállásra, ellátásra, autóbérlésre, szállításra.
– Nem gondolnak arra, hogy a helyi lakosok tűrőképességét valamilyen úton-módon kompenzálják?
– A rendezvény logisztikai hátterét biztosítandó több száz kamion több ezer tonna felszerelést juttat be a városba és ki onnan, ezért van szükség a forgalomterelésre, az időszakos korlátozásokra, amelyek időpontját szakemberekkel egyeztetve, hónapokig tartó tervezési folyamat végén jelölik ki annak érdekében, hogy a lehető legkevésbé akadályozzák a budapestiek életét. Az illetékes hatóságok szakembereivel tanácskozunk az ügyben, és minden esetben különös figyelmet fordítunk a lakosság tájékoztatására. Az építés és a bontás minden évben ugyanolyan ütemben zajlik. Előbbi két héttel a verseny előtt kezdődik, utóbbi egy héttel a megmérettetés utánig tart, de az idén például 72 óra alatt sikerült befejeznie a csapatnak, vagyis napokkal előbb adtunk vissza minden területet, mint ameddig az engedélyek szóltak.
Turcsán Szabolcs (LMP)
– Önök szerint lesz jövőre is verseny Budapesten?
– Tarlós István kijelentéseire az LMP annyiban kíván reflektálni, miszerint bízunk abban, hogy a főpolgármesterben is lesz annyi belátás, hogy felülvizsgálja a fővárosi bizottságok különböző döntéseit, és elsősorban a budapestiek érdekeit képviseli majd. Azzal, hogy a Red Bull Air Race-t szervező cég összesen 13 millió forint területhasználati díjat fizetett, ez az érdekképviselet bizonyosan nem valósult meg. Az LMP volt az első, aki meghallotta és figyelembe vette a budapestiek panaszait a Red Bull Air Race-szel kapcsolatban. Ezért indítottuk online petíciónkat is, amely már az első két nap után közel négyezer aláírásnál tartott, és ez a szám folyamatosan növekszik. Pontos adatokról a petíció lezárását követően tudunk tájékoztatást adni.
– Önök szerint mekkora bevételt és nézősereget vonz a verseny?
– A Red Bull Air Race-nél nincs kimutatható statisztika akkora külföldi érdeklődésre, amely a turizmus számait is érdemben meg tudná dobni. A kormánypárti sajtó természetesen próbálja kommunikálni, de valós adatok nélkül. Határozott meggyőződésünk, hogy az ezek szerint csekély külföldi érdeklődés miatt egyébként is kis bevételi lehetőség nem előzheti meg több százezer budapesti lakos jogát a nyugodt hétvégékhez.
– Helytelenítik, hogy az állam támogatja a versenyt. Miért, hiszen az Air Race – hasonlóan a Formula–1 Magyar Nagydíjhoz – a jó hírünket viszi az egész világban.
– Álláspontunk szerint a Forma–1 nem hasonlítható össze a Red Bull Air Race versennyel, hiszen előbbi egy régi, beágyazott esemény, több százezer hazai rajongóval. Az utóbbi másfél évtized alatt is csupán pár ezer hazai rajongót szerzett. Világszinten hasonló az arány, nem összevethető tehát a két rendezvény. Fontos hangsúlyoznunk, hogy az LMP nem akarja betiltani. A belvárosi helyszín elleni tiltakozók és a megmérettetést kedvelők vitájában egyetlen konszenzusos pont van: a többi nagyvárosban is érdemes lenne kipróbálni a rendezést. Érdekes kísérlet lehetne, ha minden évben másik helyszínen mutatkozhatna be Magyarország a verseny bel- és külföldi rajongóinak. Több, az országimázs építése szempontjából értékes helyszín jöhet szóba, ami a helyi turisztika számára nagy lehetőséget jelentene.
Borítófotó: red bull air race. sokaknak nagy élményt, a belvárosban élőknek felfordulást jelent a verseny