Zöldebb lett a Knorr-Bremse

Hírek Dombi Margit
Miközben hatékonyságát növelte, károsanyag kibocsátását jelentősen csökkentette Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. A vállalat fenntarthatósági fejlesztéseit a „Greengage 2023” és az „Év Gyára Projektverseny 2023” keretében is díjazták.

A társaság az elmúlt időszakban Több környezetvédelmi és hatékonyságnövelő beruházást is végrehajtott a vasúti fékrendszerek fejlesztésével, gyártásával és szervizelésével foglalkozó Knorr-Bremse Vasúti Jármű Rendszerek Hungária Kft. A vállalat felületkezelő részlegén a központi vezérlés fejlesztésével és a festékkezelő rendszer modernizálásával egyszerűsítették a színváltás folyamatát, három helyett már több, mint harminc színt tudnak egyszerre kezelni. A fejlesztések eredményeként a folyamat időigénye a korábbi felére csökkent, ami azt jelenti, hogy az évente lefesthető alkatrészek száma háromszázezerrel nőtt. A modernizálás hatására jelentősen csökkent a károsanyag kibocsátás is: hetven százalékkal kevesebb hígítót használnak fel, a festékhulladék mennyisége is csökken, méghozzá hatvan százalékkal. Ezek az eredmények mindkét versenyen sikert arattak: a Greengage, valamint az Év Gyára Projektverseny zsűrije egyaránt díjazta a projektet.

Mindkét versenyen a legjobbak közé választották a vállalatnál a fahulladék fenntarthatóbb kezelése érdekében bevezetett feldolgozó rendszer projektt is. Az úgynevezett zömösítő, aprító eljárásnak köszönhetően egységnyi területen több fahulladék tárolható, ezért az elszállítások száma, és ezzel a folyamat széndioxid-kibocsátása is 40 százalékkal csökkent az új technika alkalmazása előtti időszakhoz képest – derül ki a cég figyelo.hu-hoz eljuttatott közleményéből.

A személyszállító vonatokon alkalmazható automata vonó- és ütközőkészülék fejlesztése jelenleg a Knorr-Bremse egyik fő prioritása. Ezek a szerelvények kapcsolódásakor mechanikus, pneumatikus és elektronikus kapcsolatot hozhatnak létre, és jelentős innovációt jelentenek a ma még széles körben elterjedt, csavarkapcsos megoldás helyett. A digitalizáció felé mutató termékkel a vonatok pályaudvari rendezése gyorsabbá, egyszerűbbé válik, emellett az újítás az iparág automatizálásának egyik feltételét, a kocsik közti elektronikus kapcsolatot is megteremti. Az e téren elért eredményeket az Év Gyára Projektverseny zsűrije ismerte el.

A használt fékalkatrészek felújításával, szervizelésével foglalkozó Knorr-Bremse Szerviz Központ Budapest 2021-ben teljes rekonstrukción esett át. A 2,5 milliárd forintos beruházás keretében teljesen megújult az épület hőszigetelése, fűtési és világítástechnikai rendszere. Ennek hatásaként éves szinten 600 tonnával csökkent a szén-dioxid-kibocsátás. Emellett új szolgáltatásokkal is bővült a portfolió: korábban csak hagyományos fékerőkifejtő elemeket, kompakt tárcsás fékegységeket, kormány- és relészelepeket, valamint légszárítókat újított fel a központ, a projekt hatásaként fékpanelek, kiegészítő fékpanelek, fékvezérlő modulok és komplett vasúti levegőellátó rendszerek felújítása, szervizelése is bekerült a portfolióba. A kompetenciabővüléssel a korábbinál több Knorr-Bremse gyárból érkező felújítást tud elvégezni, az óraszám 2,5-szeresére nőtt. A magyar vevőik részére is komplexebb és több szolgáltatást tud nyújtani a központ: ebben a szegmensben kétszeresére növekedett az óraszám. Ezt a teljesítményt az Év Gyára Projektversenyen szintén a legjobbak közé emelték.

A Greengage 2023-as pályázaton a környezetterhelést csökkentő beruházásokkal, az Év Gyára Projektverseny 2023 versenyen pedig hatékonyságnövelő, versenyképességet megőrző projektekkel lehetett pályázni, mindkét megmérettetést a Professional Publishing Hungary Media írta ki.

Borítókép: Figyelő

Ezek is érdekelhetnek

További híreink