Volt még lendület idén a piacon

Hírek Érsek M. Zoltán
A tavalyi esztendő a covid ellenére is rendkívül eredményes volt a Henkel Magyarország számára – fejtette ki Fábián Ágnes ügyvezető igazgató. A cégvezető szerint az ukrajnai háború, az infláció és a forint árfolyamromlása miatt már látszanak a válság jelei, de ezek inkább az év végén és jövőre éreztetik kedvezőtlen hatásukat. A Henkel a hatékonyságjavításban és a fenntarthatóság iránti elkötelezettségben látja a siker útját.

„A több mint 80 milliárd forintos forgalom mellett azért is rendkívül sikeresnek tartjuk a 2021-es évet, mert ez a jó eredmény árbevétel és piacnövekedéssel is együtt járt. Globálisan és a magyar vállalat szintjén is mind a három üzletág – ragasztástechnológia, szépségápolás, mosó és tisztítószer – kifejezetten jól teljesített. Amihez az is hozzájárult, hogy már a járvány kirobbanásakor rendkívül gyorsan sikerült alkalmazkodnunk a covid egészségügyi kihívásaihoz, a home office-hoz és az online világra való áttéréshez. Ennek keretében, a biztonságos személyes megkeresések feltételeinek megteremtése mellett, partnereinkkel is újfajta, virtuális kapcsolatot alakítottunk ki. Hatására nemcsak a szervezeten belül erősödött az összetartozás érzése, hanem a szállítói vevőkapcsolatainkban is a korábbinál erősebb partneri viszony alakult ki” – magyarázza Fábián Ágnes.

Aki szerint az Ukrajnában februárban kitört háborúhoz kötődően kialakult gazdasági krízishelyzet semmilyen tekintetben nem hasonlítható a covid járvány kihívásaihoz, mert az, alapvetően egy egészségügyi válsághelyzet volt. Más kérdés, hogy az ellátási láncok akkori összeomlása máig nem állt teljesen helyre. Amiben a háború mellett elsősorban a máig élő kínai, zéró covid szabálynak és az abból most is eredő üzembezárásoknak, illetve városok a karanténba kerülésének van szerepe.

„A szomszédban zajló háború borzasztó, senki sem gondolta volna, Európában, a mi életünkben, hogy a szomszédságunkban ilyen megtörténhet. Azt se gondoltuk volna, hogy mindez egy ilyen beláthatatlan, elhúzódó helyzetet okoz. Számunkra, a covidhoz hasonlóan, ebben a helyzetben is a segítség volt az első. Mivel Magyarország szomszédos ország, a Henkel Magyarország számára, egy 79 országban jelen lévő globális multi leányvállalataként egyértelmű volt, hogy feladatunk ebben a helyzetben és így a kinti kollégáknak és a menekülteknek a lehetőségeink szerint minden segítséget megadunk. Ez a szomszédban zajló háború emberi oldala” – fejtette ki a cégvezető. Aki a gazdasági oldalt tekintve, a háborúhoz kötődően kifejtette: a legnagyobb kérdés most az, hogy ez a geopolitikai váláság milyen összeomlásokat, áruhiányokat okoz és emellett milyen kihívással jár a forint árfolyamának hektikus mozgása is.

„Vállalatvezetőként rendkívüli kihívást jelent, hogy miközben már a covid válság is példanélküli volt, most, a háború is olyan, soha nem látott helyzetet teremtett, aminek megfelelő kezelésére nem állnak a rendelkezésünkre olyan historikus példák, amire támaszkodhatnánk. Pedig most az év második negyedévétől már egyértelművé vált, hogy ezúttal is egy rendkívül erőteljes válságmenedzsmentre kell felkészülnünk, aminek egészen más a karakterisztikája, mint amilyen a covidé volt. Mert most nem az egészség megőrzésére kell felkészülnünk, hanem az a kérdés, hogy lesz-e elég gáz és milyen áron, tudunk-e gyártani és milyen áron, illetve hogyan változik a vásárlói kereslet és vele a teljes üzleti környezetünk. Természetesen továbbra is van éves tervünk, de a gazdasági környezet kiszámíthatatlansága olyan mértékű, hogy folyamatos újra tervezésre és a helyzetnek megfelelően átalakított intézkedés sorozatra van szükség. Jól jellemzi ezt a helyzetet, hogy a vállalatvezetés kapcsán nem is tudok olyan területet mondani, amihez még nem kellett volna már hozzányúlnunk, miközben a piaci fejleményeket elemezve, egy percre sem lankadhat a figyelmünk.”

Fábián Ágnes szerint, számukra megnyugtató, hogy a Henkelnek nincs alapanyag-ellátási gondja. A helyzetet inkább az nehezíti, hogy miként tudják kezelni az inflációt, az árfolyam ingadozást és az ehhez kapcsolódóan növekvő beszerzési árakat. Mindezt úgy, hogy miközben mindhárom üzletágra egyformán negatív módon hat a jelenlegi helyzet, az alapanyag árak drágulása mindegyik esetében eltérő mértékű.

„Nehéz még megjósolni, hogy a jelenleg már érezhető negatív hatások hogyan fognak lecsapódni a piacon. Most még azt tapasztaljuk, hogy az év eleji lendület viszi előre a piacot. Ugyanakkor azt gondolom, hogy a nagy kérdőjelek a negyedik negyedévben és a jövő évben fognak megjelenni és számszerűsítve láthatóvá válni” – von mérleget Fábián Ágnes, aki szerint egy ilyen válásághelyzetben nagy ereje és értéke van a menedzseri tapasztalatnak. Mondván, minél tapasztaltabb egy vezető, annál kevésbé ijed meg, ami azért lényeges, mert a félelemből hozott döntések sosem vezetnek jóra. Dönteni viszont kell, miközben a menedzsment tudomány alaptétele, hogy kockázat nélkül nincs siker. A kockázatvállalási hajlandóság és krízishelyzetekben hozott jó döntések képessége pedig a tapasztalattal együtt tud fejlődni.

„Én alapvetően is a csapatmunka híve vagyok, amit – a rendszeres kommunikációval együtt –, az ilyen kiélezett helyzetekben különösen fontosnak tartok. Már csak azért is, mert ebben, az előzmények nélküli helyzetben, mindenkinek a szakértelme rendkívüli módon felértékelődik, és ha ezt a közös tudást folyamatosan megosztjuk, akkor a végén mindig olyan döntések születhetnek, amelyek meghozzák a kívánt eredményt. Mindezt az is elősegíti, hogy a Henkel, családi cégként – ahol a tulajdonos család is szerepet vállal az anyavállalat döntéshozatalában – közel másfél évszázados történelemmel és tapasztalattal rendelkezik, amihez kötődően már nem is egy háborút és gazdasági válságot is képes volt túlélni. Ez a történelmi háttér, valamint rendkívül stabil anyagi bázis a cégcsoporton belüli aktív információ és tudásmegosztással, biztos alapot teremt a nyugodt, megfontolt döntéshozatalhoz.”

Amelynek fókuszában a szervezetet, a porfóliót, a termékpalettát és az alapanyag ellátást tekintve egyaránt a hatékonyságnövelés áll. Ami a Henkelnél a szervezet és a piaci jelenlét optimalizálását jelenti. Az év elején ehhez kötődően került sor a mosó és tisztítószer, valamint a szépségápolási divízió összeolvasztására a consumer brands üzletágba. Ezzel a lépéssel is tovább erősítve a márkaértéket és a Henkel piaci versenyképességét.

Fábián Ágnes azt is kiemelten fontosnak tartja, hogy a háború és az elszabaduló infláció által okozott kihívások sem változtatnak a Henkel fenntarthatóság iránti elkötelezettségén. Mondván, a nemzetközi vállalat számára egy pillanatig nem volt az kérdés, hogy a korábbi vállalásnak megfelelően, a Henkel 2030-ig klímapozitív vállalattá válik, miközben a fenntarthatósághoz kapcsolódóan, a társadalmi felelősségvállaláshoz kötődő elkötelezettségeit is teljesíteni fogja.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink