A Volkswagen ma ül először tárgyalóasztalhoz a szakszervezetekkel, a Hannoverben tartandó ülés meglehetősen parázs hangulatúnak ígérkezik, sajtójelentések szerint a dolgozók demonstrációval is nyomást próbálnak helyezni a gyárbezárások és leépítések mellett eltökélt cégvezetéssel, amelynek köztudottak nincs B terve. Amíg annak a kidolgozására rá nem kényszerítik a konszern 684 025 alkalmazottjából a menedzsment terveihez nem asszisztáló munkások.
A tárgyalások Oliver Blume, a Volkswagen-csoport teljhatalmú vezérigazgatójának a sorsára is a hatással lesznek, a dolgozók ellenállásukkal ugyanis már több elődjét is megbuktatták. Ha így történne, akkor Blume a másik lábára állhat, ugyanis a VW-csoport vezetését 2022 szeptemberétől ellátó topmenedzser egyben a Porsche vezérigazgatója is, azaz egy fenékkel két lovat ül meg.
A Volkswagen költségcsökkentésekre kényszerül
A dolgok azonban nem csak a Volkswagen márkánál mennek rosszul, nemrég a Porsche is profitabilitási gondokról számolt be, ami a luxus sportautógyártó cég esetében ritkaság számba megy.
A széles körű költségcsökkentésekről szóló tárgyalások alaphangját a kompetenciákban történt változások is meghatározzák, a Volkswagennél ugyanis a hónap elején megszüntették a több évtizedes munkahelyi védelmet.
A 130 ezer németországi munkavállalónak új munkaszerződést kell kötnie, miután a konszern felmondta a még a 90-es évek közepe óta élő szerződését, amely a hat németországi üzemében garantálta a foglalkoztatást.Ez újabb feszültségforrást jelentett, hiszen a legendásan erős német munkavállalói érdekképviselet a megcsorbított jogkörök következtében meggyengült, igaz a nyomásgyakorló ereje az utcán megmaradt, s ezzel a jelek mai állása szerint élni is fognak.
Ugyanakkor a VW-nél még ezzel együtt is nehezebb a leépítéseket végrehajtani, mint máshol. A társaság felügyelőbizottságában a helyek felét a munkaügyi képviselők töltik be, míg a húsz százalékos részesedéssel rendelkező német Alsó-Szászország pedig gyakran a szakszervezetek oldalán áll az érzékeny döntéseknél.
Mindenesetre az IG Metall szakszervezet megfogadta, hogy felveszi a harcot a leépítési tervekkel szemben és sztrájkkal fenyegette meg Bluméékat, amivel képesek hetekre megbénítani Európa legnagyobb autógyártójának működését.
Amíg a menedzsment részéről a szóba jöhető németországi üzemek leállításának sorrendje a fő kérdés, addig a másik oldal a munkahelyek megtartásáért küzd.
Nem tárgyalunk gyárbezárásról és tömeges elbocsátásokról – tette világossá Thorsten Gröger, a szakszervezet vezető tárgyalója. Hozzátette: Ha a VW ragaszkodik a létszámcsökkentési terveihez, akkor kollégáik tízezrei kényszerítik a céget vissza a helyes útra.
Oliver Blume és társai két tűz közé kerültek, egyik oldalról a megélhetéséért küzdő dolgozói kollektíva, másikról az ellapuló profitmarzsok és a nyereség fokozásában érdekelt részvényesek tartják nyomás alatt őket.
A józan ész a Volkswagen versenyképességének javítását diktálja, Németországban túl magasak a termelési költségek, miközben az eladások csökkennek, és a kínai gyártók próbálnak benyomulni Európába, elszívva a levegőt a megújulásra és a költséghatékony működésre átállni nem képes itteni autógyártók elől.
A teljes cikk itt olvasható.
Az elektromos autók vásárlási támogatásának visszahozásával orvosolni lehet a Scholz-kormány által elkövetett hibákat Alsó-Szászország miniszterelnöke Stephan Weil szerint, aki a Volkswagen felügyelőbizottságában tulajdonosként is védi a tartomány érdekeit.
Az erről szóló cikk itt olvasható.
Fotó: dpa Picture-Alliance via AFP