Vízen, ételen, programon spórolnak a táborokban

Hírek Sz. H.
Növekszik a nyári gyerektáborokra érkező panaszok száma – publikálta a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (FEOSZ). A családok a beígért programok elmaradása vagy éppen a napi négyszeri étkezés kettőre csökkentése miatt reklamálnak, de olyan esetről is beszámoltak, ahol a kézműves foglalkozásokon csak úgy vehettek részt a gyerekek, ha vittek magukkal felszerelést, miközben erről előzetesen nem tájékoztatták őket.

Hatalmas a választék a nyári napközis táboroktól az ottalvós táborokig, a programkínálatról, a speciális tematikákról már nem is beszélve. A szülői tapasztalatok viszont ugyancsak széles skálán mozognak. A Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége szerint a legnagyobb hiányosság, amivel napi szinten találkoznak, hogy nincs meghatározva, ki lehet táboroztató, hanem jelenleg bárki, bárhol szervezhet tábort, ha maga a táborhely megfelel a feltételeknek.

Mi van a szórólap mögött?

Fontos kérdéskör, hogy valóban a beígért szolgáltatásokat nyújtja-e az adott tábor, vagy csak jól hangzó szövegekkel reklámoznak, azonban teljesítés nincs mögöttük. Előfordult olyan extrém eset, hogy az ingyenesnek hirdetett programért a helyszínen mégis fizetni kellett. Vagy hogy a táborhelyre szállító buszban játékokat, édességet árultak a gyerekeknek -sokszoros áron. A panaszok szerint megtörtént, hogy nem megfelelő számú felnőtt kísérő vett részt a gyerekekkel a programokon, az utazáson, ezzel veszélyeztetve őket. Ahogy az is, hogy a hőségben nem tudtak elegendő ivóvizet adni a táborozóknak.

Se számla, se nyugta

A panaszok nagy része arról számol be, hogy sok esetben magánszemélyek hirdetnek, akik nem adnak sem számlát, sem nyugtát a befizetett összegekről a szülőknek, így utóbb azt is nehéz bizonyítani, hogy pontosan mekkora összeget fizettek ki. Jó tudni, hogy ha valóban nem megfelelő szolgáltatást nyújtott a tábor, akkor árleszállítást vagy pénzvisszafizetést követelhetünk. Ennek alapvető feltétele, hogy tudjuk bizonyítani, mit ígértek és mennyit fizettünk ki, tehát szerződést kell kötni a táboroztatóval, amelyben a fentiek rögzítésre kerülnek, de a szórólapjuk megőrzése vagy a hirdetésüket tartalmazó weboldalt lementése is hasznos lehet.

 

Hiányzó törvényi szabályozás

Túl sok segítséget sajnos nem kapnak a felháborodott szülők. A bejelentésekből kiderül, hogy akik megkerestek több szervet, hatóságot, nem jutottak sokkal előbbre. Az egyik esetben a NAV indított ugyan eljárást, de ez önmagában a problémát nem oldja meg. Összességében a gyermektáboroztatás helyzete még mindig nem megnyugtató Magyarországon a FEOSZ szerint, mert nincs egységes rendszer és törvényi szabályozás arról, milyen feltételeknek kell megfelelnie egy táboroztatónak. Az ügy érdekében megkeresik a fogyasztóvédelemért felelős Igazságügyi Minisztériumot is, hogy felhívják a figyelmet a jogszabályalkotás szükségességére. Néhány évvel ezelőtt már kezdeményezték a gyerekek nyári táboroztatása érdekében minimum a bejelentési kötelezettség előírását, akkor azt a választ kapták, hogy nincs szükség változtatásokra.

Ezek is érdekelhetnek

További híreink