A két éve kezdődött pandémia és a megfékezésére hozott intézkedések korábban nem tapasztalt kínálati válságba sodorták a globális ellátási láncokba rendeződött autóipart. Ennek eredményeképp „elfogytak” a személygépkocsik a piacról, a jelentősen megdrágult új autókra akár másfél évet is várni kell, a használtautók ára pedig az égbe szökött. Idén az eleve nem kedvező helyzetet még az orosz-ukrán háború is tovább súlyosbította, megnehezítve az alap- és nyersanyagok elérhetőségét az autóipar számára. A bizonytalan piaci környezetben a Capitol Consulting Group Kft. egy adatalapú, makrogazdasági hátteret bemutató, elsősorban európai és magyar autóipari fókuszú elemzést készített.
A kezdetek
A 2020-ban kitört vírusjárvány azonnali pánikot eredményezett az autóiparban: az autógyárak a keresletcsökkenéstől tartva szigorú óvatossággal terveztek. A szociális távolságtartás és a távmunka a pénzbőséggel párosulva azonban épp a vártnál ellenkezőleg hatott: a járművásárlási igény jelentősen nőtt, ám a lezárások miatt szétforgácsolódott ellátási láncok és a a ritkább fémek bányászatának akadozása az autóipart mély kínálati válságba sodorta. Az új autók készlethiánya jelentős áremelkedésekhez vezetett, így sok fogyasztó a használtautó-piacon keresett magának gépkocsit. Ennek hatására az árak minden szegmensben elszabadultak.
A második csapás
Az oltási kampányok nyomán enyhülő lezárások lehetővé tették 2021-ben a helyreállás lassú megindulását, amit aztán a kialakuló háborús helyzet és a válaszként adott gazdasági szankciók megakasztottak. Az Európai Unió függésének mértéke Oroszországtól az energiahordozók (és nyersanyagok) terén jelentős szerepet játszott a megugró inflációs rátákban. Az orosz és ukrán beszállítók nehézségei miatt több európai autógyár is kénytelen volt csökkenteni a termelését.
Itt a mélypont
A CCG a rendelkezésre álló historikus adatokra és prognózisokra alapozva saját ökonometriai modellt készített az európai piacra, amelynek segítségével előrejelzést nyújt az autóipari kereslet és kínálat jövőjével kapcsolatban. A modell szerint a kínálati hiány még a 2022-es évben eléri a mélypontját, ezt követően pedig lassú helyreállás indul el, a háború elhúzódásához fokozatosan alkalmazkodva. Az iparági új alternatívák és fejlesztések a kutatócég becslése szerint 2026 végére teszik lehetővé a kínálat és a kereslet autópiaci egyensúlyának helyreállását Európában. A szuperciklus elméletből kiindulva a válságos időszakok váltakozása, illetve a technológiai újítások és az ellátási láncok átszervezései ekkorra engedik tervezni az enyhülést. A CCG ökonometriai modellje azt mutatja, hogy nincs messze a kilábalás, ám az addig tartó időszak számos kihívást tartogat az autóipar számára.
A teljes tanulmány itt olvasható.
Kép: Europress/AFP/Dudar SZILARD