Az elektronikus kereskedelem lendületes felfutása a visszaéléseket is egyre kifizetődőbbé teszi. A fogyasztóvédelem folyamatos ellenőrzésekkel, próbavásárlásokkal, a jogsértés miatt elmarasztalt vállalkozások és oldalak listájának közzétételével veszi fel a kesztyűt a nyerészkedőkkel szemben.
A csodát ígérő termékeket kínáló honlapokat jellemzően a szürke zónában mozgó, fiktív cégek működtetik.
A megrendeléshez gyakran elég csak nevet és telefonszámot megadni. A további részletek pontosítása érdekében felhívják a vevőt. A termék ezután hamar, pár napon belül megérkezik. Ahhoz sem kell sokkal több idő, hogy a szer hatástalanságára fény derüljön, de ekkor már késő. A vállalkozást lehetetlen felkutatni, ha van visszaküldési cím, az sokszor külföldi. Így probléma esetén a postázás drágább lehet a termék eladási áránál. De a Kapcsolat menüpontban többnyire csak e-mail-cím vagy kitölthető űrlap lelhető fel, az üzenetekre pedig hiába várunk választ.
Keszthelyi Nikoletta fogyasztóvédelemért felelős helyettes államtitkár kiemelte: „A fogyasztóvédelmi hatóság az idén mintegy félszáz hatósági eljárást indított a csodát ígérő termékeket értékesítő honlapokkal szemben. Az Innovációs és Technológiai Minisztérium Internet Laboratóriumának ellenőrzései alapján
eddig közel egymillió forint bírságot szabtak ki a megtévesztő és agresszív kereskedelmi gyakorlatot folytató webáruházakra.”
Az online vásárlás lehetséges veszélyforrásait, a javasolt elővigyázatossági intézkedéseket e-kereskedelmi kisokos összegzi. Megrendelés előtt érdemes megnézni a jogsértő webáruházak adatbázisát, amelyben külön kereshetők a csodát ígérő oldalak és termékek. A felületen jelenleg több mint ötszáz honlappal szemben hozott hatósági döntés érhető el, ezzel is fokozva az internetes vásárlások biztonságát.
(A borítókép illusztráció Fotó: Shutterstock)