A koronavírus-járvány következtében a divatipar is átalakult, főképp az ellátási láncokat tekintve, a világmárkák képviselői rájöttek ugyanis, hogy a gyártást, különösen Ázsiából, érdemes visszahozni Európába. Ez Magyarország szempontjából fontos hír, hiszen a jó földrajzi elhelyezkedésünknek, a divatipari múltunknak és a kiváló szakembereinknek köszönhetően így egy komoly versenyelőnyhöz juthatunk – mondta a budapesti divathetet beharangozó sajtótájékoztató után a VG-nek Magyar Divat és Design Ügynökség vezérigazgatója, aki megjegyezte: kevesen tudják ugyan, pedig már jelenleg is számos luxusmárka gyárt hazánkban. Azt mondhatom tehát, hogy rendelkezésre áll mind a know-how, mind a technikai háttér Magyarországon a teljes iparág kiszolgálására, ami komoly versenyelőnyt és a kreatív ipart tekintve kitörési pontot jelenthet – fogalmazott Jakab Zsófia.
Az augusztus 29. és szeptember 4. között immár tizedik alkalommal megrendezendő Budapest Central European Fashion Week nemcsak az országimázst erősíti, hanem a divatipari vállalkozások piacszerzését is segíti a rendezők szándékai szerint. A budapesti divathetet az eddigi eredményei alapján Közép-Európa központi divateseményeként tartják számon. Az eddigi kilenc divathét során közel kétszáz divatbemutatót rendezett a Magyar Divat & Design Ügynökség, s ezeken keresztül 130 magyar és régiós divattervezőnek volt lehetősége a bemutatkozásra. A mostani rendezvény hétvégi napjain több mint harminc márka legújabb tavaszi–nyári kollekciói ismerhetők meg a Szépművészeti Múzeumban, hétköznap pedig harminc kiegészítő program várja majd az érdeklődőket.
A divatügynökség célja, hogy a budapesti divathéten összefogja a környező országok tervezőit. Így elég csak a magyar fővárosba eljönniük azoknak a nemzetközi szakembereknek, akik fiatal tehetségeket keresnek, hiszen mi egy helyen kínáljuk őket nekik – mondta Jakab Zsófia, aki hangsúlyozta: már most is ott vagyunk a divattérképen, köszönhetően például a Nanushka sikereinek vagy a milánói divathéten való folyamatos jelenlétnek, de a cél, hogy Budapest a régió divatfővárosává váljon.
A budapesti rendezvény időzítésével kapcsolatban hozzátette: tudatosan rendezik a nagy nemzetközi divathetek előtt a magyarországit, hiszen így erőteljesebb gazdasági hatás érhető el. A viszonteladók ugyanis, akik ilyenkor kezdik megvásárolni a következő szezon kollekcióit, a szezon elején még nagyobb pénzügyi forrással rendelkeznek. Bár ruhadarabok csak fél év múlva kerülnek a boltokba, maga a gyártás és a szakmai értékesítés most történik. A sajtótájékoztatón Forintos-Szűcs Anita, az ügynökség általános vezérigazgató-helyettese arról is beszámolt, hogy a jövő heti divathét a háborús helyzetre tekintettel kiemelt figyelmet fordít az ukrán divattervezőkre, így hét ukrán márka is bemutatkozik majd divatbemutatóval. Emellett a divathét jegybevételének teljes összegét az Ökumenikus Segélyszervezetnek ajánlják fel, amely a befolyó pénzt az ukránokat segítő programjára fordítja.
Fotó: Figyelő