Van-e ingyenes ételfutár?

Hírek Hőnyi Gyula
Új szolgáltatást vezet be a Wolt ételfutár cég. Fix havi díjért havonta és naponta korlátlan mennyiségben szállítanak ki ingyenesen a megrendelőknek. De a kosárértéket szigorúan veszik.

Wolt+ néven fix havi díjas (1490 Forint) szolgáltatást vezet be a Wolt “utolsó kilométeres” futárt cég. Ezért az összegért az előfizető korlátlan és ingyenes házhozszállítást kaphat a rendelést felvevő étterem, vagy kiskereskedelmi egységtől számított négy kilométeres sugarú körben, egyelőre Budapesten – írta meg a vg.hu. A cég ételkészítő és kiskereskedelmi partnereinek termékére vonatkozik a szolgáltatás és csak akkor, ha életnél és kiskereskedelmi terméknél minimum 3000 forintért rendel a felhasználó, az élelmiszer termékeknél pedig 5000 forintért. Ha a Wolt+ felhasználó megrendelése nem éri el az említett limiteket, akkor a rendszer jelez neki, hogy rendeljen még valamit, ám ha nem teszi, akkor is ki kell fizetnie a minimum értéket. (Az étterem vagy kereskedelmi egység a kosárérték alapján fizet jutalékot a Woltnak, a limiteket win-win alapon állapították meg, így jól jár a szolgáltató, a futár és az étterem, meg persze a megrendelő is. Ennél alacsonyabb limiteknél nem érné meg a havi fix díjas szolgáltatás.)

Piaci rezonancia

A kerékpáros, vagy kismotoros ételkiszállítás a pandémia alatt alapszolgáltatásnak számított, sok étterem ezen szolgáltatás „felfejlődésének” köszönheti az életben maradását. Mostanra azonban tisztulni látszik a piaci kép, a főként taxiszolgáltatással foglalkozó Bolt például a napokban jelentette be, hogy kiszáll ebből a szegmensből. A legnagyobbak, mint például a Wolt pedig 2022-ben a hagyományos ételfutár platformról egy sokkal tágabb, az online kereskedelem legnagyobb részét lefedő futárcéggé nőtte ki magát. Ma már a kiskereskedelem számára is tud olyan megoldásokat kínálni, amely rentábilissá teszi az egyébként nem a profittermelő képességéről híres napi fogyasztási cikk kiszállítást. Ennek megfelelően a Wolt erőteljesen ráfeküdt erre a piacra (is). A nagy konkurencia a NetPincér tavaly szeptemberben változtatott nevet Foodpandára, mert a tulajdonos Delivery Hero-csoport egységesíteni kívánta európai érdekeltségeinek nevét. Ez nagyjából egybeesett azzal, hogy a finn alapítású Woltot (anyavállalati szinten) 7 milliárd euróért az amerikai DoorDash vásárolta fel és erőteljes fejlesztésekbe kezdett a meglevő piacokon.

Munkaerő szivattyú

A járvány alatt leálló gazdaság miatt sokan kényszerültek olyan munkakörbe, amely képes volt jövedelmet termelni számukra. A futárszolgáltatás az a terület volt, amely korlátlanul szívta fel a munkahelyét kényszerűségből elhagyó embereket, ennek megfelelően a futárhálózat jelentősen felduzzadt. Olyan jelentősen, hogy miattuk bizonyos területeken munkaerőhiány keletkezett. Mára az ételfutár-romantika kissé alább hagyott, sokan a hagyományos eladást preferálják az online helyett, ugyanakkor továbbra is jó megélhetési lehetőséget biztosít a kiszállítás sokak számára – vélhetően nem a városi lét egyik alapköve marad. Nagy kérdés persze hogyan alakul ez a munkaszektor, ugyanis egyre többet hallani arról, hogy az unióban egységesíteni akarjáki az úgynevezett freelancer (az egyéni vállalkozókon alapuló, önálló) futárrendszereket, meddig minősülnek vállalkozóknak és mikortól munkavállalóknak. A vállalkozók jellemzően egyetlen cégnek dolgoznak, egyetlen cégtől vesznek fel megrendeléseket, cserébe viszont nem illeti meg őket ugyanazon munkavállaló szociális védőháló, mint a munkaadó cég bejelentett kollégáit, saját maguknak kell mindenről gondoskodniuk, amely egészen más fényben tünteti fel az elérhető kereseti lehetőségeket. Hosszabb távon tehát változhat a piac, így nem csak és kizárólag marketing fogás egységes havidíjas szolgáltatásokra (átalány) terelni a felhasználókat, hiszen ezzel fixálható a bevétel, így könnyebben át lehet térni (hosszabb távon) a teljesítmény alapú jutalékrendszerről (amit a futár kap) jövedelem „szerű” elszámolásra.

Jutalékok

Az a piacon sem titok, hogy az utolsó kilométeres kiszállítások, legyen az étel, műszaki cikk, vagy napi fogyasztási cikk, igénylik a legbonyolultabb logisztikai rendszereket és ebből fakadóan egyben a legdrágábbak. Emiatt ma már ingyenes kiszállítás nincs, valaki mindig fizet érte, vagy a megrendelő, vagy a futárcég, vagy a terméket eladó/előállító kereskedő, vendéglátós. Minél nagyobb értékű egy termék, annál biztosabban lehet elbújtatni benne a kiszállítás költségét, ám vannak határok, ami alatt ezt nem lehet a termék vételi (értsd kiskereskedelmi) árába elbújtatni. Ilyen esetekben jelenik meg a szállítási költség, amely nem minden esetben fedezi a futár és a megrendelő platform működtetőjének a valódi költségét (ráfordított munka, üzemanyag, amortizáció, fejlesztés, számítástechnikai háttér, support), így a házhoz szállított termék értékének egy része jutalék, amelyen egyrészt osztozik maga a futár és a futárszolgáltató. A jutalékokat rendszerint a termékek kézbesítésének pillanatában osztja szét maga a szolgáltató társaság, addig nem is nyúl a megrendelő által utalt összeghez, amíg nem teljesül a megrendelés.

Átalakulóban

Annak ellenére, hogy az utolsó kilométeres kiszállítás költséges, itthon hatalmas a konkurencia. Nincs egyetlen ország sem, ahol például az automata csomagpontok területén ennyi versenytárs lenne és nincs egyetlen olyan európai város, ahol az ételkészítők ilyen nagy arányban rendelkeznének saját kiszállítási kapacitásokkal. A verseny miatt az úgynevezett piaci specializáció önmagában már nem hoz a ráfordításhoz képest rentábilis megtérülési mutatókat, így a szolgáltatók egyre nagyobb és nagyobb területbe igyekeznek belefolyni. Idén például a Wolt az ételkiszállítási platformból teljes körű futárszolgáltatóvá vált, valódi kiskereskedelmi platformot hozott létre. A rendszerében érdekes módon már a nagy kereskedelmi láncok is megjelentek, annak ellenére, hogy mindegyiknek van saját házhoz szállítási üzletága. Ugyanakkor az említett kiszállítási cégek platformjai annyira frekventáltak, hogy megéri ott is jelen lenni (omnichanel hatás). Csak egy példa: eddig is voltak ingyenes kiszállítási hetek a Woltnál és persze a konkurenciától sem áll távol hasonló szolgáltatás, ezekre nagyon sokan jelentkeztek. Az ingyenes házhoz szállítási heteken egy-egy étterem saját magához képest 2-3 szoros volument képes generálni. Vagyis ezeknek a szolgáltatásoknak szemmel láthatóan nagy a relevanciája és elősegíti az egyes platformok gyors fejlődését.

A Wolt 23 országban van jelen, itthon 200-250 fős a társaság, globálisan 6 ezer munkavállalónak adnak munkát freelancer megoldással. Itthon 30 városban vannak jelen és további 10-20 városban működő központ nyitása várható (azért nagy a szórás, mert a kisebb, 60 ezer fősnél kevesebb lakosú városokban csak tesztidőszak zajlik).

Ezek is érdekelhetnek

További híreink