A napokban hivatalos látogatásra Európába érkezik Van Ventao kínai kereskedelmi miniszter, hogy az Európai Unió által a kínai elektromos járművek importjára kivetett büntetővámok ügyében egyezségre jusson tárgyaló partnereivel. A minisztérium csütörtöki sajtótájékoztatóján bejelentett vizit pontos időzítését és a felkeresendő országok nevét nem közölték, csak egy fix pontot jelöltek meg: Van Ventao szeptember 19-én Brüsszelben tárgyalóasztalhoz ül Valdis Dombrovskisszal, az EU ügyvezető alelnökével, egyben jelenlegi Európai Bizottság kereskedelmi biztosával.
Mint ismert, az Európai Bizottság Ursula von der Leyen elnök kezdeményezésére hivatalosan 2023. október 4-én indított szubvencióellenes vizsgálatot a kínai elektromos járművek behozatalával kapcsolatban, azt feltételezve, hogy a szektor kínai szereplői versenytorzító állami támogatások révén tudják alacsonyan tartani az áraikat, s ezzel uniós riválisaikat kiszoríthatják saját piacukról.
Az EU tart a kínai retorziótól
Kínaiak mindent tagadtak. A vizsgálat azonban feltárta a stikliket, s előzetes megállapításai alapján a bizottság június 12-én bejelentette, hogy július 4-ei hatállyal ideiglenes büntetővámokat vet ki a kínai villanyautó-importra. A szokásos 10 százalékos vámra rakódó, a gyártóknak a vizsgálat során tapasztalt együttműködési készségének függvényében sávosan meghatározott büntetővámok a életbe is léptek.
Azóta a nagy európai autógyártó országok képviseletében Robert Habeck német alkancellár, Giorgia Meloni olasz és Pedro Sánchez spanyol miniszterelnök is Kínába utazott, hogy megnyugtató, kompromisszumos megoldást találjanak a témában, ugyanis Kína rögtön jelezte, hogy arányos retorziót alkalmaz és egyes unióból származó termékek esetében extravámot vet ki.
Abban minden fél egyetértett, hogy a kereskedelmi háborúnak még az előszelét is ki kell fogni a vitorlából, mert az mindkét oldalon érdekeket sért.
Mindenesetre az idő sürget, nem sok ideje maradt a hamarosan felálló új Európai Bizottságnak ahhoz, hogy a kínai elektromos autókra kirótt büntetővámok véglegesítéséről döntsön. Ezt a lépést Brüsszelnek a menetrend szerint november elején meg kellene hoznia, persze halasztást mindig lehet alkalmazni az ilyen kényes gazdaságpolitikai ügyekben.
Minden szinten büntetnek
Az Európai Bizottság apró gesztusokat tett; igaz, csak minimális mértékben, de több lépcsőben is csökkentette a büntetővámtételeket, így jelen állás szerint
- a Tesla 9 százalékos,
- a BYD 17 százalékos,
- a Geely 19,3 százalékos,
- az „egyéb együttműködő gyártók” 21,3 százalékos,
- a SAIC és a „nem együttműködő gyártók” 36,3 százalékos
büntetővám megfizetésére kötelezett. Az egyeztetések, háttértárgyalások jelenleg is folynak, a legutóbbi fejlemény, hogy a sanghaji Gigafactoryban gyártott Tesla Model 3-asok vámtételét 9 százalékról hamarosan „valamivel” 8 százalék alá nyomják.
A teljes cikk itt olvasható.