Válságban a Netflix-modell

Hírek figyelő.hu
Az előfizetők számának a bővülése elmaradt a várttól, a költségek viszont egyre növekednek – zuhanórepülésben a Netflix árfolyama.

A legnagyobb streamingszolgáltatóval kapcsolatos narratíva mindig is drámai, végletes volt. Az egyik szerint a Netflix a kezdetektől a piac előtt járt, és az online szórakoztatóipar legyőzhetetlen titánjává vált az évek folyamán.

A másik szélsőséges álláspont pedig az, hogy kártyavár az egész, a cég üzleti modellje fenntarthatatlan, és összeomlása egész Hollywoodot magával fogja rántani.

Az elmúlt hónapokban a befektetők ez utóbbi szcenárióra szavaztak. Az árfolyam megfeleződött, a kapitalizáció 150 milliárd dollárral zuhant. A tavaly októberi csúcson a Netflix papírjai az egy részvényre jutó árbevétel több mint tízszeresén forogtak, magasan a versenytársak átlaga felett. Mára ez öt-hatszoros különbségre csökkent. A streamingiparba beszálló hollywoodi versenytársaknak – ilyen például a Disney vagy a Warner – elvben örülniük kellene a konkurencia vesszőfutásának. Valójában azonban inkább idegesek, hiszen maguk is a Netflix üzleti modelljét követik, amely nem egy bejáratott út, a tesztelés még zajlik.

A streaming elődje, a kábeltévé drága, rugalmatlan és kényelmetlen volt a felhasználók számára, ugyanakkor bőséges nyereséget hozott a filmstúdióknak.

John Cho and Steve Aoki attend Netflix's "Cowboy Bebop" Premiere at Goya Studios on November 11, 2021 in Los Angeles, California. (Photo by Phillip Faraone/Getty Images for Netflix)

Japán import: Csillagközi fejvadászok a Netflix-en. A Cowboy bebop egy 2021-es amerikai sci-fi streaming televíziós sorozat, melynek eredeti verziója megegyezik egy 1998-as azonos nevű japán szériával. (Fotó: Phillip Faraone / Getty Images for Netflix)

A Netflix gyökeresen szakított ezzel, és hihetetlen növekedési pályát futott be. Az elmúlt időszakban viszont sorra jöttek a hírek arról, hogy az előfizetők száma nem felel meg a befektetői várakozásoknak. A modell pedig pont erre épül, hiszen száz új sorozatot sokkal inkább megéri kétszázmillió fogyasztónak eladni, mint mondjuk százmilliónak. Vagyis ahogy erősödik az előfizetői bázis, úgy stabilizálódik a költségszint. Ráadásul ahogy nő a vállalat piaci súlya, úgy emelheti az árait is.

A gyakorlatban azonban ez sokkal bonyolultabb.

Minél olcsóbban kezdték el etetni a tévénézőket, annál éhesebbek lettek.

Számos példa van arra, hogy egy-egy népszerű sorozatot egy ingyenes kipróbálás alkalmával tekintenek meg, majd egyszerűen leiratkoznak. Ebből pedig nem lesz bevétel.

A teljes cikk a Figyelő legfrissebb számában olvasható.

(Borítókép: Sandra Bullock a Netflix egyik bemutatóján. Minél olcsóbban etetik a nézőket, annál éhesebbek lesznek. (Alberto E. Rodriguez/Getty Images)

Ezek is érdekelhetnek

További híreink