Vaddal ütközve a felelősség nem egyértelmű

Hírek Sz. H.
Egy év alatt 17 százalékkal nőtt az elütött nagyvadak száma. Sokszor kérdéses, ki állja a kárköltséget.

Az elmúlt hetekben ismét megnőtt a vadbalesetekről beszámoló hírek száma, ami nyilván összefüggésben áll az állatok párzási időszakban megváltozó viselkedésével.

A balesetek 2021-es megugró értéke (7500 nagyvadat ütöttek el, ami 17 százalékkal haladja meg az egy évvel korábban regisztrált 6400-as értéket) ugyan részben magyarázható azzal, hogy 2020-ban a covid-járvány miatt bevezetett lezárások okán az év egy részében kevesebb autó közlekedett, ám a járműpark folyamatos bővülése miatt hosszú évek óta trendszerűen nő a vadbelesetek száma. A nagyvadak közül a legtöbb esetben őzzel ütköznek (2021-ben több mint 5800 ilyen esetet rögzítettek), de jelentős azon események száma is, amikor szarvast (közel 1200), illetve vaddisznót ütöttek el (430 eset). További 10 ezer feletti balesetet regisztráltak apróvaddal (nyúl, fácán, fogoly).

 

Kinek a hibája?

A vaddal való ütközés olyan közlekedési balesetnek számít, amelynek felelőse gyakran nem állapítható meg egyértelműen. Az autó vezetőjének felelősségét legtöbbször akkor állapítják meg, ha a sebességet nem az útviszonyoknak megfelelően választotta meg. Ezt különösen olyan útszakaszokon vizsgálják szigorúan, ahol a vadveszélyre útjelző tábla is figyelmeztet. A vadásztársaságok akkor felelősek, ha elmulasztották a figyelmeztető táblák alkalmazását, illetve bizonyítható, hogy a vadak aktív mozgását valamilyen tevékenységgel ők idézték elő (például a közelben tartottak vadászatot).

 

Ki fizet?

Sok esetben azonban nincsen egyértelmű felelőse a vadbalesetnek, és ilyenkor az autósnak magának kell viselnie a gépjárműkárokat – mutat rá Papp Lajos, a Független Biztosítási Alkuszok Magyarországi Szövetsége Gépjárműszekciójának elnöke. – Mivel az ilyen károk átlagos értéke is eléri már a milliós szintet, kiemelt szerep jut a megfelelő biztosítási fedezetnek. Ez olyan casco-szerződés lehet, amely kiterjed a töréskárra, ezen kívül több biztosítónál is köthető a kötelező biztosítás mellé kiegészítő vadkárbiztosítás. Maga a kötelező biztosítás nem nyújt védelmet a saját kárra, mivel az baleset okozásakor csupán az érintett vétlen károsultaknak térít.”

Sajnos ma Magyarországon a gépjárműveknek csupán ötöde rendelkezik casco-védelemmel. Az MNB adatai szerint 2022 második negyedévében 1 029 000 gépjárműnek volt ilyen biztosítása, miközben a KSH adatai szerint közúti forgalomban mintegy 5 millió gépjármű vesz részt. Tovább rontja a helyzetet, hogy ezeknek a casco-biztosításoknak egy része csupán részkockázatokra (például lopáskárra) terjed ki, vagyis vadütközés esetén az ilyen biztosítások nem térítenek.

Fotó: Puzzlepix/Shutterstock

Ezek is érdekelhetnek

További híreink