Ukrán gabona fogadására is kész a fényeslitkei terminál

Hírek Dombi Margit
Az Ukrajnában rekedt gabona továbbításában is szerepet kíván vállalni a vasúti átrakót és kamionterminált is magában foglaló East-West Gate (EWG). A fényeslitkei terminálon keresztül öt nagy európai terminál lesz elérhető, miután az Európa legnagyobb kamionterminál üzemeltetőjének számító EUROGATE és az EWG megállapodásnak köszönhetően az EWG-t bekapcsolják az európai vasúti logisztikai rendszerbe.

Az EUROGATE Rail Hungary Hamburg, Duisburg, München, Bécs, Budapest és Arad, valamint a fényeslitkei EWG terminál között kínál közvetlen kapcsolatot vasúti áruszállításra, ezen felül az ERH ügyfelei igénybe vehetik az EWG átrakodási és tárolási szolgáltatásait. A megállapodás a vasúti logisztikai együttműködés mellett technológiai tudástranszferre is kiterjed. A legmodernebb technológiával épült EWG beruházója megosztja működési tapasztalatai az EUROGATE-tel az 5G-magánhálózatról, a távoli daru működtetésről, a virtuális szimulációról és más modern logisztikai fejlesztésekről – áll az EWG közleményében.

A fényeslitkei East-West Gate terminálon már végső fázisban van a hatósági engedélyezést megelőzően a technológiai berendezések próbaüzeme. A terminálon minden a terveknek megfelelően működik: 5G-kapcsolaton keresztül, távolról, egy ultramodern operátori teremből irányítják az óriás darukat, valamint a vasúti és közúti beléptetőkapukat. A 3D-s digitális ikerterminál valós időben nyomon követi a terminálon zajló folyamatok, és jelez, ha rendellenességet tapasztal. A terminál várhatóan júniusban nyílik meg a szükséges vasúthatósági engedélyezést követően.

Az együttműködési megállapodást Christopher Beplat, az ERH anyavállalata, az EUROGATE Intermodal GmbH ügyvezető igazgatója és Tálosi János írta alá. Az East-West Intermodális Logisztikai Zrt. vezérigazgatója már tavaly november úgy nyilatkozott a Figyelőnek, hogy a tengeri szállítmányozás folyamatos drágulása miatt egyre inkább felértékelődik a 25-30 napos időmegtakarítást jelentő vasúti szállítás. Ez az előny a Fekete-tengert érintő szállítmányozási útvonalak vonatkozásában jelenősen tovább nőtt, hiszen, ezek az útvonalak gyakorlatilag ellehetetlenültek, reális – bár ahhoz képest még mundig szűkös keresztmetszetű – alternatívaként a vasúti szállítmányozás jelentkezik.

Mivel az ukrán és az európai vasúti nyomtáv eltér egymástól, a vasúti szállítmányozás csak átrakókon keresztül megoldható. Jelenleg két jelentősebb kapacitású létesítmény működik a kelti határokon: a fehérorosz breszti, és a lengyel malaszewiczei. Az átrakható mennyiséget érdemben növelheti a fényeslitkei terminál belépése, bár felméréseik szerint a piacnak évi hárommillió TEU /egy TEU egy húszlábas konténernek felel meg/ áru átrakására van igénye, a három terminál kapacitása pedig az EWG indulását követően sem haladja majd meg az évi egymillió TEU-t addig, amíg a fényeslitkei terminált a magyar vasúti pálya kapacitása miatt nem lehet csúcsra járatni.

Szűk keresztmetszetek

A magyar vasúti kapacitások szűkös voltát a Magyar Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége /MLSZKSZ/ is kifogásolja. Figyelőhöz eljuttatott közleményében az MLSZKSZ kifejti: a magyar vasút kulcsszerepet játszhat az ukrán export termékek világpiacra juttatásában, valamint az Ukrajnába irányuló humanitárius és gazdasági szállításokban, ami Magyarország és a logisztikai ágazat számára évi sokmilliárd forintos bevételt jelentene a következő években. Álláspontjuk szerint akár évi 5 millió tonna gabona és egyéb, nagy mennyiségű áru is áthaladhatna Magyarországon. Ehhez a határ mentén – Záhonyban és Fényeslitkén – már most jelentős átrakási kapacitás áll rendelkezésre, amit azonban a vasúti pálya állapota miatt jelenleg nagyon korlátozottan lehet kihasználni. Éppen ezért, hazai és EU- forrásokat mozgósítva sürgősen fejleszteni kell a határ menti vasúti infrastruktúrát, és meg kell nyitni a Záhony–Csap határátkelőt a teherforgalom előtt.

A vasúti szállítási kapacitások bővítésére szólított fel az Európai Bizottság is, ám a gabonaszállításra alkalmas vasúti teherkocsik számának bővítése azonban, nem egyszerű feladat, bár az ebben érintett Rail Cargo Hungária illetve, anyavállalata a Rail Cargo Group komoly erőfeszítéseket tesz a kapacitások bővítése érdekében. A novekedes.hu közlése szerint áprilisban megháromszorozódott az Ukrajnából Magyarországra érkező gabonamennyiség, a Rail Cargo Logistic – Hungária május közepéig 41 ezer tonnát továbbított, június végéig pedig, mintegy 85 ezer tonna igényt jeleztek a potenciális megrendelők, miközben az Ukrajnában rekedt gabona mennyisége eléri a 20 millió tonnát. Kovács Imre vezérigazgató portál által idézett szavai szerint a megnövekedett igényt más országokból bérelt vasúti kocsikkal igyekeznek kielégíteni. Álláspontja szerint új kocsik gyártása jelen helyzetben nem jó ötlet, mert azok előállítása minimum 1-1,5 évet vesz igénybe, és bizonytalan, hogy a most felgyülemlett áru elszállítását szükség lesz-e rájuk.

A magyar kormányon nem múlik

Emlékezetes, Havasi Bertalan június utolsó dekádjában közölte az MTI-vel, Orbán Viktor miniszterelnök a Volodimir Zelenszkij által kezdeményezett telefonos tárgyalás során amellett, hogy Ukrajna támogatásáról biztosította az ukrán elnököt országa Európai Uniós tagjelölti státuszának megadását illetően, azt is közölte, hogy Magyarország készen áll a további energiaügyi együttműködésre, illetve az ukrán gabona vasúti fuvarozására is.

Szijjártó Péter külgazdasági és külügyminiszter pedig, úgy a külügyminiszterek luxemburgi találkozóján ajánlotta fel, hogy Magyarország a területén keresztül exportálja Ukrajna a gabonáját. A vg.hu június 20-i beszámolója szerint Szijjártó Péter szerint ameddig nem születik meg a béke a harcban álló felek között, addig is biztosítani kell, hogy a világ legjelentősebbnek számító élelmiszer exportőrei a világpiacra vihessék az árujukat:

Felajánlottuk, hogy átengedjük Magyarország területén a terményeket, továbbá megkönnyítjük a világ különböző részeire tartó élelmiszer-szállítmányok áthaladását Ukrajnából, elsősorban Észak-Afrikába vagy a Közel-Keletre. Magyarországról gyors a vasúti hozzáférés a délkelet-európai kikötőkhöz. Magyarország az ukrán gabona szállítására is felajánlott szállítási kapacitásokat.

Szijjártó Péter a Reuters szerint hozzáfűzte, a keleti határon két logisztikai csomópontot is telepíthetnének a zsúfoltság enyhítésére.

Mindenki a megoldást keresi

Törökország a Fekete-tengeri kikötők aknátlanításával, az USA a lengyel-ukrán határon árnyúló silók építésével, Oroszország a fehérorosz logisztikai képességek kiaknázásával, Magyarország pedig, a fényeslitkei vasúti átrakó rendszerbe állításával gyorsítaná az Ukrajnában rekedt több tízmillió tonna gabona kiszállítását. (Az agrofórum.hu török elnökségi forrásokra hivatkozva június 22-én azt közölte, Ankara katonai küldöttsége Oroszországba utazik, hogy megvitassák egy lehetséges biztonságos tengeri folyosó kialakítását a Fekete-tengeren az ukrán gabona export számára.)

Hiányzik az ukrán gabona a világpiacról

Ukrajna általában a világ legnagyobb gabona- és olajosmag-termesztője, de exportja jelentősen visszaesett Oroszország február 24-i inváziója óta. Az ukrán fekete-tengeri kikötők orosz blokádja miatt Kijev közúton, folyami úton és vasúton próbál exportálni. A kijevi mezőgazdasági minisztérium adatai szerint az ukrán gabonaexport 55,5 százalékkal csökkent 2021 azonos időszakához képest június első 20 napjában. Az adatok szerint a mennyiség 689 000 tonna kukoricát, 63 000 tonna búzát és 21 000 tonna árpát tartalmazott.

Az ukrán gabona hiánya számos országot érint meglehetősen kedvezőtlenül. A Geonomus Gazdaságkutató Alapítvány adatai szerint a kelet-európai gabonák Törökország 80, Fehéroroszországnak pedig 72 százalékos a kitettsége, míg Kazahsztánban 99, Egyiptomban pedig, 54 százalék ez az arány. Libanon helyzete kifejezetten rossz, itt ugyanis amellett, hogy jelentős az ukrán gabonatermékek aránya, a két évvel ezelőtti Beirut-i robbanásban megsemmisültek a gabonaraktárak.

Emellett Líbia, Jemen, Banglades, Indonézia, Pakisztán, Algéria, Nigéria, Szudán és Madagaszkár is gabona fogyasztásának nagy részét ukrán és orosz importból fedezi. Ezen szubszaharai, közel-keleti és ázsiai országokban már most magas az éhezők aránya, a konfliktus pedig tovább csökkenti az élelmiszerbiztonságot. /E meglehetősen borús képet némiképp árnyalja, hogy Oroszországban Vlagyimir Putyin elnök májusi közlése szerint rekordtermés várható, az összgabona mennyisége eléri a 130 millió, a búzáé pedig, a 86 millió tonnát, miközben az ország ellátottsági mutatója 150 százalék körül alakul./

Az aratás megindulása némi csökkenés hozott a határidős gabonatőzsdéken, ám a számos tényező mutat abba az irányba, hogy az árak tartósan magasak maradnak. A tavalyi év hasonló időszakához képest mintegy száz százalékos áremelkedés soktényezős – az energiaárak emelkedése, a tengeri szállítás drágulása mellett komoly súllyal esik latba az ukrán kikötők elaknásítása miatt beragadt több tízmillió tonna áru kiesése is. Június 22-én Európában a malmi búza 372,5 euróba, a kukorica 326 euróba, a repce 719,75 euróba, a takarmánybúza pedig 277,85 angol fontba került tonnánként a következő határidőre. /Magyarországon a promt árak is jól mutatják a drámai helyzetet, míg tavaly 62 ezer forintot kértek egy tonna búzáért, addig ez az ár idén júniusban meghaladta a 125 ezer forintot. Mindez a Hajdú Gabona Zrt. Vezérigazgatója, Lakatos Zoltán szerint 30 százalékos lisztáremelést tesz szükségessé a malmoknál./

Borítókép: PuzzlePix/Shutterstock

Ezek is érdekelhetnek

További híreink