Újra nőtt a Magyar Suzuki bevétele, folytatódnak a beruházások

Hírek Halaska Gábor
A Magyar Suzuki Zrt. esztergomi gyárában 2021-ben összesen közel 108 ezer járművet gyártottak és a cégvezetés idén is hasonló mennyiségre számít. Igény több autóra lenne, de a chiphiány korlátozza a gyártható mennyiséget, így már az idei gyártási darabszám is mintegy 4 százalékkal alacsonyabb a tavalyinál. A sales oldal: tavaly 120 ezer autót értékesítettek, ennek 88 százalékát 123 országba exportálták. A vállalat tavalyi eladásai révén közel 14,5 százalékos részesedéssel hatodik éve uralja a hazai újautó eladásokat. A Magyar Suzuki 1754 millió eurós nettó árbevétellel zárta a 2021-es évet, amely 6 százalékos növekedést jelent az előző évhez képest.

Esztergomban tavaly összesen közel 108 ezer (egészen pontosan 107974 db) autót gyártottak, és 120 164 db autót értékesítettek, amelyből 112 989 db az esztergomi gyártósorról gördült le. A teljes értékesítés 88 százalékát – 99 116 db – a világ 123 országába exportálták. Mint ismert, a Magyar Suzuki Zrt. 2019. decemberében megkezdte a hibrid járművek sorozatgyártását is. Ezzel a gyártás több mint 65 százaléka hibrid gépjármű volt 2021-ben.

A társaság 2021-as belföldi értékesítéséből származó nettó árbevétele 264,9 millió euró (amely 6 százalékkal növekedett a 2020-as évhez képest, 2020: 242,8 millió euró), az összértékesítésből származó nettó árbevétele pedig 1754 millió euró volt.

A profit több mint kétszerese volt a pandémia jellemezte 2020-as értéknek. Ahogy eddig sem, 2021-ben sem fizetett a Magyar Suzuki osztalékot. A nyereséget a vállalat mindig visszaforgatja, és beruházásokra fordítja. 2021-ben az esztergomi vállalat 92,9 millió eurós beruházást hajtott végre.

Természetesen a koronavírust követően az egyre növekvő globális félvezetőhiány jelentősen befolyásolta a teljes autóipart, köztük a Magyar Suzukit is. Elektronikai alkatrész beszállítóival közösen azon dolgozik, hogy a gyártás ellátása folyamatos legyen. A termelés, a globális chiphiányra visszavezethetően az előző évhez képest hozzávetőlegesen 4 százalékkal csökkent. A Magyar Suzuki a rendkívüli vírushelyzetben a gyártás visszaesése miatt a fókuszt a gyártástechnológiai fejlesztésekre helyezte.

Elsők maradtak itthon, nőtt a piaci részük

A Magyar Suzukinak 2021-ben is sikerült megtartani hatodik éve tartó piacvezető szerepét: 17 650 db magyarországi regisztrált újautóval és 14,48 százalékos piaci részesedéssel zárta az elmúlt esztendőt (2020-ban 14 783 és 11,55%). A magyarok legkedveltebb újautó modellje ismét a Vitara lett, 8 350 darabot regisztráltak belőle 2021-ben január 1-je és december 31-e között, míg a második legnépszerűbb az S-CROSS lett, amelyből 6261 darabot értékesítettek. Az elmúlt évben a Magyarországon összesen forgalomba helyezett személyautó – 121 920 db – 14,48 százaléka Suzuki volt.

A Magyar Suzuki 2020. januárjától már úgynevezett lágy (mild) hibrid meghajtású gépkocsikat értékesít az uniós piacokon, így Magyarországon is. Tavaly is folytatódtak a modellfejlesztések a vállalatnál. 2021 októberében mutatták be az új S-CROSS-t. Továbbá még tavaly novemberben kezdték el gyártani a legújabb fejlesztésű, immár komolyabb, ún. erős hibrid rendszerrel ellátott Vitarát. Idén az év második felétől az S-CROSS is megkapja ugyanezt a meghajtást. Ezzel a Magyar Suzuki – saját gyártású és import modelljeinek köszönhetően – a hibrid alternatívák immár teljes palettáját kínálja a vásárlóknak.

Szép teljesítmény két keréken és vízen is

A Suzuki vállalat nemcsak az autóipari szegmensben, hanem a motor és hajómotor kategóriában is erősítette pozícióját. A Suzuki hajómotor üzletág 2017 óta a közép-kelet-európai régió központja és piacvezető Magyarországon. A divízió 800 hajómotort értékesített idehaza és 2112 hajómotort exportált 2021-ben. A környezettudatos szemlélet a teljes Suzuki Csoportot érinti: a marine üzletág 376 termék csomagolását tette környezettudatosabbá, ezzel 2020 októbere és 2021 novembere között 4039 kg-mal csökkentette a termékei forgalmazásához kapcsolódó műanyag-felhasználást.

A Magyar Suzuki motorkerékpár-üzletága immár hetedik éve a legnagyobb piaci részesedésű disztribútor Európában a Suzuki csoporton belül. A vállalat 454 darab motorkerékpárt helyezett forgalomba tavaly Magyarországon. A V-Strom 650 kalandmotor nemcsak saját kategóriájában, hanem a modellek abszolút versenyében is megőrizte tavalyi dobogós helyét: 148 forgalomba helyezéssel a második legnépszerűbb motorkerékpár volt 2021-ben Magyarországon.

Jelentős bér-rendezés is történt

A Magyar Suzuki számára az egyik legnagyobb értéket a munkatársai jelentik, ezért a nehézségek ellenére a Magyar Suzuki átlagosan 12 százalékkal emelte a béreket idén márciusban év elejétől visszamenőlegesen. 2015 és 2022 között a fizikai dolgozók alapbére átlagosan 86,1 százalékkal, az irodai állomány alapbére átlagosan 61,7 százalékkal emelkedett. A vállalat új, teljesítményalapú pótlékrendszert is bevezetett.

Bő három év, és jönnek a teljesen elektromos Suzukik is

A Suzuki-Csoport a 2025-ös pénzügyi évig 1000 milliárd jent – 8 milliárd eurót – fordít kutatás-fejlesztésre, beleértve a hibrid, illetve az elektromos járművek fejlesztését is. A Suzuki tervei között szerepel, hogy 2025-re bevezeti az e-autókat a kínálatába, majd 2030-tól világszerte jelentősen növeli termékpalettájában az elektromos meghajtású modellek arányát. A Suzuki célja, hogy saját mérnöki állományának igénybevételével modernizálják a gyártástechnológiai eljárásokat és további lépéseket tegyenek a karbonsemlegesség irányába.

Természetesen a gyártás terén is „zöldülnek”, hiszen a Magyar Suzuki is elindult a karbonsemlegesség felé. Tavaly elkészült a vállalat energiatérképe: minden üzemegység megvizsgálta, hogy energiahatékonyság szempontjából miként optimalizálhatják munkafolyamataikat közép és hosszú távon. Mindemellett napelempark kialakítása is cél az esztergomi üzem területén 2022-ben, itt az épületek tetejére, illetve parkolók egyes részeire kerülnének napelemek, amelyek nem csak sok energiát termelnek, de egyúttal a nyári napokon árnyékolni is tudnak, csökkentve a hűtési költségeket – árulta el a Figyelo.hu kérdésére Urbán László, a Magyar Suzuki Zrt. vezérigazgató-helyettese.

 

 

Ezek is érdekelhetnek

További híreink