Újabb lépés a V0 vasútvonal előkészítésében

Hírek H. Z.
A V0 teherforgalmi vasútvonal nyomvonalára vonatkozó környezeti hatástanulmány elkészítésére és a környezetvédelmi engedély megszerzésére írt ki közbeszerzési eljárást a fejlesztést irányító Hungrail Magyar Vasúti Egyesület.

A V0 teherforgalmi vasútvonal Záhonytól/Lőkösházától/Kelebiától Hegyeshalomig teremt majd új, versenyképes vasúti teherszállítási kapcsolatot a túlzsúfolt budapesti és agglomerációs vasúthálózat elkerülésével. A kivitelezés elindításához szükséges előkészítési munkálatok már megkezdődtek: április közepén választották ki a vasútvonal Szolnok–Kecskemét–Székesfehérvár–Győr közötti nyomvonalsávját, amelynek vizsgálatát követően jelölik majd ki a konkrét pályát – írta hétfői közleményében a MÁV.

Ha a most kiírt, környezetvédelmi tárgyú közbeszerzési eljárás sikeres lesz, akkor előreláthatóan a nyár végéig megkezdődhetnek a felmérési munkálatok a nyertes vállalkozóval. A feladatra húsz hónap áll majd rendelkezésre.

A közleményben idézték Homolya Róbertet, a Hungrail Magyar Vasúti Egyesület elnökét, a MÁV elnök-vezérigazgatóját, aki hangsúlyozta: „Ahhoz, hogy megfelelhessünk az európai uniós és a magyar klímacéloknak, és 2050-re 90 százalékkal csökkenhessen a közlekedés szén-dioxid-kibocsátása, növelnünk kell a vasúti közlekedés teljesítményét”. Ehhez a teherszállítás versenyképességének az erősítése is szükséges, ki kell építeni a megfelelő infrastruktúrát, hogy a mostani napi négyszáz helyett duplaannyi tehervonat közlekedhessen – nyilatkozta, hozzátéve: mindezt úgy kell elérni, hogy Budapestet tehermentesítsék, azaz a teherforgalom elkerülje a fővárost.

A V0-beruházás keretében tervezetten kétvágányú, 22,5 tonna tengelyterhelésű, villamosított, legalább 740 méter hosszú tehervonatok akadálymentes közlekedését biztosító és 120 kilométer/óra sebességre alkalmas pálya épül majd, részben új nyomvonalon, részben meglévő vasútvonalakat használva. A tervezett összeköttetés létrehozásához a Dunán új vasúti híd építésére is szükség lesz, viszont más vasútvonalakkal nem lehet szintbeli keresztezés. „A V0 kialakításával javulhatnak az intermodális kapcsolatok, a keresleti igényeknek megfelelő logisztikai szolgáltatások alakíthatóak majd ki. A beruházásnak köszönhetően javulhat a menetrendszerűség, a zavarmentesség és a megbízhatóság a teherfuvarozásban. Mindez hosszú távon hozzájárulhat ahhoz, hogy a vasúti áruszállítás 2030-ig 50 százalékos növekedést érhessen el, 2050-ig pedig megduplázódjon” – közölte a MÁV.

 

Címlapkép: Denis Belitsky, PuzzlePix/Shutterstock

További híreink