A napokban nagyobb sajtóvisszhangot kapott a Petőfi rádió átalakítása. Ön az IKO Holding Kft. ügyvezetője is, ezért ismeri a változások hátterét. Mi történt a Petőfi rádióban?
Az IKO valamikor a tavasz végén átvette a Petőfi rádió műsorainak gyártását. Áttekintette a struktúrát, és a megbízóval, az MTVA-val egyeztetve az a döntés született, hogy egy közszolgálati rádiónak nem kell kereskedelmi rádiós tartalmat adnia. A rádió visszatért a gyökereihez, és száz százalékban magyar zenét sugároz az október eleji átállás óta. Ez a mottó és egyben a lényege is a fejleményeknek. Az átállással párhuzamosan a személyi stáb összetétele is módosult.
Ha jól értem, nincs hallgatottsági elvárás.
A Petőfi rádió célja a magyar zene megjelenítése. Miután egy közszolgálati csatornáról van szó, ez egy ehhez igazított misszió, amit a kereskedelmi rádiók nem tudnak és nem is akarnak felvállalni. A magyar zene felkarolását – legyen az régi vagy új – én személy szerint is hiteles és valid küldetésnek tartom. Bízunk benne, hogy hallgatottsága is lesz, de ennél valóban fontosabb, hogy a magyar zene otthonra találjon, és ne legyen kiszolgáltatva a piaci szeszélyeknek. Fogalmazhatok úgy is, hogy
aki Taylor Swiftet akar hallgatni, az elkapcsol, aki viszont Marics Petit, az marad.
Nézettségi elvárás viszont jócskán van a TV2-vel szemben, amelynek ön az elnöke. Hogy állnak ebben a versenyben?
Az elmúlt egy évben túlzás nélkül kiváló nézettségi eredményeket értünk el. A folyamat tavaly kezdődött, amikor a 26. születésnapját éppen most ünneplő TV2 a kiemelten fontos őszi tévés főszezonban átvette a vezetést főműsoridőben is.
Így az előző évben az októbert már mindhárom kiemelt korcsoportban, tehát a 18–59, a 18–49 és a 49 év fölötti korosztályban is az első helyen zárta.
A teljes médiacsoport egyébként már korábban megszerezte az elsőséget főműsoridőben a teljes népességen belül. De tartotta magát az a vélekedés, hogy a fő mutató a két főcsatorna, vagyis a TV2 és az RTL főműsoridős eredménye. Ezért is fontos fegyvertény, hogy ebben is megtörtént az őrségváltás 2022 őszén. Azóta a június kivételével minden hónapban a TV2 nyerte a nézettségi versenyt főműsoridőben a 18–59 évesek körében.
Mit mutat a legfrissebb statisztika?
Az idei őszi szezonban tovább nyílik az olló a TV2 javára a két nagy csatorna párharcában. Szeptemberben teljes napon és főműsoridőben is toronymagasan nyertük a nézettségi versenyt mindhárom kiemelt korcsoportban. A főcsatorna nagyon jó eredményei azért is fontosak, mert hozzájárultak ahhoz, hogy a TV2 csoport szeptemberben is megőrizte piacvezető pozícióját a csatornacsaládok versenyében. Nyilván nyugtával kell dicsérni a napot, de bízom benne, hogy a menedzsment és a csapat megtartja és tovább is szélesíti az előnyt. Most indul az Ázsia expressz ezúttal Amerikából és a Nagy Ő Jákob Zoltánnal, tehát optimistán várjuk az októberi számokat.
Mi magyarázza, hogy a TV2 élre állt Magyarországon?
Egy régóta zajló folyamat mostanra ért be. A televíziózás kicsit olyan, mint egy tankerhajó: nehezen fordul. A fogyasztási szokások nem változnak egyik pillanatról a másikra, de ez a tankerhajó most elindult. Hosszú, 2016 óta tartó építkezés van mögöttünk, ennek a fókuszában az állt, hogy átálltunk sokcsatornás struktúrára. A menedzsment és a stáb minden pozíciójában a megfelelő szakember dolgozik, szóval én azt gondolom, hogy a csapatmunkának köszönhető a mostani siker. Csakhogy világos legyen, miről beszélünk: az éves adatokat összehasonlítva több mint húsz éve nem volt ekkora különbség a javunkra.
A cikk teljes terjedelemben a Világgazdaság oldalán olvasható